Annons:
Etikett06-sexuella-övergrepp
Läst 2313 ggr
Siren
7/12/09, 10:49 PM

utsatt för brott efter anmälan

Jag blev utsatt för grova brott för 10 år sedan. Jag fick fantastisk hjälp av POLISEN. Jag har bevis från rättsmedicinska och jag har polisen förtroende. Polisen har klara bevis på att jag talar sanning. Det finns även bevis som styrker min historia!

Mitt ärende var väl informerad mot de myndigheter som skulle "hjälpa" mig att "komma tillbaka till samhället" Men det sprack i 8 år. Det tystas ner och folk förnekar.  

Idag kan jag säga att när jag läser rubriker med olka texter om vad folk tycker, informerar och har åsikter om gör mig bara trött. En del blir arga på att brott begås, många vill förstå hur det kunde hända och andra tycker att offer får skylla sig själva. Så kan jag säga att detta har aldrig hjälpt mig. Det är bara åsikter som saknar innebörd för mig!

Det som hjälpte mig var att en poliskvinna sa att jag var värdefull, jag var viktig för ärendet och min framtid var ljus. Det läkte mig. Det gjorde mig glad!

Det skulle ta 8 år för mig att få professionell vård. Övrigt har jag fått arbeta under flera år för att klara mitt egna uppehälle trots att jag hade rätt till sjukskrivning. Jag fick inte det för at folk som har kompetens på papper klarade inte av att hantera mitt helvete i praktiken trots utbildning. Ingen person än Polisen har haft åsikter om att det är fördjälvligt.

Jag tycker folk borde ge en tanke till brottsoffer. inte bara till gärningspersonerna som begår brott och till våldet! En tanke kan vara att brottsoffers anmälan skyddar alla andra från att skadas eller lida för gärningspersonens handlingar. Det skulle vara trevligt att få ett tack! En annan är att brottsoffer på papper stoppar våldet och berättar för de som kan agera.  En tredje sak är att Brottsoffer hjälper till att skapa ett steg närmare fred på jorden. Ge det respekt! Hur många har papper på det?

De som anser att brottsoffer får skylla sig själv ( det är både män och kvinnor enligt min personliga erfarenhet) de fattar ingenting. Jag som brottsoffer har papper och bevis på att jag sa nej! Jag har papper på och bevis att jag inte gillar våld! Det är jag stolt över. De som kränker mig måste stå på gärningspersonens sida. De bryr jag mig inte om!

Varför finns det ingen (AIDS) gala för brottsoffer? Varför finns det ingen (cancer) fond eller (böst) gala för brottsoffer för våldtäkt? Är inte underlivet lika viktigt som brösten? Varför finns det inget (rosa) band för brottsoffer där folk får sätta sin ställning utåt och protestera mot våldtäkter mot vuxna och barn!

Varför finns det inget HOMO för Brottsoffer som det gör för homosexuella? Eller JO för brottsoffer som det gör för de som går i skola, arbetar osv?

Varför har bara Justitieutskottet skadestånd för kriminella som blir felbehandlade i fängelse när det inte finns något skadestånd för brottsoffer som blir kränkta av rättsystem, landsting, media eller andra instanser?

Varför får offer skulden och ta ansvar för att bevisa sina brott? Det står i lagen att vi alla ska behandlas lika. En man som våldtar en kvinna kan få blåmärken på könsorganet. Varför tar inte rättsystemet det som bevis! Då sätter de inte lika många oskyldiga i fängelset!

Varför kan det inte vara samma självklarhet att män ska kunna anmäla kvinnor för våldtäkt när de råkar ut för det och har sägt nej till sex. Det ska vara lika även här!

Jag bara undrar! Varför kan man aldrig läsa detta på forum som detta och andra eller i media????

Annons:
Hawknestgrove
7/20/09, 10:29 PM
#1

Putt för ett viktigt och bra inlägg!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Eija
7/21/09, 3:06 AM
#2

Håller fullständigt med dig…..det daltas för mycket med de stackars förövarna….

Hawknestgrove
7/21/09, 2:23 PM
#3

JA, så synd om dem….. Nä, lite ruffare tag önskar man sig. Att ta konsekvenser för sina egna handlingar är viktigt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: