Annons:
Etikett09-stöd-hjälp-terapi
Läst 1528 ggr
SusanneStromstedt
11/19/08, 8:19 AM

En kvinna behöver hjälp

Vet inte om detta är rätt ställe att skriva detta på, men jag gör ett försök…

Nån av er som vet hur socialen fungerar? En tjej från Småland, P, som har två minderåriga grabbar,som hon har tillsammans med en annan man, man håller på att separera från sin karl, barnens styvpappa (det är han som dumpar henne)
Efter hand har hon förstått att han har psykosociopatiska drag, som att bli arg när hon planerat att åka ut på tjejkväll, eller nåt annat som innebär kul för henne. Allt som de gjort tillsammans eller var för sig, har gjorts på hans vilkor, annars blir han sur. Hon har då under några års tid förökt att göra han till viljes i allt(bara för at hon älskar honom). Hon stannade hemma från allt umgänge för hans skull och han for iväg på sina jaktmöten, jaktkurser och gud vet vad. Nu för några veckor sen ville hon tala ut med honom om hennes egna önskemål, för hon kände att detta var ohållbart. Då blev han förbannad och han stack iväg på kurs med jobbet, och var då otrogen med en arbetskamrat. Han gjorde slut med P när han kom hem igen och bad henne flytta så fort som möjligt med hennes två barn. Men han vill ändå träffa hennes barn då och då trots allt.
 
Låter jag snurrig nu??
 
Nu är det så att hon gamla har skulder som hon inte blir av med och hon får ingen lägenhet p.g.av detta. Både hon och barnen mår dåligt för den sakens skull förstås, men soc säger att de inte vill hjälpa henne förrän hon ordnat sig lägenhet själv. Henne mamma och bröder erbjöd sig att stå för kontraktet, men hyresvärdarna vägrar låta henne hyra i andra hand , för det är inte lagligt säger de. Att någon borgar för henne är helt uteslutet p.g.a hennes skulder. Igår sa hon att det kändes som hon slår huvudet i väggen.. Nu funderar hon på om det inte är bättre för barnen om hon inte finns mer. Hon är fast med sina barn i hans villa. Han respekterar inte alls att hon fortfarande är där. Han porrsurfar efter villiga ligg och mailar tjejen han låg med på kursen och han ger elaka glåpord till P varje dag.
 
Jag känner så med P…Det hon skriver skär genom märg och ben. Hon är desperat men är totalt uttömd nu…Nån som har nåt tips? / Susanne

Annons:
Friida
11/19/08, 3:26 PM
#1

Sociala måste hjälpa till! Säg till P att hon går dit och gör en skriftlig ansökan om bistånd i form av boende. Hon ska begära skriftligt beslut, så fort hon får det (avslaget) så överklagar hon. Bra om hon talar om det för sociala direkt, så kanske det inte blir ett avslag. Har hon fått ett m,untligt avslag så kan hon säga till dem att hon vill ha det i skrift, de är också skyldiga att hjälpa henne med överklagandet. Det behöver inte skrivas på byråkratsvenska utan ett vanligt brev där man tydligt säger vad man överklagar, samt förklarar sin situation tydligt är allt som behövs. Dock viktigt att hon sänder in det så snart som möjligt!! Eftersom hon har minderåriga barn så måste de hjälpa henne.

SusanneStromstedt
11/19/08, 4:40 PM
#2

Ok, tack…Jag kopierar av detta svar till henne/ Kram

Hawknestgrove
11/21/08, 7:23 PM
#3

Hoppas hon år hjälp. Stackars människa. KAnske det kan vara en liten lättnad, om hon TEMPORÄRT kanske ser till att barnen får bo på annan plats? Då slipper hon oraoa sig för dem och kan ta tag i saker själv. Att tro att självmord löser allt är ju fel. hon är ju barnens mor och någon annan mor har de inte, ,men inbland så kan det bhövas andrum för att fixa allt så bra som möjligt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

SusanneStromstedt
11/23/08, 1:46 AM
#4

Det har löst sig…Hennes f.d sambo är den som får henne att må så dåligt. Utspekulerad jäkel det där. Nu har hon fått lägenhet och får flytta in 1 februari…Hon ser en ljusning igen..

Hawknestgrove
11/23/08, 3:58 PM
#5

Så skönt!!!!!!

KRamar från oss alla här inne!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Nicka
11/23/08, 4:27 PM
#6

Oj, Jag läste allt nu och blev förtvivlad och så ser Jag svaret !!

Så skönt att det ordnar sig.

De är tvungen att hjälpa när det finns barn inblandade.

Har P. inte haft barn..Då är det "riktigt" som De sagt åt henne. Då har hon inte haft någon chans till att skaffa lägenhet. Tråkigt och hemsk utveckling i vårt land, att många som blir bostadslösa. Usch !

- Ja just detFlört..glöm inte att KRAMA OM P.  /Lycka Till.

Annons:
SusanneStromstedt
11/24/08, 7:06 PM
#7

Hon får massor av kramar och t.o.m nån som flörtar med henne just nu Skrattande Hennes självkänsla ligger rätt högt nu.

/ Kram på er alla och tack för era svar

Nicka
11/24/08, 8:09 PM
#8

#7 Så underbart att höra, att det går åt rätt hållFlört

KrameliKram till Er..Skrattande

Kerstina-61
12/27/08, 1:20 PM
#9

Såg denna tråden först nu, men vill ändå skriva ett litet inlägg.

Jag blir så förb…men dock inte förvånad över socialens sätt att hantera detta som Susannestr skriver om. Det är Soc som har det ansvaret att se till att man får bostad. Vem som helst kan hamna i en sådan situation att man får en betalningsanmärkning eller annat som gör att det är kört att stå för ett hyreskontrakt.

Jag har hjälpt till i 2 fall att ta kontakt med soc som fått hjälpa till. I det ena fallet fanns det små barn med i bilden Mamman är från ett annat land (dock svensk medborgare), utan någon familjemedlem här i Sverige. Hon är arbetslös och fick därför ingen lgnht. Familjen har vänt henne ryggen då en muslimsk kvinna inte ska skilja sig. Mannen har slagit henne, försökt strypa henne och massa kränkningar under många år.

Det var knöligt till att börja med, men jag tog sedan kontakt med soc. och kanske det var så att jag kunde vara lite tydligare.Nu står soc.för hyreskontraktet. De ställer dock ett krav att den får inte vara dyrare än ett visst belopp.

I det andra fallet så var det en ensamstående kvinna som var svårt sjuk. Hade levt med en alkoholist och även hon hade nog haft vissa problem med alkohol. Hon var i vart fall tvungen att flytta från honom till en handikappanpassad lägenhet för sin sjukdoms skull.
Hon hade betalningsanmärkningar och blev nekad lghnt.

Då gjorde soc. som så att hennes sjukpension fick gå via dem och de drog av hyran och därefter så fick hon pensionen in på sitt konto.

Det är ju oerhört kränkande för en kvinna att först leva med en man som slår och hotar under lång tid. När kvinnan sedan äntligen ska göra sig fri, då ska hon inte ens få en bostad. Det får bara inte vara så!

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

SusanneStromstedt
1/1/09, 3:17 PM
#10

#9

Så hemskt det är att leva!! Stackars kvinna!

Tjejen från Småland fick ett boende till sig och barnen veckan före julaftonen Kyss Livet leker för dem nu och de kan se framåt igen/ Kram

martdat
1/1/09, 9:42 PM
#11

#9 Ja det är hemskt att sitta på socialen gråtande och be om  hjälp och de säger att de kan inget göra, jag har suttit i den stolen, det gick bara bussar till en stad och det låg i fel kommun så de vägrade hjälpa mig, till det socialkotor jag skulle söka hjälp på enligt dem gick det inga bussar så jag kunde inte ta mig dit….

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Kerstina-61
1/2/09, 1:52 AM
#12

#10# Det gläder mig att hon fått hjälp!
Det kom ju lägligt som en julklapp, som visserligen skulle vara självklar Obestämd

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Mirjami-78
12/11/11, 3:17 PM
#13

Skönt att höra att det löste sig för kvinnan. Tanken slog mig med om man hamnar i en sådan situation att man blir fysist eller psykist misshandlad skall man väll ändå kunna gå till en kvinnojuor…..Och sedan lösa det med bostad.

Tänkte i de banorna när jag läste om denna kvinna som tråden handlar om.

Sen hoppas jag om han nu inte är pappan till barnen att han inte fort. träffa barnen, för det kan leda till att han även försöker kontrolera hennes liv,

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

Annons:
Upp till toppen
Annons: