Annons:
Etikett11-bloggar-tidningsartiklar-om-misshandel
Läst 1702 ggr
Sabinan
6/10/16, 12:37 AM

Nedläggning av skyddsboende

Tyvärr måste kvinnojouren i Södertälje lägga ner sitt skyddande boende för kvinnor (med eventuella barn) som blivit misshandlade.
Nu har kvinnorna och barnen ingenstans att ta vägen om de behöver ett akut skyddat boende från misshandlaren

Dessutom kommer tre av fyra anställda få sluta på kvinnojouren. Detta pga hot och skottlossning mot ett av boendena.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/sodertalje-forlorar-skyddat-boende-efter-hot

Jag kan inte annat än bli bestört över detta! Det behövs fler jourboenden, absolut inte färre. 😕

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
[Tre]
6/12/16, 12:56 AM
#1

Men herregud så hemskt. Hua att dem Inte åkte Hillevi Norrland.

[Otippbar]
6/12/16, 12:13 PM
#2

#0 Nej det här är verkligen inte bra. Det känns bara fel att kvinnojouren i princip tvingas att lägga ner pga ett hot mot boendet. Visst, det kanske är svårt att hitta boenden med rätt förutsättning för att säkerheten ska uppfyllas, men med ekonomiska resurser så borde det inte vara omöjligt att lösa uppgiften. Självklart måste säkerheten gå först, som polis och kommunen ansåg i samråd. Men hur säkert är det då att lägga ner verksamheten? ”Försvinner” då plötsligt alla dessa personer som har behov av beskydd i intet, och så är problemet löst, eller hur resonerar man sig fram till det här beslutet? Märkligt att först påstå att säkerheten är så viktig att man inte vill flytta till en eventuellt röjd plats, men att konsekvensen blir att otryggheten slutligen ökar väsentligt för de utsatta, eftersom verksamheten inte får några medel till att ens ha kvar sin personal. Den som hotar vinner i det här fallet- igen. Den som lever utanför lagen och mänskliga rättigheter ”vinner”, vilket accepteras och blir tydligt för både brottsling och offer i Södertälje. Och hur ska en person som redan innan känner dålig tillit, rädsla och skam och lågt självvärde kunna känna förtroende eller våga och orka ta kontakt med kommun och polis när de tar sådana här beslut. Jag menar, skyddade boenden drivs i huvudsak av ideella föreningar eller frivilligorganisationer, och det blir tydligt att det är inget som prioriteras, eller något som det anses finnas behov av. Jag skulle önska att någon med det största inflytande över dessa beslut åtminstone försökte sätta sig in i konsekvensen av sin ”lösning”. Det här är så kasst! Polisen är ju den som har ansvaret för att den som akut söker hjälp hos dem får skydd, till dess att eventuellt socialtjänsten inkopplas. Polisen är den myndighet som ska informera om vilka andra som kan hjälpa till med skydd och stöd. Om en person som är utsatt för våld och hot vänder sig till sin kommun, så har socialnämnden ansvaret att ge stöd och hjälp som personen behöver. Men ca 78% av skyddande boenden drivs av ideella föreningar och ca 7% drivs privat(om jag minns rätt). Minskas stödet till dessa så finns inte så mycket fungerande beskydd att erbjuda eller ge råd om. Jag tycker det är helt fel att så stor procent idag drivs ideellt för det är en alltför viktig samhällsfunktion för att vara så här ”sårbar”(tyvärr nu när det är på det viset att brottslingar inom denna kategori ofta går helt fria). Det har visat sig att kvinnor utsatta för våld i nära relationer, har stannat kortare tid i relationen om de har fått tillgång till ett skyddat boende. Det behövs inga studier för mig att förstå det, men det borde göras många fler(om det ens har gjorts någon i Sverige?), eftersom våld i nära relationer i hemmet är ett helvete att bryta sig loss ifrån och dessutom kan det bli farligt när det steget väl tas, om den utsatte någonsin vågar göra det. Skyddade boenden är ett så viktigt stöd som behöver fortsätta att utvecklas. Ekonomiska resurser behövs. Fler kompetenta och engagerade personer på rätt plats behövs! Ursäkta långt inlägg, men jag blir verkligen irriterad när jag läser artikeln. Men det finns kommuner i Sverige där man utökar verksamheten skyddat boende, vilket känns gott :) En intressant publikation av socialstyrelsen(en vägledning om skyddat boende), OT kanske men jag tycker att den är läsvärd. Dock från 2013, hittar ingen nyare. http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2013/2013-9-2

Sabinan
6/14/16, 12:34 AM
#3

#2 Jag förstår din reaktion, det är riktigt dåligt av Södertälje kommun att agera på detta sätt!
Jag undrar hur de ska lösa detta, för problemet med misshandlade kvinnor (och barn) försvinner inte bara för de stoppar huvudet i sanden.
Så otroligt trist att de inte kan sluta sig bakom en av de svagaste i samhället. Människor om behöver trygghet och tillit.

Tack för länken.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

tarantass
7/24/16, 12:12 AM
#4

Någon som vet hur det har gått?

Jag skulle tro att gör man något mindre drastiskt än så här är det ingen som reagerar, ingen som börjar tänka tanken "det här borde kanske vara ett offentligt ansvar". Dessutom kan man egentligen inte begära att frivilliga ska bränna ut sig på så här tunga saker.

Och gör man något så här drastiskt händer kanske inte mycket heller. Kommunen får ju en utgift mindre. En liten skitutgift för något som gör så mycket nytta, men också för en verksamhet med låg status.

Finns också ett grovt systemfel i det här. Citerar från länken i #0: "Eftersom inget skyddat boende nu finns så får heller inte Kvinnojouren några pengar för den verksamheten, något som gör att de måste varsla tre deltidstjänster, av totalt fyra anställda."

Det vill säga: just när man behöver extra pengar för att snabbt leta upp nya hemliga lokaler och under tiden ordna provisoriska, till exempel i andra kommuner, är reglerna så konstruerade att de dras in.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

m2studio
9/10/16, 5:15 PM
#5

Det finns ännu mera brister i Svenska samhälle, när det gäller lag och regler. Tyvärr en del av människor ska få så dåligt till regeringen förstår att dem ska ha hårdare lagar mot lagförbrytare och lägga mera resurser på dem som behöver. Tyvärr det tar sin tid.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Upp till toppen
Annons: