Annons:
Etikett05-anhörig-till-misshandlad-misshandlaren
Läst 3069 ggr
[Jeremina]
2008-12-14 23:39

Anhörig

Jag är anhörig till en yngre man i min släkt som slagit sin kvinna ett par gånger. Det blev inga märken utan det var örfilar. Hon har varit mycket arg och säger att hon var inte rädd. Mannen har varit full båda gångerna men han har slutat att dricka.

Ändå ska han tydligen åtalas fast familjen mår bra och lever normalt. Dessa händelser utspelade sig för 2 år sedan. Kvinnan har tagit tillbaka anmälan men tydligen fortgår processen ändå.Vet ni hur dem brukar hantera sådana ärenden inom rättsväsendet.

Tacksam för svar är Jeremina!

Annons:
ANNIA
2008-12-15 00:17
#1

Jag har för mig att lagen ändrades för några år sen så att en anmäld misshandel fortsätter sin väg inom rättsväsendet även om anmälan tas tillbaka. Och att den ändrades var för att många misshandlade kvinnor tog tillbaka sina anmälningar efter att dom blivit hotade av/pressad till det av sina män, som hade misshandlat dom.

Personligen tycker jag det är bra att processen fortsätter, eftersom många kvinnor själva inte törs låta anmälan ligga kvar då många män hotar dom till att ta tillbaka anmälan.

För tyvärr är situationen oftast på det viset att mannen misshandlar sen ångrar sig och är så snäll. För att sen efter ett tag misshandla igen. Det är nog ganska typiskt sätt för såna män.

[Jeremina]
2008-12-15 00:24
#2

Men när mannen har varit som vanligt i 2 år och varken före eller efter haft ett sådant beteende. När dem kan visa att dem har det bra, sociala har ständig kontakt och insyn. Då kan man undra om inte polis, åklagare skulle lägga krut på dessa kvinnor som verkligen blir slagna år efter år.

Vi får se vad som händer och tack Annia för ditt svar!

ANNIA
2008-12-15 00:34
#3

Tyvärr tar polisväsendet alltför lång tid på sig i allför många sammanhang. Men dom kunde kanske lagt anmälan vilande så den finns där om det skulle hända igen och då återuppta den. För har det varit som vanligt i 2 år så kan man ju hålla tummarna och hoppas att det inte händer igen.

Sen är det ju ofta så med kvinnor som blir misshandlade att trots att du har all sorts insyn så kan det ske ändå. Men då kanske mer med psykisk misshandel. Så det är en hårfin balansgång vad man egentligen ska göra.

[Jeremina]
2008-12-15 00:43
#4

Jag vet att inget händer för så många hälsar på dem regelbundet inom släkten alltså. Jag vet inte men hoppas att det håller i sig det positiva.

Kanske dem avvaktar som du skriver. Jag har så svårt att förstå och sätta mig in för jag har världens underbaraste man sedan 34 år tillbaka och känner mig lyckligt lottad!

Jag känner för dessa kvinnor och hoppas att så många som möjligt får hjälp. Men männen kanske också behöver hjälp?

ANNIA
2008-12-15 00:49
#5

Inte för att göra dig orolig eller misstänksam på nåt vis. Men vad som sker inom hemmets fyra väggar när ingen är där vet ingen mer än dom. Jag håller tummarna att allt är bra det gör jag. Men man kan aldrig som utomstående veta säkert, enda sättet att veta säkert är att nån är där dygnets alla timmar.

Jo männen behöver nog också hjälp att inse att det är fel och reda ut varför dom beter sig som dom gör så att dom aldrig gör om det.

Jag hoppas också att dom kvinnor som behöver hjälp verkligen får den hjälpen. Tyvärr så finns det inte så mycket hjälp att få på många håll i landet så kvinnorna får lov att klara sig ur förhållanden på egen hand och försöka komma tillbak till ett normalt liv. Borde vara en självklarhet att dom ska få hjälp, men tyvärr så är det alltför lite.

[Jeremina]
2008-12-15 00:53
#6

Man önskar att dem skulle vara starka nog att gå och inte komma tillbaka. Fast det finns ju dem som blir förföljda…huga vad hemskt!

Annons:
ANNIA
2008-12-15 01:00
#7

Styrkan kommer förhoppningsvis till dom ju mer dom får kunskap om att dom inte är ensamma. Att det finns många som varit i samma situation och tagit sig ur den. Att dom inte förtjänar att bli misshandlad vare sig fysiskt eller psykiskt och att det inte är deras fel på nåt vis.

Men många har svårare att ta sig ur misshandelsförhållanden eftersom det många gånger finns barn med i bilden och då är det lite knivigare att bara lämna allt och gå. Och är det då fadern till barnen som misshandlar så finns han ju oftast kvar i bilden efter en separation.

Jo tyvärr så är det ofta så att en kvinna som lyckats ta sig ur ett misshandelsförhållande ofat blir förföljd efteråt. En del blir det bara ett kort tag andra blir det länge.

[Jeremina]
2008-12-15 01:06
#8

Får jag fråga vad du tror om Liza Marklunds böcker Gömda, Asyl mm? Med dem nya uppgifterna på nyheterna? Har du samma uppfattning före och efter?

Du får ursäkta mig men jag tar för givet att du läst någon av dem?

ANNIA
2008-12-15 01:10
#9

Knasigt, jag har böckerna men har faktiskt inte läst dom. Hörde dock som hastigast på tv igår nåt om att det bara är påhitt. Men jag vet inte om det är sant eller inte.

Men det är med böcker som med tv och film man ska inte tro på dom till hundra även om dom sägs vara självbiografier. Brukar nästan alltid finnas nåt som inte är sant.

Även om jag hade läst dom så vet jag inte om jag skulle ändrat uppfattningen just för att jag tar inget sånt för absolut sanning.

yvonnel
2012-08-14 22:21
#10

#9

Det är ju mycket möjligt att Liza Marklunds böcker är fiktiva men det betyder ju inte att liknande saker aldrig har hänt.

Tvärtom, så har det funnits många liknande händelsutvecklingar både i Sverige och många andra länder, ibland med invandrare och ibland med helsvenskar inblandade.

Upp till toppen
Annons: