Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2126 ggr
paronskrutten
2/9/09, 12:29 AM

Polisanmälan mot bror?

Bakgrundsinformation: Jag har en tvillingbror som har diagnosen Aspergers syndrom. Har varit med om en hel del misshandel från honom när vi har bråkat, och är därför väldigt rädd för hans fysiska kraft och aggression. Han har kastat mig i golvet så att min ankel behövde sys ett stygn, men jag åkte inte iväg till sjukhuset då jag inte trodde det var så farligt först. När det inte läkte som det skulle åkte vi in till akuten, och jag blev tejpad. Det är bara en av många händelser, dock var det den värsta fysiska. Jag är absolut inte någon våldsam person.

Det som hände igår var att jag hemma med honom och hans kompis, jag lyssnar på musik på min dator, han tycker att det stör, och ber mig sänka. Jag sänker, men han är ändå inte nöjd, jag säger att han får vara det ändå. Sen stänger han av min dator på nåt sätt under den (bärbar), och jag blir sur, han går upp, jag  sätter på den igen. Berättar för min kompis på msn vad som hände, och sätter på musik igen, inte alltför högt. Han kommer ner, drar tag i min dator. Jag säger "låt bli mig, annars slår jag dig med plåtkannan" (som står på bordet). Jag tar upp kannan, men han släpper inte min dator, sen är det lite suddigt, jag minns inte några sekunder, men han håller fast mig, och jag slår till honom, han släpper inte. Jag slår ett par gånger, och lyckas sätta mig på golvet, får tag i hans arm med tänderna och biter. Hårt. Kravlar mig bakom hunden, som är brevid mig, känner att han skakar, märker att jag också skakar. Gråter och skakar länge. Hur mkt tid som går innan jag är sansad vet jag inte.

Hur skulle en polisanmälan kunna hjälpa mig?

Helena

Annons:
AnneN
2/9/09, 4:09 PM
#1

Jag vet inte riktigt hur det där fungerar men jag har för mig att då en minderårig (under 18) blir polisanmäld så går det vidare till socialen och det kan bli utredning från deras sida.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hawknestgrove
2/10/09, 11:32 PM
#2

Straffmyndig blir du redan vid 15 år. MEn måste du bo under samma tak som honom? KAn ju inte vara någon höjdare vare sig för honom eller dig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

paronskrutten
2/11/09, 11:48 AM
#3

Anne, jag har ingen aning.

Gunilla: Jag bor med honom ibland..  har skilda föräldrar. Vårat system med hur vi ska bo kan jag inte i huvudet, men det blir väl några gånger i månaden. Det är ju heller inte alltid som vi bråkar heller, utan det är bara ibland, men då brukar det bli i princip slagsmål. Jag är rädd att han fortsätter få såna här utbrott på sin blivande partner.

Helena

Salama
2/11/09, 4:45 PM
#4

Vad din bror behöver är inte en polisanmälan utan hjälp från psyk. Har varit med om exakt lika saker. Personer med ADHD eller Aspberger kan inte kontrollera ilska eller andra känslor. De menar inte att såra en eller göra en illa, de kan bara inte rå för det. Vad din bror behöver är hjälp i mängder och någon som hjälper honom att söka hjälp för de är inte kapabla att göra det själva.

Har som sagt levt med det som du råkar ut för så har du fler frågor så besvarar jag dem gärna!

paronskrutten
2/11/09, 4:56 PM
#5

Salama: Du tror inte att en  polisanmälan kan öppna hans ögon då? För att han ska inse att det är allvarligt?

Helena

Salama
2/11/09, 5:07 PM
#6

Nej jag tror inte det, det är lite som att skrika till en hund att sitta om den inte fårstår ordet sitta. Förstår du vad jag menar.

De vet att det som de gör är fel, just därför blir de arga men de kan inte kontrollera sina känslor så det är sånna saker det behöver få hjälp med.

Annons:
paronskrutten
2/11/09, 5:14 PM
#7

Jag har försökt ta upp det med mamma, men hon gnäller bara om att hon inte gillar hans kontakt på BUP, jag har dock sagt åt henne att isf ska de byta.. Jag får se hur det blir. Tack för svar :)

Helena

Salama
2/11/09, 5:33 PM
#8

Det som är viktigt är att han har någon som hjälper honom att få hjälp. De klarar inte av det själva. De vet att de behöver hjälp men många tror att det aldrig kommer att bli bättre och de hinner ge upp innan de försökt! Lycka till!

paronskrutten
2/11/09, 6:03 PM
#9

Nu börjar det släppa, jag hoppas de hittar någon som han trivs med.

Helena

MIRJAMI
2/14/09, 11:44 AM
#10

Jag hoppas att både du och din bror kan sätta er ned med en vuxen (förälder tex.) och prata igenom det hela. Jag tror inte att det löser något att du polisanmäler han, utan om det bara går måste ni försöka reda ut det hela för så här kan du inte ha det.

Undrar fans det ingen vuxen i närheten när det hela hände?? Vad säger era föräldrar om detta hela?? Det är ju trots allt en förälders ansvar att se till att du inte blir skadad på detta sättet.

paronskrutten
2/14/09, 5:29 PM
#11

Vi har pratat igenom det med mamma.

Mamma var på nåt möte. Föräldrarna vet inte vad de ska göra..men vi ska ta tag i det, med aspberger center och ev. nån kontaktperson.

Helena

Upp till toppen
Annons: