Annons:
Etikett06-sexuella-övergrepp
Läst 1471 ggr
Skorpion76
2016-10-28 15:16

Varför deltar inte män i debatten om våldtäktsmän

I veckan hade mamma och jag en spännande diskussion om våldtäkter och våldtäktsmän. Hon berättade om ett fall där en man hade våldtagit en kvinna på en finlandsfärja. Trots att allting hamnade på film via övervakningskameror i korridorerna utanför hytterna och trots att hon hade uppenbara skador friades mannen. Det hette att ord stod emot ord och därmed kunde brott inte styrkas. I sådana här fall är det nästan bara kvinnor som uttalar sig och talar om vad de tycker om det här. Var finns männen? Varför är det så få män som vågar sätta ner foten och tala om att alla män inte är några otäcka våldtäktsmän?

Därför vill jag ge en varm applåd till Sven Melander för hans uttalande om Zara Larsson på Facebook.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Annons:
landsbygdsbo
2016-10-28 15:25
#1

#0 kanske därför att det är en självklarhet som egentligen inte behöver lyftas

Hoseok
2016-10-30 07:48
#2

#1 Fast uppenbarligen är det inte en självklarhet med tanke på hur vanliga våldtäkter och sexuella trakasserier är.

Uppenbarligen så är det en stor del män som tror att de har rätt till att våldta. Därför måste det lyftas fram. För det pågår hela tiden.

landsbygdsbo
2016-10-30 08:57
#3

#2

Vad jag menade var, det är en så stor del av männen som inte våldtar att de som gör det utgör en försvinnande minoritet.

Exemplet som TS lyfter fram är ju mer ett exempel på hur vår lagstiftning o rättskipning fungerar än att "män" som grupp våldtar.

Och just i våldtäktsfall står ju 2 principer mot varandra

dels hänsyn till offret och kravet på att ta tillvarata dess rättigheter

och dels

kravet på att en skuld ska bevisas, annars ska den misstänkte gå fri.

Jag fördömer allt vad våldtäkter o övergrepp heter, men samtidigt anser jag att vi ska, vi måste behålla principen: -oskyldig tills motsatsen bevisats.

Gör inte du det?

Denna kommentar har tagits bort.
Hoseok
2016-10-30 14:21
#5

TS: Förstår inte riktigt vad du menar med att män inte skulle "sätta ner foten". Det är ju det de gör hela tiden? Dagligen ser jag män skrika om hur hemskt det är att de ses som potentiella våldtäktsmän. Jag ser diskussioner om det dagligen. 

Så jag håller inte med dig alls. Män snackar om det hela tiden.

Hoseok
2016-10-30 14:22
#6

#3 Ska vara ärlig och säga att jag totalt missförstod TS fråga.. Trodde hen frågade varför fler män inte pratade om Våldtäkt i allmänhet. Nu såg jag vad som faktiskt skrevs.

Annons:
landsbygdsbo
2016-10-30 14:29
#7

#6 Det finns väl inte en enda vettigt funtad karl som accepterar våldtäkt.

Men vi måste vara noggranna vid dels utformningen av lagar och rättskipningen att ingen lynchjustis uppstår.

Vad man däremot måste förbättra är samhällets respons gentemot de kvinnor som anmäler. Stöd och professionalitet måste bli bättre.

+ att åklagaren ska få möjlighet att driva fall även om kvinnan tar tillbaka anmälan.

Hoseok
2016-10-30 16:56
#8

#7 Ja.. Tyvärr undrar man ju hur det ligger till då 2 av 3 kvinnor (Eller var det 1 av 3? Något av det) säger att de blivit sexuellt trakasserade på något vis.

landsbygdsbo
2016-10-30 17:05
#9

Stitter 15 killar i en buss och 15 tjejer så räcker det ju med att en kille spelar Allan så blir 15 tjejer sexuellt trakasserade…. Fast hade jag suttit i den bussen hade det nog slutat med en orre eller två ..

Hoseok
2016-10-30 17:17
#10

Omöjligt att veta hur det ligger till, det som är grejen. Precis därför "Alla män är potentiella våldtäktsmän"-diskussionen extremt känslig eftersom jag kan se båda sidornas perspektiv helt och hållet. Jag är i allmänhet extremt rädd för främmande män på grund utav mina upplevelser vilket många män har blivit provocerade av. Har inte skrikit i deras ansikten att de kommer våldta mig, men även när man lugnt förklarar varför man reagerar okontrollerat dåligt så blir många väldigt upprörda (Och i vissa fall har det, ironiskt nog, lett till sexuella trakasserier). 

Så den diskussionen kan pågå i en evighet. Tycker det är bra att se det från båda sidorna.

landsbygdsbo
2016-10-30 18:31
#11

#10  ska man betrakta en händelse som sexuellt trakasseri när det istället kanske handlar om en kvinna som i ett traumatiskt tillstånd drar fel slutsatser?

Bara för att visa hur komplicerad situationen är.

Om en individ blir attraherad av en annan och tittar är knappast trakasseri.

Men för en traumatiserad kvinna kan det betyda att mannen som tittar planerar och hotar…

Skorpion76
2016-10-31 06:27
#12

Här kommer våldtäktsfallet som var källan till mammas och min diskussion.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Hoseok
2016-10-31 10:13
#13

#11 Fast ingen anmäler en man för att han Tittar på dig och kallar det för sexuella trakasserier. När jag snackar om mina sexuella trakasserier så snackar jag om de tiotals gånger jag under mitt liv blivit greppad på brösten, rumpan, underlivet av främmande män plus alla tiotals andra gånger män frågat om de får köpa sex av mig eller blir så arga för att jag inte vill ha sex med dem att de kallar mig för nedvärderande sexuella saker på allmänna platser.

Därmed har jag svårt att förstå relevansen i din fråga.

Annons:
[Rulander]
2016-10-31 11:23
#14

Jag som man blir väldigt upprörd över de övergrepp som har inträffat. Att ta på rumpan, brösten eller bete sig allmänt vulgärt är inte acceptabelt. De flesta av oss är normala och behandlar kvinnor med respekt. Jag har en dotter och vill att hon blir behandlad väl när hon hamnar i arbetslivet etc.

Det ligger så långt bort i min tankevärld att bete sig som Kneko beskriver. Är det verkligen sant att män agerar som du skriver Kneko?

Dessutom håller jag med Landsbyggdsbo fullt ut. Det är inte speciellt kul om kvinnor tror att vi alla män är potentiella svin. 

Den överlägset mest skrämmande film jag har sett är den Danska filmen Jakten. En man blir oskyligt misstänkt. Jag hade nästan svårt att sova efter att ha sett den.

landsbygdsbo
2016-10-31 12:08
#15

#13 Vi har väl idag en lagstiftning som förbjuder det du beskriver.

Och ute på stan, i affärer förekommer detta nog sällan.

Däremot om man befinner sig på en "spelplats"  dvs. krogen, danshak eller liknande men där brukar det ju vara högre till tak. Dit går man väl inte om man inte accepterar "försök"

Det innebär naturligtvis inte att man ska acceptera rena övergrepp och trakaserier.

Hoseok
2016-10-31 12:15
#16

#14 Ja, det är sant. En vanlig utekväll för mig resulterar i flera män som försöker ta på mig eller agerar hotfullt. Önskar det inte vore så. Önskar att jag kunde lita på främmande män mer eftersom jag vill kunna känna mig trygg och jag vill inte att män som faktiskt är bra ska känna sig hotade av mig på något vis. 

#15 Nej, det förekommer Inte sällan. Har blivit trakasserad på alla möjliga vis på vanliga butiker (som exempel)  på dagtid också. Och vad menar du med att man "inte går dit om man inte accepterar försök"? På vilket sätt har något det jag beskrivit verkat som vanliga "försök till ragg"? Jag snackar inte om män som kommer fram och försöker ragga. Jag snackar om män som aktivt går fram och trycker sitt skrev mot ens rumpa på dansgolvet eller som för handen under kjolen på en. Det händer Hela tiden. Jag är uteslutande på gayklubbar sedan några år tillbaka, där sker det inte lika ofta men det sker. Jag vägrar gå på heteroklubbar av den anledning att jag inte kan vara där utan att män ska ta på en eller säga sexuella kommentarer om mitt utseende jag aldrig ens bett om.

Hoseok
2016-10-31 12:18
#17

Och jag är absolut inte ensam om det. Här om dagen skrev en kompis och berättade att hon blev drogad och tafsad på av ett gäng män nu i helgen. En annan kompis berättade att hon förra helgen blev förföljd av ett gäng killar som ropade hur "sexiga ben" hon hade och att de gärna "skulle smaka på hennes tighta asiatf*tta".  En annan kompis frågade mig nu i helgen om jag ville åka in och möte henne för att en kille under hela tiden på nattklubben hade kommit fram och gnidit sig mot henne upprepande och stod och stirrade på henne efter att hon sa till vakterna, som inte brydde sig. 

Om det känns viktigt så kan jag ta exempel gällande icke-nattklubb-relaterade saker också. En gång gick jag hem från jobbet vid 18 och en bil stannade bredvid mig och frågade om jag ville ha skjuts. Tackade nej och de sa att om jag inte kan betala kan jag "betala på andra sätt". 

Listan fortsätter.

Mhysa
2016-10-31 12:32
#18

#14 _"Är det verkligen sant att män agerar som du skriver Kneko?"

_En kväll satt jag med mina kompisar på en bar och drack lättsamt och min kompis reste sig upp för att gå på toa. När hon gick förbi en ensam man som satt vid bardisken vred han på sig och slog till henne hårt på rumpan och utbrast "Fan vad tight röv du har!"

En kväll var jag ute på nattklubb ensam eftersom min kompis var sjuk. Jag var ute för att hitta någon att kanske vara med på kvällen. Jag fattade tyckte för en kille som var väldigt intressant. Vi dansade ett tag och hånglade. Efter ett tag greppade han tag hårt om min rumpa, jag tog bort hans hand och han greppade tag hårt om mig och sa att "Jag ska avsluta det jag påbörjat". Trots att jag upprepande och bestämt sa nej, jag är inte längre intresserad eftersom han inte respekterade mina gränser. Slutade med att jag sparkade honom mellan benen och jag drog hem.

En kväll bjöd en kille mig på en drink och jag tackade ja. Snackade lite med honom och sen försvann jag för att hitta mina kompisar. En timme senare hittade han mig och jag hade glömt bort honom lite så jag ignorerade honom. Han greppade tag om min arm och sa att han bjöd mig faktiskt på en drink, jag är skyldig att vara med honom ikväll.

En kväll på en gayklubb kom en kille fram till mig och greppade hårt tag om mina höfter för att gnida sitt stånd mot min rumpa. Jag skrek till och slog till honom rätt i ansiktet, vakterna reagerade och vi båda blev utslängda vilket var förståeligt då jag var våldsam mot honom.

Då jag är mörkhyad har jag ofta fått frågan "Är det sant att mörkhyade är våtare där nere? Får man prova?" av främmande män ungefär 100 gånger i mitt liv.

När jag varit tillsammans med tjejer så har män frågat om "Man får vara med på en trekant" och sedan sagt åt oss att "sluta retas genom att hångla om de inte får vara med".

Kan skriva 50 exempel till. Min poäng är: Det händer. Förstår mycket väl att det är svårt att tro det om en är man själv. Det viktiga är att du som man förstår och lyssnar på oss som berättar att det händer och inte ifrågasätter det. Det värsta som finns är när folk inte tror på en.

landsbygdsbo
2016-10-31 12:34
#19

#17

Jag skulle tro att känsligheten o uppmärksamheten gentemot ev. trakasserier har samma mekanik som hos hundrädda.

En icke hundrädd person kan vistats ute rätt många gånger utan att känna sig hotad.

Skulle en hundrädd person gått samma väg och mött samma hundar så hade den med säkerhet upplevt hot.

Jag vill nu inte nedvärdera vad en enskild person känner. Men eftersom allt vi upplever ligger i betraktarens egna ögon så är naturligtvis de erfarenheter personen i fråga bär med sig, avgörande för hur han/hon upplever situationen.

Vilket också avspeglar sig i en del av de svårigheter som möter rätten vid eventuella övergreppsmål.

Mhysa
2016-10-31 12:37
#20

#19 De exempel Kneko gett har varit sexuella trakasserier. Många som upplevt sexuella trakasserier (Vilket är en majoritet av kvinnor som lever i Sverige) kan se skillnaden. Personer som lider utav PTSD kan självklart ha en annan uppfattning, men just nu känns det du skriver irrelevant eftersom Kneko inte gett något annat än konkreta exempel på sexuella trakasserier och därmed visar att hen vet hur saker och ting faktiskt fungerar.

Annons:
Hoseok
2016-10-31 12:41
#21

#19 Det tror jag säkert. All form utav den typen av fobi är ju detsamma. (Om fobi ens är rätt ord). Men som #20 säger så vet jag skillnaden mellan när en situation är hotfull på riktig och inte. Jag vet när det är befogat. Mycket genom terapi och hjälp från utomstående. Idag kan jag faktiskt prata med en man på gatan och fråga om vägen till något, för 3 år sedan kunde jag inte det.

[Rulander]
2016-10-31 12:53
#22

#18 Det viktiga är att du som man förstår och lyssnar på oss som berättar att det händer och inte ifrågasätter det. Det värsta som finns är när folk inte tror på en.

Det är klart jag tror på det ni skriver. Jag menar inte att bortförklara det. Jag har bara svårt att förstå hur man kan bete sig så. Ingen av mina vänner skulle heller bete sig så är min gissning.

Skorpion76
2016-10-31 13:12
#23

#16, #17 och #21 I en intervju som P4 Extra gjorde med Sven Melander i somras berättar han att det har blivit mer regel än undantag att killarna går fram till tjejerna när de ska plocka ut böckerna ur sina skåp i skolan och lyfter på de korta kjolarna och trycker sin uppresta penis emot tjejernas rumpor.


** Energy Pethead **Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

landsbygdsbo
2016-10-31 13:12
#24

#21

Det jag säger, är ingen brist på respekt för hur du upplever en situation.

För ingen annan än just du upplever ju din upplevelse.

Däremot så är det ju klart att agerande, både språk och fysiskt agerande skiljer mellan var man befinner sig och med vilka man umgås.

Att det händer inser nog de flesta.

Men ska samhället ingripa måste det ju finnas bevis. Då är det svårt att hantera att " någon upplevt sig trakasserad"

Eftersom "upplevelser" skiljer sig i så hög grad mellan olika individer.

Samhället måste ha ngt handfast att kunna arbeta med.

Upp till toppen
Annons: