Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 6391 ggr
Linda79
2008-10-23 18:02

Psykisk misshandel och vanvård barn??

Var tycker ni att gränsen går? Vad är psykisk misshandel och vad är vanvård i dagens samhälle?

När ska socialen gripa in om barn far illa? Detta inlägg är startat i syfte att skapa debatt för och emot.

Personligen tycker jag att psykisk misshandel av barn går om man skriker åt dom så fort dom säger pip och det fulaste är när en förälder säger till sitt barn att man vill ge bort det och att man inte älskar det.

Vanvård, gränsen för mig är när barnen inte får ordentlig mat och ordentliga kläder samt inte får vara rent.

Ljus och kärlek!

Annons:
AnneN
2008-10-23 18:35
#1

Jag kan hålla med dig Linda79 om vad som är psykisk misshandel och vad som är vanvård.

Jag tycker att socialen bör ingripa i båda fallen. Jag anser även att socialen bör ingripa om föräldrarna är missbrukare (droger, alkohol)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linda79
2008-10-23 18:39
#2

Tack för ditt debattinlägg. Du för ett bra resonemang kring ämnet. Men om föräldrarna inte missbrukar droger/alkohol?

AnneN
2008-10-23 18:45
#3

Även om föräldrarna inte är missbrukare så kan ju barnen fara illa, om ett barn utsätts för misshandel (psykisk eller fysisk) eller vanvård så tycker jag att socialen ska gå in.

Sedan så kan det ju finnas olika lösningar på problemet, det behöver inte alltid betyda att barnet tas ifrån föräldrarna. Det beror iofs på hur illa det är, men i vissa fall kan det kanske räcka med att de får gå på familjerådgivning eller liknande.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linda79
2008-10-23 19:07
#4

Ja precis. Föräldrakurs och kanske stödfamilj. Just min tanke=)

AnneN
2008-10-23 19:09
#5

Precis =)

Men tyvärr så är det allt för få fall som rapporteras till socialen =/

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linda79
2008-10-23 19:40
#6

Men om det rapporterats av nära anhörig som bevittnat detta och sedan har utredning lagts ner efter endast ett hembesök med förvarning om besöket och det pga av att en familj då har städat upp hemma och visat upp en sida som inte är sann. Trots det så fortsätter bahndlingen av barnen på samma vis efter besöket. Tänk dig det dilemmat. 

Det finns dilemman där man får klura lr hur?

Detta ämne kan man debattera om hur mkt som helst!

Ljus!

Annons:
AnneN
2008-10-23 19:42
#7

#6 jag kan inte förstå varför de ska ringa och tala om att de ska komma på besök, det bör de väl själva fatta att folk städarupp och skärper till sig inför besöket?!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Linda79
2008-10-23 19:54
#8

Nej jag förstår det inte…man kan inte grunda familjens förhållande på bara ett besök heller så.

AnneN
2008-10-23 20:23
#9

#8 näe precis

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Guldgruvans1
2008-10-24 02:20
#10

Om socialen ansett efter hembesök och flera möten hos dom att föräldrarna är bra och utredningen läggs ned kan man ska lita på deras omdöme, dom är tränade att genomskåda familjer. Släkt och vänner har med varit och träffat socialen oftast och gett sin version, så där får soc mera kött på benen.

Alla anmälningar kan man inte uppmana till är bra i alla lägen då det förekommer falska anmälningar ofta i vårat samhälle numera.

Att anmäla någon för nåt påhittat är ett brott mot lagen faktiskt….

Lite av mina åsikter.

Guldgruvans1
2008-10-24 02:29
#11

Och ja, alla barn har rätt till ett bra liv med rena kläder, mat och stimulans…samt att föräldrarna är rättvisa på rätt sätt, aldrig kränker barnet.

Men det tar jag för givet att alla vi föräldrar känner likadant för.

Linda79
2008-10-24 09:13
#12

Oki, men om släkten är manipulativ och mor- farföräldrar har problem med alkohol? Släkten inte har en känsla för sanning utan ljuger hellre än att hjälpa den som behöver bli hjälpt? Om en i släkten bryter den onda cirkeln och vågar anmäla en nära anhörig då vanvården och psykiska misshandeln bevittnats av denne och även hörts från barnet själv?

Då är det på sin plats tycker jag. Om så starka bevis och man vet att barnet/barnen far illa?

Guldgruvans1
2008-10-24 09:52
#13

Men det vore hemskt om någon ljuger om sånt! Det är nog sällan någon gör det med ska du se.

Däremot har man sett hit och dit hur folk anmäler falskt i ren hämd…stackare och råka ut för såna saker.

Men som sagt: Socialen genomskådar sånt då dom är tränade att se familjen bakom fasaden.

Annons:
Linda79
2008-10-24 13:37
#14

Okej men om det fanns andra som också har reagerat och sett detta? Och om barnet självt berättat. Hur skulle du ha gjort då? Blundat? Om du haft barnet hos dig var och varannan dag och vet hur familjen lever och hur barnet mår? Skulle du hellre ha dåligt samvete för att inte ha gjort något eller skulle du hellre ha dåligt samvete för att familjen sedan bryter med en?

Knivig situation lr hur?

Jag skulle definitivt ta smällen med familjen och gjort en anmälan för att barnet skulle slippa känna den ångest och rädsla den gjort så länge.

Upp till toppen
Annons: