Annons:
Etikett06-sexuella-övergrepp
Läst 2193 ggr
David
8/26/09, 8:55 AM

Åklagare får böter

En åklagare som dragit ut tiden extremt med förundersökning och åtal gällande ett sexualbrott har fått ett strafföreläggande och ska betala 24.500 kronor i böter.

Det är hennes chefsåklagare som beslutat om straffet.

Min egna tanke är att eftersom den lokala åklagarkammaren tagit hand om det, så kan inte riksåklagaren, som annars har hand om åklagare som begår tjänstefel, gå in och pröva det tjänstefel som åklagaren gjort. Och eftersom tjänstefelet var så väldigt uppenbart hade straffet troligtvis blivit mycket högre om Riksåklagaren tagit över utredningen. Därför valde åklagarkammaren själv att snabbt ge ett strafföreläggande med böter.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
David
8/26/09, 8:57 AM
#1

Den som det gäller är den åklagare som i området arbetar med alla sexualbrott.

Och för mig personligen så väcker det här starka känslor, för har hon gjort fel en gång, har hon garanterat gjort fel tidigare också, och det kan ha gjort att en person som i normalfallet skulle blivit åtalad och dömd, slapp det, på grund av en slö åklagare. Skrikandes

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
8/26/09, 3:03 PM
#2

rättshaveri? Eller hur?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

David
8/26/09, 3:07 PM
#3

Jag har ju tappat tron på rättsamhället sedan tidigare, så det är ingen direkt nyhet, men just det här rör upp lite känslor.

7 år tog hon på sig. Och tingsrätten dömde den skyldige, men på grund av den långa handläggningstiden endast till samhällstjänst för något som skulle gett 4-5 års fängelse.

Och, den här åklagaren har varit förundersökningsledare i ärenden som inte blivit någonting alls. Slö. Riktigt slö.

Och så räddar chefsåklagaren på just den här åklagarkammaren sin åklagare genom strafföreläggandet, snabb som tusan, innan Riksåklagaren hann gå in, för de kan inte bli dömda två gånger.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

aannickaa
8/26/09, 8:41 PM
#4

 Jadu… arg blir jag också kan jag säga och tappat tron på rättsamhället… var det länge sen jag gjordeSkrikandes

David
8/26/09, 8:45 PM
#5

Jag skrattar bara åt rättsamhället! Och jag förstår varför det lyckas etableras fler och fler "säkerhetsfirmor" som i motsats till polisen agerar och tar fast gärningsmannen.

Hittills har det mest erbjudits till företag, men fler och fler erbjuder sina tjänster till privatpersoner också.

Och då är det inte kriminella MC-gäng, utan av Länsstyrelsen godkända företag.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Upp till toppen
Annons: