Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1705 ggr
Sabinan
6/11/16, 2:43 AM

Sexuella trakasserier

Enligt en undersökning på Aftonbladet, har nästan hälften av alla kvinnor någon gång råkat ut för sexuella trakasserier.
De flesta är unga kvinnor i krogmiljö.
Ett problem med detta fenomen är att det blivit normaliserat i samhället. Till sexuella trakasserier är allt från gloende "gubbar", tafsande, olika förslag på sexuella handlingar på nätet osv
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22876518.ab

Har du råkat ut för sexuella trakasserier

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Corgitok
6/17/16, 6:20 PM
#1

Gills bland annat sådana nedvärderande och sexistiska kommentarer? I så fall ja, och jag går i sjuan.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Sabinan
6/18/16, 2:37 AM
#2

#1 Ja, visst är sexistiska och nedvärderande kommentarer sexuella trakasserier.
Fy, vad trist att du råkat ut för det.
Tycker det något du ska ta upp med lärare och dina föräldrar, så det kan få ett slut. Det är inte okej att bli behandlad så.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Corgitok
6/18/16, 10:56 PM
#3

#2 Ska jag vara ärlig så har jag vant mig. Det är olika personer på sociala medier men svarar aldrig så händer inte att de håller på gång på gång.  Oftast pedofiler och killar. Blivit kallad hora av killar, men de brukar de säga på skoj så tar inte åt mig trots att det är ord man inte ska säga. 

Är dock glad att det inte händer fysiskt  i min skola. Har hört att det händer på många andra skolor att killar tafsar på tjejerna, men att de också vant sig. Skulle reagerat direkt och sätta de på plats! Synd är det helt klart! 😐

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

IceTee
6/19/16, 3:10 PM
#4

"Ja flera gånger, jag är kvinna" alternativet har alldeles för många som valt :( usch!

Medarbetare på Skor iFokus

Sabinan
6/21/16, 2:01 PM
#5

#4 Håller med 😕

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Honestyisdead
6/22/16, 1:09 AM
#6

Jag funderar lite på hur man skiljer på "glodde gubbar" och på någon som tittar för att den är intresserad?  Eller det är samma sak?

Annons:
IceTee
6/22/16, 11:16 PM
#7

#6 för mig är skillnaden hur de tittar. Att snegla lite eller titta lite snabbt är en sak, att stå och stirra en stund är en annan

Medarbetare på Skor iFokus

Corgitok
6/22/16, 11:50 PM
#8

#6 Om någon frågar mig vad en gloende gubbe är så, är det en lite skum man som obehagligt stirrar på en helt enkelt. Det är absolut inte samma sak som en som kollar lite enkelt. Man brukar oftast känna det på sig och se det.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Honestyisdead
6/23/16, 1:44 AM
#9

Okey. Personligen räknar jag inte gloende som trakasserier.  Kan själv stå och glo utan att vara medveten om det.

Sabinan
6/23/16, 2:36 AM
#10

Jag håller med er, #7 och #8 Det beror på hur man tittar.
Jag kommer mycket väl ihåg när jag var yngre, i tonåren och uppåt, när jag upptäckte att män kunde stirra väldigt konstigt på en. 
Oftast äldre män (15-20-30 år äldre) som stirrade på brösten och "klädde av en med blicken".  Jag fick jätteobehagliga känslor av detta.
Tack och lov har det slutat nu i mycket högre grad, kanske för att jag är 40+ numera och inte lika "intressant" att titta på?

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Anonym
Anonym
6/27/16, 3:14 PM
#11

**Nu blev mitt inlägg mycket längre än planerat så ber om ursäkt för min onödigt långa text. 
**

#9 Håller med
Det enda jag ser gloende som är att det börjar bli obehagligt och då ringer mina varningsklockor, men räknar det inte som trakasserier. På krogen kan jag även se över om nån tafsar bara lite snabbt på dansgolvet eller liknade.  Dom kan lika gärna ha kommit åt en av misstag och alla dansar med alla osv. Så länge man håller sig bland en massa folk och vet själv att man kan säga ifrån om det blir för mycket är det minimal risk att något mer händer. 
Som sist jag va ut. En i mitt sällskap råkade hamna i en konversation med nån sjuk kille som dels sa"visst har jag fin rumpa" och vände sig om och i princip borra i den i ansiktet på henne. Sen ber han om ursäkt och förklarar sitt "problem" att om han ser en tjej kan han inte låta bli att röra eller lägga huvudet på en och att han egentligen är en snäll kille…. Hon fortsätter prata med honom, så jag sitter kvar och lyssnar. Sen la han huvudet på mitt bröst och först när jag fattade vad han håller på med så gav jag honom en hård knuff med armbågen. Om han skulle fortsatt, då skulle jag se det som ST. Sen hade han mage att göra så på ytterligare en tjej som inte va i vårt sällskap och hon jag va med tar tag i hans huvud nej skakar på sitt huvud och de kokade i mej då och jag smällde till honom på armen och skriker "vafan gör du?" och bad kompisen följa med mej till toan.

Har råkat ut för rätt många äckel, men det är bara 3 händelser jag fortsatt tänka på och dom skulle nog räknas in som grova sexuella trakasserier. Kan berätta i pm om någon är intresserad av att höra, men vågar inte skriva såhär öppet.

Anmälde jag? Nej.
 Anmäl någon för ett sexualbrott och det krävs bevis och ingen tror på ens ord och han får högst 2 år och kommer ut helt mordisk. men om någon blir rånad är det direkt "vi plockar in honom!" Systemet är helt sinnesrubbat. Borde vara obligatorisk självförsvarskurs när man går i högstadiet eller något för både tjejer och killar istället om det ska fortsätta såhär.

Corgitok
6/27/16, 3:29 PM
#12

#9 Inte heller om de glor på ens byst eller rumpa?

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Scorpio97
6/28/16, 6:53 PM
#13

Jag har aldrig blivit utsatt för sexuella trakasserier, är kvinna. Men jag vet många andra som har det.


//Jessie

Annons:
Fransu
7/16/16, 9:53 PM
#14

Ja, tyvärr. Flera gånger. (Är kvinna)

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Hrimthursa
8/16/16, 8:58 PM
#15

Ja, flera gånger.

Det värsta var nog när jag jobbade i butik och en gubbe (50+, jag var 17) sa att han ville sätta på mig istället för att få tillbaka växeln… Äckel.

Luisa
8/25/16, 5:36 PM
#16

Jag har tyvärr vart med om det massvis med gånger. Föredetta killkompisar som tog på ens bröst och rumpa. Gamla gubbar som kommit fram till en på stan och kollat med äckliga miner och gett "komplimanger" som sexig. Ett hav av oväntade och oönskade d*ckpics. Oönskade kommentarer om vad män och killar skulle vilja göra med en.

m2studio
9/10/16, 5:09 PM
#17

Hej alla,

Vi inte kan finna en samhälle utan sådana problem utan att anstränga för förbättringar.

En man som sextrakasserar kvinnor har varit barn till en man och en kvinna. Om föräldrar inte uppfostra sina barn, vi hittar den trakasserar i ex. krogar när han blir vuxen. 

Vi skördar det vi odlar, helt enkel. Vi måste engagerar oss bättre på att uppfostra våran barn. Då låser vi en del av problemet.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Upp till toppen
Annons: