Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2086 ggr
tricksi
2010-06-10 13:12

Blev jag misshandlad, eller "bara" slagen?

Vad är skillnad mellan misshandel och att "bara" bli slagen? Är det samma sak, även om man får en örfil av sin mamma, eller bli dragen i örat, eller slagen så man får blåmärken i ren uppfostringsmetod? Sådan var min mamma när jag var barn, och skolan gjorde en anmälan eftersom jag hade blåmärken titt som tätt. Är en våldsam uppfostringsmetod misshandel, eller är misshandel mer "grova brott"?

Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara min fråga, jag funderar bara på om skolan gjorde rätt i att anmäla detta som "misshandel".

Tacksam för svar.
/Tricksi.

Annons:
Lole
2010-06-10 21:55
#1

Ja, det borde väl anses som misshandel, åtminstånde en mildgrad av misshandel??  Vet nt riktigt..

Hawknestgrove
2010-06-11 00:50
#2

ja barnaga är ju förbjudet. Vet inte när det förbjöds helt elelr när du blev misshandlad. vad hände sen? Var det ingen som följde upp? Blev du tvungen att bo kvar? Heder åt din skola i allafall!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

tricksi
2010-06-11 16:24
#3

#2 Jag blev tvungen att bo kvar hemma. Mamma slutade dock slå oss, för hon blev lite rädd att vi skulle tvingas bo i fosterfamiljer…

Hawknestgrove
2010-06-11 18:31
#4

ja, hoppas du har sagt upp bekantskapen där…..ÄVen om blod är tjockare än vatten, så ska såna föräldrar straffas genom att man undviker dem.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Esme-Kim
2010-07-12 14:38
#5

Ja, det var misshandel. Våld skall endast användas i nödvärn. När man använder det som 'attack' i civila sammanhang är det misshandel. Sedan går man ju in i en gråzon där man har olika grad av förhållande till förövaren. Det allra mest komplicerade förhållandet är föräldrar-barn. Din mamma misshandlade dig, kanske för att hon själv blev misshandlad? Jag tycker att skolan gjorde rätt, sedan blir det ju mer komplicerat om/hur man följer upp anmälan. Har du kunnat 'göra upp med' de oförätter du utsattes för? Kom ihåg att du var värd något mycket bättre än vad du utsattes för, hoppas att du har det bra nu? /Agneta

tricksi
2010-07-14 21:10
#6

#5: Ja, hon blev misshandlad av sin far, alltså min morfar. Jag gillar inte honom. han slog henne grovt. Mamma och hennes uppväxt är från Indien, och där är det tillåtet, alltså vet mamma inte skillnad på lagarna. Vi har dock en ganska bra relation nu.

Annons:
Hawknestgrove
2010-07-14 21:17
#7

Ja, kan man svälja förtreten, så är det ju underbart…..Men du har väl upplyst henne om, att hon begick ett lagbrott???

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

bloggtjejen96
2010-08-14 21:16
#8

det har hänt så med mig 100000 gånger ju. Oftast från syskon hahaTungan ute

Upp till toppen
Annons: