Annons:
Etikett06-sexuella-övergrepp
Läst 6942 ggr
Brie
2009-12-22 23:46

Våldtagen - Ska jag anmäla?

Snälla läs igenom och svara!

Jag var utsatt för våldtäkt för 3 år sedan av min dåvarande pojkvän. Det som hände var att vi låg båda nakna i hans säng, han bakom mig. Han tryckte sin penis mot min rumpa och frågade om vi skulle ha analsex. Jag svarade "nej, jag tycker inte att vi ska ha analsex". Han fortsatte att stryka sin penis mot min rumpa vilket var ok för mig. Men sedan tryckte han så hårt att penisen åkte in i analen med våld. Då skrek jag "Vad gör du? jag sa ju att jag inte ville". Efteråt började jag störtgråta och i stället för att trösta mig betedde han sig jättekonstigt. Han vände sig om om och sa nåt i stil med "jag är en hemsk människa" osv. och då var det som att jag var tvungen att trösta HONOM. Jag tänkte inte så mycket mer på det, jag tänkte nog att han inte gjorde det med flit men för att en penis bara ska "råka" åka in i anus så krävs det kraft eller hur? Han gjorde det alltså med flit.

För ett år sedan gjorde jag slut med honom för att jag var kär i en annan kille. Jag berättade om denna händelsen för min nya pojkvän och han sa "Det där är våldtäkt". Det var då jag insåg att det faktiskt var envåldtäkt.

I samband med att jag gjorde slut med mitt ex så gjorde han en massa våldsamma saker mot mig och jag anmälde honom endast för det han gjorde i samband med separationen. Jag berättade även om våldtäkten för poplisen senare i utredingen men jag tror att det aldrig blev en separat anmälning för våldtäkt. Åklagaraen la ner alla utredningar på mina anmälningar så inget mer hände.

Ska jag gå till polisen igen och göra en separat anmälning för våldtäkt trots att det gått över 3 år sedan händelsen?

Jag känner att jag borde för att markera att jag fortfarande inte har glömt. Jag vet att åklagaren kommer lägga ner utredningen igen men jag vill som sagt bara göra en markering att det han gjorde inte var ok. Ibland när jag tänker på det som hände så gråter jag. Jag har dessutom berättat för min mamma nyligen vilket kändes som en stor lättnad.

Jag vore tacksam för svar och höra vad andra tycker om situationen.

Annons:
annemaria1962
2009-12-23 08:09
#1

så hemskt!

det är verkligen allvarligt då sådant händer INNE I ETT FÖRHÄLLANDE!

blev själv våldtagen av mon fd man i äktenskapet. och han hotade mig till livet under en period då jag flyttade från honom…det är ju många år sedan nu.och mycket var de som hände. men orkar inte dra allt elände igen.

men det kusliga är att sådant som våldtäkt i ett förhållande, ofta inte ses som något allvarligt!! precis som att det är något som "tillhör" livet man lever i tillsammans!

men så är det inte!! det är absolut minst lika kränkande och psykiskt lika förödande, som att bli våldtagen ute av en total främling!!

hoppas verkligen du ska finna hjälp för att kunna komma tillbaka psykiskt igen! för det är ju der hela smärtan fortfarande sitter! så du kan börja gå vidare och och känna glädje i dit sinne igen! och i ditt fortsatta liv.

Hawknestgrove
2009-12-23 20:43
#2

Ja för att markera, så bör du göra det. Om du själv känner, att du kommer må bättre av det. Om ni inte träffas alls mer och om du kanske har börjat ett nytt liv, så är jag faktiskt tveksam. JAg blev ju också våldtagen i mitt förra förhållande, men till vilken nytta hade det variit att anmäla flera år efter? Låt det glömda vara glömt, om det ÄR glömt, vilket är väldigt viktigt att poängtera. Ett rättsmaskineri kostar en massa pengar och egentligen kostar dwt dig också. Så tänk noga  om det är värt det…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Brie
2009-12-23 23:45
#3

Jag vet inte om det känns bra eller dåligt att höra att det finns fler som jag. Det känns bra att veta att man inte är den enda i alla fall.

Jag har ju som sagt inte tänkt speciellt mycket på händelsen förns nu. Jag har väl bearbetat allt annat hemskt han gjorde mot mig mycket senare i förhållandet och nu kommer det här upp. Jag jobbar nämligen ideelt på en tjejjour och jag har fått mycket utbildning om bland annat våldtäkt. Det är nog det som fått mig att tänka på det. Just dräför vill jag anmäla, både för mig själv men också för att jag tycker det är viktigt för statistikens skull med.

Jag har gått vidare med mitt liv med min nya pojkvän, ny lägenhet och allt. Men det är fortfarande ganska färskt. Vi separerade för exakt ett år sedan, men efter det så fortsatte elendet under hela våren med polisutredningar. Han lyckades även roffa åt sig pengar från MIN lägenhet genom tingrätten, ni vet sambolagen. Han plundrade lägenheten, jag brydde mig egentligen inte så mycket om saker men han tog saker som jag hade från min barndom som inte kan ersättas. Han skrev till mina vänner på Facebook så alla kunde se och sa att jag hade varigt otrogen vilket jag inte var, jag gjorde slut innan jag började träffa min nya pojkvän. Åklagaren la ner alla anmälningar.

Inte nog med det, i våras flyttade hans syster i i porten bredvid mig på bottenplan så jag var tvungen att gå förbi hennes fönster varje gång jag skulle till tunnelbanan. Han skrev sig så klart på samma address som henne. Jag såg honom aldrig där, men jag var heller aldrig hemma speciellt mycket efter att jag fick veta. Då var jag tvungen att flytta.

Det är svårt att gå vidare efter det hemska halvåret jag hade. Jag tror att om jag anmäler honom så är det det sista jag gör. Det känns viktigt. Jag bor precis vif polisen så jag kan gå in när som helst och anmäla. Och jag kommer nog att göra det.

Hawknestgrove
2009-12-24 18:51
#4

ja gör det. Som du känner det, så verkar det vara så att du kanske kan få punkt för dig själv. Det är ju dessutom inte så gammlat heller. Men vad menar du att det är det sista du gör? Har han hotat dig till livet?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Brie
2010-04-25 17:28
#5

Hej igen! Så mycket har hänt sedan jag skrev detta inlägg.

Jag flyttade till en lägenhet som ligger vid nära högskolan som jag pluggar på i Auguste förra året. Jag trodde jag var trygg här i området och på skolan. Jag var så lycklig tills jag såg honom i min mataffär, ca 100 m från mitt hus. Det känns som han förföljer mig. Han har tydligen flyttat till ett område som ligger ganska när där jag bor. Men det värsta är att han nu studerar på min skola. Det är så hemskt. Jag har studerat på min skola sedan 2007, han har börjat nu. Jag har byggt hela mitt liv här. Han har trängt sig in i min trygga atmosfär.

Varje dag jag går till skolan mår jag dåligt. Jag sover dåligt. Jag har inte sett honom på skolan men jag vet att jag kommer göra det och då vet jag inte hur jag kommer att reagera. När jag såg honom i mataffären fick jag panik och sprang ut ur affären. Jag har fått både lugnade medicin och sömdtabletter av läkaren.

I höstas efter att jag hade skrivit detta så hade jag bestämt mig för att inte anmäla för våldtäkten eftersom båda vi hade nya partners och hade gått vidare. Det kändes som ett bra beslut. Men nu då? Har han verkligen gått vidare om han ser till att hålla sig i närheten av mig? Jag har svårt att gå vidare själv när allt är så eländigt.

Jag är så arg och besviken. Om åklagaren inte hade lagt ner alla utredningar så hade jag kanske haft det bättre. Jag vet inte vad jag ska göra. Varken skolan eller polisen kan hjälpa mig eftersom han inte har gjort nåt olagligt på över ett år. Vad gör man? Jag har varigt på väg till polisen flera gånger men backat ur. Jag mår uselt.

Hawknestgrove
2010-04-25 18:44
#6

Om han inte kontaktar dig, så är ju ingen skada egentligen skedd. Du kommer tyvärr inte långt med en anmälan på ingenting….Du kanske bor på en så pass liten ort, att du inte kan undgå att stöta på honom. Så för din egen skull, för det kan faktiskt röra sig om en tillfällighet, så försök att undvika honom bara. Se rätt igenom honom, som om han vore död. Och skulle han börja pocka påuppmäeksamhet från din sida, då ska du börja agera. Ta reda på om han har sällskap med någon, och ta det som första hot att berätta till. OCh jag hoppas verkligen, att den du är ihop med nu, kan stötta dig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
siberlina
2010-05-11 19:33
#7

jag tycker inte  du ska  anmäla, för jag tror  att   du kommer bara  må sämre   av   att    sätta  igång allt  igen  och det är  inte  säkert   att   det blir  något  åtal mot  din fd…men   det är hemskt ,  låt alldrig  någon behandla  dig  illa…

Hawknestgrove
2010-05-11 19:38
#8

ja hoppas du mår bättre nu och har en chans att bearbeta det, för det behövs. det gör större verkan hos dig än att anmäla igen. För som sagt, du har inget att ta på längre…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hoppfull
2010-05-26 18:41
#9

Jag tycker att det låter som om du skulle behöva någon att prata med för att bearbeta det som hänt. kanske är det många känslor som blivit kvar inuti dig och de styr lite över hur du känner, tänker och reagerar nu efteråt.

Har inte skolan någon kurator? Eller någon annan vuxen i din närhet som du kan och vill vända dig till?

Att bearbeta saken tror jag skulle hjälpa dig mycket!

Ta hand om dig!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

MariannE11
2010-06-06 13:15
#10

hur har det gått?…. tycker som #9 att du behöver någon som du kan prata med….

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Upp till toppen
Annons: