Annons:
Etikett06-sexuella-övergrepp
Läst 3300 ggr
David
8/26/09, 8:29 AM

Vart går gränsen för våldtäkt?

Var det någon som såg debatt igår (25/8) med titeln "Vart går gränsen för våldtäkt?", titta på inslaget på SVT Play.

Debatten handlade om ett uttalande som Rolf Hillegren, kammaråklagare i Stockholm offentligt sa;

"Tar man en man och en kvinna som känner varandra och kvinnan säger att hon inte har lust idag, men mannen kör ändå. Visst är det oschysst, men kanske inte värt två års fängelse. Det liknar mer en ordningsförseelse"

Några andra artiklar om den här kommentaren finns att läsa på Svenska Dagbladet.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
8/26/09, 8:30 AM
#1

Chefsåklagaren i Stockholm tog snabbt beslutet att Rolf Hillegren inte längre får vara åklagare i sexualbrott, en stor eloge till chefsåklagaren som snabbt tog detta beslut.

Men, att en människa, må vara åklagare eller vad som helst, har den inställningen, vart är Sverige påväg?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

LinnB
8/26/09, 11:14 AM
#2

Åh, vad förbannad jag är! Jag har en i mitt liv som ser det på samma sett. Sker det inom husets väggar förstår han inte hur det kan räknas som våldtäkt.

Jag kokar.
Men ja, eloge till chefsåklagaren. STOR eloge.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

AnneN
8/26/09, 11:17 AM
#3

Det är ju som att säga att misshandel inom hemmets fyra väggar inte är misshandel utan bara en liten klapp på huvudet Skrikandes

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LinnB
8/26/09, 11:21 AM
#4

#3 Precis!

Jag förstår bara inte hur vissa fungerar. Är det för att man redan är sexuellt aktiv med den personen? Då räknas det inte…?
Nej, jag förstår inte.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

David
8/26/09, 1:35 PM
#5

Blev riktigt arg när jag såg programmet. Så jag tänkte att det skulle upp här för diskussion!

Är helt totalt jättegalet att ens komma på tanken. Oavsett vilket förhållande man har ska det vara ömsesidigt. Allt annat är våldtäkt. Ett nej är ett nej, om man så varit gifta i hundra år eller vad de nu kan hitta på härnäst.

Skulle en försvarsadvokat gå ut med det, så kan man misstänka att det inte är hans personliga åsikter, utan hans jobb i att försvara en klient, men när en åklagare, vars jobb är att stå på den våldtagnas sida har det här tankesättet, ja…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
8/26/09, 3:01 PM
#6

ja jag fattar inte hur man kan gå bakåt  i tiden. Det är ju at säga som förr. MAnnen har rätt att tukta sitt fruntimmer. USch, jag spyr…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Upp till toppen
Annons: