Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 2918 ggr
timmelin
2010-02-03 23:53

Min bästa väninna blir misshandlad hjälp

Hej vill berätta att jag är ny här. Visste inte att ni fanns men fick tips ifrån psykologi i fokus.

Min bästa väninna blir misshandlad, fysiskt, psykiskt på alla sätt och vis av sin sambo.

Förutom att han slår henne, säger han "fula saker" till henne för att trycka ner henne. Han ger henne veckopeng, kallar henne alkoholist bara hon dricker en helg. Läser av hennes lönespecifikation. Läser av hennes mobil. Spärrar den fasta telefonen för utgående mobilsamtal. Skäller på henne när hon ger pengar till sin tonårson.

Vill tala om att min kompis är ingen rädd liten tjej utan en ganska öppenhjärtlig tjej men som vet om att hon ska lämna honom. Men kommer liksom ingenstans. Är inte ifrån den staden där hon bor och har alltså ingen släkt här. Hon har fast arbete här och sonen går på gymnasiet här. Jag vill så gärna hjälpa henne men vad kan man göra

Kan också nämna att en gång så slängde han ut henne i trappuppgången och då fick hon ringa till polisen så dom vet om att det inte är ok, men inget görs. Kan ingen hjälpa henne med lägenhet?

Fick råd om att bo på kvinnohem, men sonen som är tonåring vill ju inte bo där. :(

Vad kan jag göra??

Annons:
[rore]
2010-02-04 09:29
#1

Hej timmelin!

Du kan egentligen inte göra någonting rent handgripligt,,mer än finnas till för din väninna.

Kanske hjälpa henna finna olika alternativa vägar och lyssna. Det är svårt att vara stöttepelare när man ser att någon far illa,, men beslutet att lämna detta bakom sig,, kan endast hon ta…

Lycka till.

Hawknestgrove
2010-02-04 17:51
#2

ja, tonårssonen får väl i sådana fall flytta till fosterhem. För att han bor där med sin mor i deta förhållande, det undergräver hans sätt att se på ett gförhållande också. tipsar även om en tråd till med en länk…..

http://misshandel.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=fe5e5532-716a-48fb-848b-e240fd68f8c5&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

timmelin
2010-02-04 18:09
#3

Ja och det är ju otänkbart att han ska flytta till fosterhem

Kan inte det bara ordnas fram en lägenhet till henne och hennes son och deras hund

Man får väl inte heller ha med sig djur till kvinnohem antar jag

Hawknestgrove
2010-02-04 18:17
#4

Nej det kan man inte. Och att hon får tag i en lägenhet bara så där, det löser inget. HAn kommer att komma efter. Frågan är, vad har sonen egentligen för relation till den som hon bor ihop med? Hunden får ju i så fall flytta till någon vän så länge, tex du. Sonen får faktiskt förtstå, att mamma har det svårt och behöver beskydd. Visst, hemskt att behöva tvinga på vuxenhet på ett barn, men här är det faktiskt  livet det hänger på. OCh då får killen flytta med vare sig han vill elelr inte. Elelr har han ingen far? Det är kanske en lösning?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

timmelin
2010-02-04 19:23
#5

Jo pappan är jättebra men bor i en stad 8 mil härifrån.

Varför tror du att han kommer efter. Tror du inte bara att han kan bli så förbannad på min väninna att han hatar henne och skiter i henne?

Hawknestgrove
2010-02-04 19:29
#6

Känner lössen på gången. …." OM jag inte kan få henne, så ska ingen annan få henne heller". Du tror väl inte han snällt fogar sig i att hans slagpåse bara flyttar? JAg blev tvungen att "flytta in" hos Länsstyrelsen i ett år, när jag separerade….Ok, då är det pappan som gäller. Vet han om i vilken miljö hans barn befinner sig? Kan han inte göra, för då hade han om han är något att ha, ställt till med ett riktigt liv. Inte 17 låter man sitt barn bo kvar i en sån miljö?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
timmelin
2010-02-04 19:34
#7

Nä han vet inget, då skulle han slå ihjäl den här mannen.

Han och min väninna är jättebra kompisar. Men hon har aldrig vågat knysta ett ord till han hur illa behandlad hon blir. Bara för att hon är säker på att han skulle rent bokstavligt klippa till honom.

Hennes sambo har haft två förhållanden innan, har ju troligtvis slagit dessa kvinnor också.

Men lämnar dom ifred idag. Visst slår han fysiskt men framförallt psykiskt nerkränkande och kontrollerande.

Är det lättare att bli kvitt mannen då?? Tror du?

Hawknestgrove
2010-02-04 19:41
#8

För det första, man får ju alltid tänka i de banorna, att de små ska skyddas först. DVS pojken och hunden. Om han är av god kaliber, barnets far alltså, så kniper han käft och tar till sig pojken en övergångstid. HUnden måste komma bort den med. Väldigt vanligt att såna där typer ger sig på oskyldiga djur för att få tillbaka eller straffa ut. JAg vet själv, jag fick planera min flykt i två tre veckor. Att dölja såna här saker är aldrig bra. Och pojken får en fullständigt felaktig bild av ett förhållande. Där kan det gå riktigt illa. Tänk på barnen först! Hur ska din väninna kunna förklara, att man aldrig slår sin partner, när han får se både psykisk och fysisk misshandel varje dag? Det är ju Ok, eftersom hon stannar, eller hur? Så uppfattar ju grabben det till slut.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hausswolff
2010-02-10 17:23
#9

Varför anmäler du inte detta till polisen? Det är klart att du kan göra något, kontakta polisen!

timmelin
2010-02-10 19:51
#10

Inte när jag inte har bevis eller hur?

Dessutom har redan polisen varit där och setta allt.

JohannaEkroth
2010-02-11 02:20
#11

Det är inte så hemskt på ett kvinnohem som det låter. Jag bodde med mamma på ett sådant när jag var åtta år. Det är som ett stort hus där flera mammor med sina barn huserar. Man har gemensamt kök, hall och var och en av familjerna sitt egna rum med TV och telefon. Ofta fortsätter ju var och en med sina dagliga sysslor, så ingen var i stort sett hemma om dagen. Mammorna jobbade och barnen gick i skolan. Det var portkod och jag kommer ihåg att jag inte fick prata med någon om vad vi bodde då.

NNu kan jag säga att det heter MOA:

http://eskilstuna.se/upload/107407/Rapport%20M%C3%A4ns%20v%C3%A5ld%20mot%20kvinnor%20080115.pdf

I denna texten står det om eskilstuna, jag vet jun inte hennes bostadsort, men det står iaf om vad man kan göra som utsatt och vad man borde få hjälp med. På sidan 28 står det om MOA.

Jag gick förbi huset här om dagen. Inga skyltar som berättar vad som gömmer sig innanför grindarna till trädgården. Trädgården är mysig med en stenmur kommer jag ihåg och den kunde mna gömma skatter i. Det är portkod dygnet runt till ytterdörren.

Man får ju inte ha några djur med sig, men det brukar lösa sig när det hanlar om liv. Får man fråga i vilken kommun hon bor?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

timmelin
2010-02-11 12:49
#12

Jönköping

Men nu är hon på g.

Hennes mamma hjälper henne med borgen så att hon kan köpa en lägenhet. Och jag har sagt att jag kan skjutsa henne och följa med och titta på alla lägenheter som står till buds.

Nu håller jag tummarna att allt fixar sig för min älskade väninna

[rore]
2010-02-11 13:05
#13

Härligt att läsa Timmelin!

Jag håller tummarna och hoppas att allt löser sig till det bästa för henne.

Hon kan skatta sig lycklig som har en vän som du..

Lycka till med allt!

Annons:
Mirjami-78
2010-02-12 03:07
#14

Väldigt bra om hon kan ta sig ifrån denna man. Men jag hoppas hon gör även en polisanmälan på han när hon har flyttat ifrån han, bara för att OM han kommer till den nya bostaden så vet polisen redan om hur han är och kan agera fort vid behov. Kan ju även hända att han kan få besöksförbud vilket kanske inte alls skulle vara helt fel.

Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.

Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!Cool

timmelin
2010-02-12 13:04
#15

Ja det var tänkvärda ord du sa pia. Så långt tänkte inte jag. Men är ju skitbra att göra en polisanmälan innan.

Tack

Upp till toppen
Annons: