Annons:
Etikett09-stöd-hjälp-terapi
Läst 7601 ggr
David
2008-10-20 16:46

Lagen säger...

Har gjort en kort, och lättförståelig lathund för vad du faktiskt får göra för lagen!

Envarsrätten, ger dig skydd att inom landets gränser ingripa mot brott som kan ge fängelse, men du har ingen skyldighet att göra det. Men ser du en kvinna som misshandlas, har du rätt att ingripa.

Nödvärn, Enligt lagen om nödvärn dår du använda våld för att avvärja ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på dig själv, en annan person eller egendom. Den så kallade proportinalitetsprinicipen gäller. Ju mer våld som används i angreper, desto mer våld får brukas för att klara situationen!

Nöd, När någons liv, hälsa eller egendom är i fara, t ex om någon håller på att drunkna, får du bryta mot lagen genom att exempelvis stjäla en båt för att rädda personen. Skillnaden mellan nödvärn och nöd är att nödvärn används när ett brott begås, vilket inte behöver vara fallet vid nöd.

Excess, Om du använder mer våld än vad som är tillåtet i exempelvis nödvärn, kan du dömas till ett lägre straff än vad lagen säger, eller oftast till och med gå fri från ansvar. Det kallas ibland att man "handlar i affekt", att man är så rädd eller ledsen man inte kan tänka klart utan oavsiktligt använder mer våld än vad nöden kräver.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
AnneN
2008-10-20 23:07
#1

Tack, det är jätte bra att få veta vad som gäller utan att själv behöva vara jurist eller likande för att fatta vad som menas

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

David
2008-10-20 23:12
#2

Ska man tolka det lite lätt, ser du en vännina bli slagen, så har du all rätt i världen att ingripa och spöa upp mannen.

Det här är kall fakta, så ovanstående är precis hur lagen ser ut.

Sen gäller det att våga också, inte alltid man känner att det är passande för sin egen hälsa att gå mellan, även om man vill det.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LuckyLady
2008-10-21 00:57
#3

Det är bra då vet jag!
Har just suttit och läst mina minnes anteckningar, funderar på en artikel om livet som vännina!

Ännu har jag ingenting sett men när jag gör det tar jag gärna en sväng om med honom.

(Kom till mig Xxxxx Skrikandes ska vi dansa lite.)
Mig kastar du inte lika lätt Skrikandes

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

David
2008-10-21 01:04
#4

Och Excess lagen är rätt ny, att domstolen tar hänsyn till dina känslor vid nödvärn. Så ser du honom slå din vännina, och du i ren agression skulle sparka sönder en kula så blir du troligtvis frikänd i tingsrätten. Skrattande

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LuckyLady
2008-10-21 12:02
#5

#4 Risken är övervägande stor att han får både det ena och det andra sönder slaget den dagen jag ser honom slå henne.

Jag är inte våldsam i vanliga fall men eftersom att jag vet vad han har gjort mot henne under flera år.
Så är risken stor att jag betalar tillbaka lite av hans skuld till henne.

I stället för att bara ta upp telefon och ringa 112. Vilket jag givetvis kommer göra när han sprungit in i min knutna näve ett par gånger.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Tatsja
2008-10-23 09:40
#6

Men du får inte använda mer våld än nöden kräver. En sak vi fick lära oss av en polis när jag gick utbildning som väktare, var att jag aldrig skulle säga att jag blev så arg. Då åkte du dit. Nej, du ska säga som försvar, jag blev så rädd. Då klarar du dig och de mot förmodan anser att du använt mer våld än det krävs.

Tänk på det.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
LuckyLady
2008-10-23 10:23
#7

#6 Ja jag vet.

Det är en sak att sitta här och vilja betala tillbaka lite av hans skuld till henne.
Vet ju med mig att jag inte kommer slå honom alls även om jag VILL.

Jag är ju emot våld!
Vet i alla fall att jag har tillräckligt mycket ryggrad för att kliva emellan.

Jag hoppas att jag har filmat det med min mobil och helt sonika kan med ett leende på läpparna slå 112 och till honom säga NU åker du dit!!

Hon kommer INTE kunna övertala mig att låta bli! Det vet jag med säkerhet!

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

David
2008-10-23 12:42
#8

I princip är det så, att du bara ska använda den nöd lagen kräver, men i och med den nya Excess-lagen, så blir du troligtvis friad, eller får en villkorlig dom, om du i känslomässigt läge använt mer våld än vad situationen krävde.

Och ett typexempel på ett sådant tillfälle är ju om man ser sin vänninnna bli överfallen/misshandlad.

Finns flera prejudikat ifrån HD (Högsta Domstolen) som är vägledande, där samtliga blivit frikända.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Storfarfar
2008-10-25 01:31
#9

Tack för kort och överskådlig information

Upp till toppen
Annons: