Annons:
Etikett03-min-historia
Läst 3895 ggr
Rorosjons
10/30/09, 3:22 PM

Skolans fel - ska jag anmäla?

Vill bara skriva av mig och berätta hur min skola hanterade mobbningen och misshandeln som pågick där.

Enda från förskolan och upp till 8an var mobbning samt misshandel en vardag för mig. Jag gick till bussen, åkte till skolan. Men många gånger gick jag till bussen och åkte till skolan, men jag gick inte dit utan jag gjorde annat. Jag gömde mig i skogen.

Att gå på möten med lärare och rektor samt kurator var något jag slutade med i 5an då jag insåg att det var totalt onädigt då dem inte gjorde någonting. Dem pratade inte ens med misshandlarnas samt mobbarnas föräldrar, inte ens det!
Men på min frånvaro syns det att det vart någonting som hindrat mig från att gå till skolan. Sammanlagt har jag vart borta i 2år om inte mer från skolan skulle jag tro. Jag kunde vara borta 2-3 dagar varje vecka i en termin.

Vet ni varför? jo, för att min dag på skolan såg oftast ut så här:
Komma till skolan, få en kotte eller snöboll i huvudet. Höra att någon springer emot en bakifrån för att sedan slå till en i huvudet och springa därifrån. Att bli uppknuffad i väggen och slagen i magen. Att bli ner tryckt på marken och sparkad på.
Så kunde mina dagar se ut.

Men det värsta ar att bli uppknuffad mot en vägg och slagen i magen, och att bli så slagen att man inte orkar stå för att sedan ramla ihop och ta emot sparkar och slag i mage och rygg.

Att jag berättade det för någon gjorde det inte bättre. Skolan brydde sig inte. Pappa ringde rektor och vi gick på ett flertal möten. Inget hände. Inte ens ett telefon samtal kunde dem göra hem till mobbarna och misshandlarna.

Jag hade bestämt mig, jag skulle inte låta dem vinna genom att byta skola. Jag skulle försöka få skolan att inse vad som faktiskt hände. Förgäves, ingen brydde sig.

Idag är detta snart 2år sedan. Idag går jag 1a året på gymnasium, lyckats tagit mig igenom grundskolan utan att gå om någon klass.
Detta på grund av att jag till slut vågade ta upp kontakten med en som slog mig förr. Han och jag bor i samma by. Idag är vi bästa vänner, trots att han var en av dem som slog mig. I 8an var det han som fick mig att kämpa mig till skolan, han fick mig att våga gå dit.
Han var min första vän under hela skol gången. I 9år (räknat med förskole året) gick jag utan vänner. Utan någon att vara med. Tills jag vågade ta upp kontakten med han. Det ångrar jag inte.

Vad ska jag göra? Ska jag anmäla detta? Skolan gjorde ingenting för att förbättra min situation.
Det är dokumenterat från F-5 eller 6an att jag blivit mobbad, inte misshandlad utan dem skrev endast mobbad. Sen finns min frånvaro rapport som inte är så bra.

Vad ska jag göra, kan man ens göra någonting?
Hoppas ni förstår det jag skrivit. Ville göra så kortfattat som möjligt.

Annons:
[rore]
10/30/09, 6:26 PM
#1

Usch vad jobbigt du måste ha haft det.

Om du orkar ta tag i detta igen, så tror jag att du kan vända dig till 

Skolöverstyrelsens inspektionsnämnd. Där borde de kunna hjälpa dig att hitta vägar att gå.

Om inte annat så för att hjälpa andra utsatta elever på denna skola.

Önskar dig lycka till.

Rorosjons
10/30/09, 6:33 PM
#2

#1 Lätt var det då absolut inte!
Okej, tack, ska kolla runt lite.

Självklart vill jag hjälpa andra i samma situation. Detta gör jag redan. Nu har skolan dessutom fått en rektor som är ruskigt bra, hon tar alltid itu med alla sorters saker och är inte den man vågar tjafsa med. Hon vet vad hon gör. Sen hon kom har det blivit mindre mobbning på skolan. Dock var detta efter jag började i gymnasiet.

Hawknestgrove
11/1/09, 3:24 PM
#3

JA den slappheten börjar uppmärksammas även i min kommun nu. ÄNTLIGEN!!! Det har varit gäsp, gäsp med att ungarna fått kalla varandera för både det ena och det andra här….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Rorosjons
11/1/09, 4:27 PM
#4

#3 Precis, ingen bryr sig! Skit kommuner, om man får säga så (A)

Hawknestgrove
11/1/09, 5:45 PM
#5

ja det får du. När det går ut över ungarna, vad ska de tro? Att det är helt Ok att kalla tjejer för h*ra och f***a?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Rorosjons
11/1/09, 9:12 PM
#6

#5 Det är helt oacceptabelt. Jag blev inte kallad sådant men däremot fick jag höra fetto och rullande köttbulle nästan varje dag. Hemskt!

Annons:
Hawknestgrove
11/8/09, 6:04 PM
#7

ja inget sånt är godtagbart. OCh här har det varit så lamt, att de bra mjäkat med ungarna så det har eskalerat. nu får vi hoppasdet blir bättring. Samtidigt så är väl även föräldrarna ena mesproppar som inte ryter till ordentligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Rorosjons
11/9/09, 9:53 AM
#8

#7 Jo, det är ju så.

Tatsja
11/10/09, 11:46 AM
#9

Min ena son blev mobbad i skolan och rektor och lärare gjorde absolut ingenting. Men jag lovar det tog hus i helsike när jag polisanmälde hela skolan. Då helt plötsligt uppmärksammade de att en del barn blev mobbade.

Kallade till föräldra möte och även möten med den som blev mobbad och mobbarna, med föräldrar. Så jag tycker att man ska anmäla när inget händer

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Rorosjons
11/10/09, 1:33 PM
#10

#9 Okej, även fast det var 2år sedan?

Tatsja
11/11/09, 9:17 AM
#11

Har du pratat med rektorn?

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Rorosjons
11/11/09, 10:27 AM
#12

#10 Ja, den nuvarande rektorn vet om detta. Hon tycker det är skandalöst. Och den rektorn vi hade då vet också, men det hjälpte inget.

Hawknestgrove
11/13/09, 6:18 PM
#13

Då tycker jag Tatjas råd är suveränt. Då får de nog eld i baken

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Rorosjons
11/14/09, 10:34 AM
#14

#13 Okej, hehe =P

aangeleyes
11/20/09, 9:26 AM
#15

Jag tycker verkligen du ska anmäla det så du får ett avslutat kapitel och kan gå vidare, dessvärre är inte många starka ocj göra som du så dom har dessa men hela livet ut oav om det är ufrysning,mobbning,misshandel. Dessvärre kommer det alltid finnas mobbning för barn kan vara så himla grymma mot varandra. Tycker det har en del men föräldrarnas uppfostran och göra att alla är värda lika mycket oav hur man är som person och det kanske inte passar in inom deras ramar. Men samt ska lärarna och göra en bättre sammanhållning i klassen det ska man redan göra när man får nya klasskamrater och det ska inte bara pågå 1dag utan en längre tid.

Sköt om dig tjejen

Rorosjons
11/20/09, 10:02 AM
#16

#15 Okej, jag ska prata med min pappa om anmälan.

Hur skall man gå till väga om man anmäler?
Kan man gå till polis stationen själv och anmäla eller måste målsman vara med?

aangeleyes
11/20/09, 10:07 AM
#17

# prata med din din pappa så gör ni en polisanmälan jag antar att ni kanske har en massa dokument kvar från dessa samtal har ni det inte så spelar inte det så stor roll för att polisen kommer ändå kolla upp dessa dokument som skolan har om dom nu inte har tagit bort dessa. Ni kan ju ringa 114 114 eller om det är 114 14 till polisens anmälnings telefon eller ni kan gå o prata med någon också kanske känns bättre och ta det face to face.

Rorosjons
11/20/09, 10:11 AM
#18

#17 Men det är ju så att mobbningen har slutat dokumenterats vid 5an kanske det var eller om det var vid 6an. Efter det syns det endast på min frånvaro att det vart någonting.
Det är inte heller dokumenterat att jag blivit sparkad i mage/rygg eller uppkörd mot en vägg och blivit slagen där, detta för att jag var alldeles för rädd för att berätta detta för någon.
Kan man anmäla ändå?

aangeleyes
11/20/09, 10:26 AM
#19

#18klart du kan anmäla det, bra iofs om du kanske har en bild eller om dina föräldrar sett detta då är ju dom vittne till dina skador som du hade. han som du ä'ven har blivit vän med är också vittne om han vill hjälpa till. Alla dokument som har sparats är otroligt viktiga även om det är flera års sedan det spelar egentligen itne så stor roll det är ett ärr man bär med sig o man bör få upprättelse.

Rorosjons
11/20/09, 11:01 AM
#20

#19 Finns inga bilder, jag tillät inte någon att se blåmärken.
Pojken kommer inte ens ihåg att han slog till mig, han har bara en svag svag syn på det som hände i Djurgården, han komme rinte ihåg någonting därifrån. Inte ens en lärare kommer han ihåg.

Annons:
aangeleyes
11/20/09, 11:06 AM
#21

#19 okej antingen vill han inte minnas , japp då var det svårare men det e bara köra ditt race :)

Rorosjons
11/20/09, 11:24 AM
#22

#21 Han minns inte. Han är ur dålig på att ljuga, alla kan läsa av honom och han ljuger verkligen inte.
Ska prata med pappa ändå.

Hawknestgrove
11/24/09, 1:04 AM
#23

och du ring Bris!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Rorosjons
11/24/09, 10:36 AM
#24

Vad ska jag säga till dem?

aangeleyes
11/24/09, 2:03 PM
#25

#24 hej igen säg exakt som det e hur du har kännt och upplevt under hela din skoltid, hur lärare, rektor har reagerat samt vad dessa skol/lklasskamrater har gjort, ¨varför du hade så hög frånvaro samt att dina betyg kanske inte var så jättebra under den perioden pga dessa omständigheter. Och varför du tar upp det nu beror på att du forf mår dåligt över det ocgh tycker att skolan reagerade fel. hade du släppt det så hade du ju knppast dragit upp det här. Så lycka till tjejen

Rorosjons
11/24/09, 3:02 PM
#26

#25 Okej, ska ringa dit.
Tack för tipset!

Hawknestgrove
11/25/09, 12:10 AM
#27

ja att bara få prata av sig och få hjälp vart du ska gå vidare är värt mycket. Lycka till

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Rorosjons
11/25/09, 11:19 AM
#28

#27 Tack så mycket för dina inlägg!

Hawknestgrove
11/25/09, 6:34 PM
#29

Det var inget. Lycka till en gång till och sköt om dig och stå på dig, annars så är det nån annan som gör det!Flört

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Rorosjons
11/26/09, 9:53 AM
#30

#29 Tack! Haha :D

Upp till toppen
Annons: