Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 2388 ggr
Bunnie
2009-03-08 19:41

Hade han levt om jag gjort annorlunda ?

En av mina absolut bästa vänner sa " förgör ångesten som brinner inom mig .. säg inget , för tomma ord ger ingen tröst ! " . Jag kommer aldrig glömma dem orden ..

Det var ungefär två veckor sedan han försvann från mig .. Jag visste ju att han mådde dåligt , så varför i självaste faan gjorde jag inget !? Han bad ju om hjälp men varför lyssnade jag inte ?? Ångrar det så himla mycket .. Det hela slutade med att han hoppade framför ett tåg . Han skickade ett sms till mig och skrev " Förlåt , men jag orkar inte längre .. Jag älskar dig så jäävla mycket . Tro inget annat !! Du har aldrig lämnat mig och det uppskattar jag . Älskar dig så himla mycket ! Hoppas allt ordnar sig för dig . " . Jag och min tjejkompis sprang fort som faan till närmaste tågstation där vi gissade på att han var . Han hade nämligen flera gånger antytt om att han skulle dö snart .. Vi trodde inte på honom då , vi trodde att han ville ha uppmärksamhet . :/ Hur som helst så sprang vi dit och vi kom bara några minuter försent .. </3 Jag kommer aldrig förlåta mig för det , jag kunde ju ha räddat honom !! Min tjejkompis tycker likadant . Hon känner också samma ångest inom sig som jag . Tillsammans försöker vi stötta varandra och reda ut varandras tankar , men det är svårt .. :/

Anledningen till att han beslutade sig för att avsluta sitt liv var för att hans pappa slog och sparkade honom . I början sa han alltid att han fått alla skador från hockey .. Vi trodde honom först , men allt eftersom blev vi ( eller jag i alla fall ) mycket tveksam … Det var något som var allvarligt fel ! Han kom till skolan med blåmärken och sår överallt . En gång hade han fått axeln ur led . Hade han anmält ? Nej . Jag önskar så jäävla mycket att jag skulle gjort något redan då ! Till slut berättade han att hans pappa drack mycket .. När han var full slogs han alltid . Han slog och sparkade min kompis helt blodig ..

Han var klassens lilla joker som fick andra att skratta . Men under ytan var han en helt annan person . Jag fick se små glimtar av den han egentligen var och jag såg smärtan i hans ögon .. Jag var sån jävla idiot som inte försökte hjälpa - förrän det var försent .

Jag har själv försökt ta livet av mig ett ex antal gånger , men varje gång har det alltid funnits någon där som hindrat mig från att dö .. :/

Normalt sett brukar de som ska ta livet av sig " städa upp " i sitt liv , inte säga något till omgivingen och när de känner att de är klara och när rätt tillfälle kommer - då tvekar dem inte . Då uppfyller dem sin sista önskan ..

Hur ska jag orka gå vidare .. ? Hur kan jag försöka acceptera att det på sätt och vis var mitt fel att han dog . Jag gjorde ju inget ! Jag såg ju bara på när han föll djupare och djupare i mörkret . :(

Skulle han fortfarande varit vid liv om jag gjort något ? Eller hade han begått självmord i alla fall ? Gjorde jag rätt som " bara " fanns där för honom ?

Vad tror du … ?

Annons:
Hawknestgrove
2009-03-09 00:37
#1

Du kan inte t apå dig skulden av att din vän tog sitt liv. Du hade aldrig kunnat hindra det, bara fördröja det om han verkligen ville. Så det är inte ditt fel….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Bunnie
2009-03-09 14:29
#2

Men det känns ju så .. Jag kunde ju ha hjälpt honom ur sin depression , eller hur ? Jag kunde ha fått honom att ångra sig och inte begå självmord …

Hawknestgrove
2009-03-09 15:12
#3

NEj, det kunde du inte. HAn hade bestämt sig och hade valt den utvägen förr eller senare. en människa, som väljer ett sånt sätt att ta livet av sig på, han ber inte om hjälp. Tro mig, har själv haft en mor som hängde sig på vinden en natt. Hon ville dö. Oavsett vad vi hjälpa med, så var hon less. Så sluta upp med att anklaga dig själv, du har det tillräckligt jäkligt ändå….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Bunnie
2009-03-09 15:52
#4

Nej, herregud ! Stackars dig :'( Vad hemskt :/ Mjoo .. Jag tror du har rätt :/ Men det är svårt att sluta anklaga sig bara sådär liksom . Asså , han bad ju om hjälp länge innan han tog livet av sig .. Men jag var så feg så jag gjorde inget . Det kommer jag aldrig förlåta mig själv för !

Hawknestgrove
2009-03-09 18:17
#5

Du morsan var som pojken med fårskocken. Ropade vargen vargen stup i ett. Till slut, så orkade jag ine ens ta till mig det och jag anklagade mig själv också länge, innan jag fick läsa hennes sjuksjournal, då förstod jag, att faktiskt, det var för henne ett naturligt sätt at sluta på. Så glöm det! Det ÄR inte ditt fel!!!!!!! OCh du behöver inte förlåta dig själv. Det har din vän redan gjort.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Bunnie
2009-03-09 18:33
#6

Hjälp , nu fick du mig att gråta :'O  Jag saknar honom så mycket .. :/ Varför tror du han förlåtit mig ? :S Hur vet man änns sånt ? :/ Blöööh , för mycket frågor men inga svar :O

Annons:
Hawknestgrove
2009-03-09 19:08
#7

HAn har förlåtit dig för länge sen, för det var ju inte ditt fel. HAr du varit vid hans grav? Eller i minneslunden?Tycker du ska ta dig dit, ta med en liten termos med fika och ta ett snack. Då tror jag nog, att du får lite klarhet och tröst. Mamma hamnade i minneslunden, på sin egen och min begäran,  och jag brukade gå in och fika lite emellanåt. Det hjälper! Du kan inte bära all världens sorger på dina axlar. Du har nog med dina egna.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Bunnie
2009-03-09 19:39
#8

Ja , jag har varit vid hans grav flera gånger .. Jag har nästan bott där . Jag har flera vänner som dött genom självmord , inte bara honom .. Men tänkte att jag kunde skriva om honom eftersom det hände så nyligen . De andra dog för länge sen ..

Jag känner mig så skyldig . Asså , förlåt att jag tjatar om det men det är så det känns ! Det är värst när personen dött så nyligen . Om några månader kommer det vara lättare att hantera .

Det är många som säger så till mig .. Det är ju på sätt och vis sant . Inte all världens , men jag bär på många vänners sorg plus min egen .

Hawknestgrove
2009-03-10 16:41
#9

Dags att du börjar tänka på dig själv. Tänk så här…. Om jag inte älskar mig själv, så kan jag inte älska andra. Ta det som ett litet mantra för dig nu.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Mona22
2009-03-14 18:03
#10

han skrev att du aldrig lämnat honom .det är inte ditt fel, du kunde inte ha gjort något. han hade bestämt sig redan och då går det inte göra något. jag har också haft kompisar som gjort samma sak och jag blev sur på mig själv precis som du men insåg att det var inte mitt fel. de var de som ville göra det . de övergav mig ! inte tvärt om.

Jillsan4
2009-03-17 17:43
#11

Håller med Hawknestgr det är inte ditt fel. Han orkade inte mer. Han valde sin väg.

Tröstkramar till dig:)

Bunnie
2009-03-19 23:41
#12

Okej , det verkar typ inte vara mitt fel om man lyssnar på er .. Det kanske det inte var helt heller . Men jag är inte oskyldig vafan :O :/ Det känns så jävla ruttet att han lämnade mig .. Jag behövde ju honom ! Det är inte rättvist att lämna någon ensam :( Speciellt inte någon som knappt kan stå på egna ben . Eller har jag fel ? Är jag bara egoistisk som tänker så ? :S

Bunnie
2009-03-19 23:41
#13

Saknar honom så himla mycket .. :/ Saknar alla som jag mist oavsett om det är djur eller människor . Jag hatar döden , men ändå har jag dödslängtar på något sätt .. Är inte det lite sjukt !? :O

Annons:
Mona22
2009-03-20 20:57
#14

det är inte ditt fel. han orkade nte mer, han gav upp. du kunde inte ha gjort något.du har dina egna problem, du kan inte ta alla andras med, det är inte ditt ansvar.

Bunnie
2009-03-20 22:10
#15

Klart det är mitt ansvar att försöka se till att mina vänner mår så bra som möjligt ! Du kan nog inte heller se på när någon du älskar / tycker om mår piss !?

Mona22
2009-03-21 00:03
#16

jo men du har nog gjort det du kunnat såklart. de kan inte begära mer. han hade bestämt sig, du hade inte kunnat göra något.

Bunnie
2009-03-21 00:29
#17

Det känns som om jag inte gjort tillräckligt .. Jag försöker acceptera att det är försent för honom och att det inte finns något mer att göra nu . Jag försöker att tänka såhär att hans liv är slut men inte mitt så än är det inte försent för min del ..

Jag hör fortfarande en röst inom mig som viskar att jag kunde ha fått honom att stå ut ett tag till . Är jag på väg att bli galen !? :O

Tatsja
2009-03-21 06:35
#18

Att ha den känslan, vet jag hur det känns. Läs bara om min väninna Zaza. Jag känner mig otillräcklig och då är jag ändå vuxen. Men att ta ansvar för att ens vänner mår bra, är fel. Vem tar ansvar för att du mår bra?

Jo, det är bara till syvene och sist, bara du själv. Ingen annan än du själv vet hur du mår och ingen vet hur han mådde innerst inne.

Vill en person inte ha hjälp, så kvittar det hur mycket man försöker. Det är ju inte meningen att du också ska gå under.

Försök istället känna att du gjorde vad du kunde och orkade.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Hawknestgrove
2009-03-22 20:01
#19

Bunnie, jag blev av med min allra bästa vänina för snart  två år sedan…. En underbar, levnadsglad männska, som inte hann fylla 53 år. Det gör fruktansvärt ont, när jag tänker på henne och jag saknar henne oerhört. Cancer, galopperande….Så visst, du har rätt att känna sorg, ilska och saknad. Men inte skuld, för det var hans val, kom ihåg det. Och för honom, så kanske det var ett naturligt sätt at dö på…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: