Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 3292 ggr
Sabinan
2016-05-15 14:20

Kan man någonsin lita på misshandlaren?

Kan man någonsin lita på en person man blivit misshandlad av?
Även om det gått år sedan man sist blev misshandlad. 
Eller är förtroendet för personen för alltid skadat?
Vad tror ni?

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
[VSK]
2016-05-15 14:24
#1

Man ska aldrig lita på en sån person igen tycker jag. Har denne personen totalt mist omdömet en gång, så vad säger att det inte kommer ske igen. Nä såna människor skall man hålla sig långt borta ifrån på alla plan.

Sindri
2016-05-15 14:58
#2

Man skall aldrig säga aldrig. Men sällan. Det skall framförallt gå lång tid, ett år är ingenting.  Personen bör ha gått i terapi och på många sätt visa att den har ändrat sig. Man bör också veta varför personen agerade våldsamt, fysiskt fel eller psykisk skada. Går det att behandla? En person som går på medicin för att ändra sitt beteende kan glömma eller låta bli att ta medicinen. Då är man på noll igen.

Som utsatt/offer går det nog aldrig att bygga ett förtroende för en sådan person.

Aleya
2016-05-15 15:43
#3

Jag litar inte på han. Det har ändå gått 13 år sedan han gjorde mig något. Men vet att han varit på en tjej till. Men den han har nu vet jag inte om han är bättre med. Men jag litar inte på det.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Herbivoren
2016-05-15 22:26
#4

Min erfarenhet är att förövarens våld inte går över av sig själv. Ett förtroende kan skadas på sekunder och det tar väldigt lång tid att bygga upp det igen. Om förtroendet har skadats eller försvunnit på grund av våld tror jag att det kan vara svårt att få tillbaka ett förtroende. För förövaren krävs tid och behandling innan personen förtjänar förtroendet (om det nu går att få tillbaka det). 
Sedan tror jag att det kan vara svårt att lita fullt ut på en partner som utsatt en för våld. Det viktiga är att förövaren tar på sig det fulla ansvaret och påbörjar en behandling.

Sabinan
2016-05-18 01:56
#5

Jag tror det är väldigt svårt att lita på en person som misshandlat.
I så fall bör misshandlaren verkligen visa i ord och handling att denne arbetat mycket med sig själv och fått insikt i att den handlat på ett förkastligt sätt.
En våldsam personlighet kommer alltid att vara våldsam på något sätt, så länge personen inte inser vad den gjort och tar tag i sina grundläggande problem (som det kan vara mycket försvar och förnekelse omkring).

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

zakkris
2016-05-21 09:56
#6

Min sambo misshandlade en kille som raggade på hans dåvarande.

Detta är han dömd för.

Jag visste inget om detta när jag träffade min man.

Men alkohol kan göra en person väldigt dålig.

Han har aldrig ens lagt ett finger på mig, men sen så dricker han inte sprit längre heller.

Personer kan förändras och ibland göra misstag, det finns undantag, alla är inte dåliga människor för ett enda misstag. Ville bara flika in det.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Annons:
Aleya
2016-05-21 11:16
#7

#6 jag tolkar detta snarare som man kan lita på en person som har misshandlat dig. Och inte någon annan. Så ditt svar blir ju som lite missvisande.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sabinan
2016-05-21 18:42
#8

Min fråga var ställd till de som eventuellt blivit misshandlade av någon och om man kan lita på en sådan misshandlande person igen.
Jag tror att man kan lita på en person som misshandlat en om personen bevisar det på många olika plan och att personen verkligen jobbat med sig själv under en längre tid.

#6 Din kille har säker jobbat med sig själv på olika plan angående misshandeln han utsatte den andra personen för. 
Jag kan tänka mig att han slutat dricka sprit samt att säkert har fått prata med psykolog angående misshandeln, vilket gjort att han nu kan hantera ev. ilska på olika sätt. Så visst kan folk förändras
Frågan är dock om personen han misshandlat skulle lita på din kille eller ej?

Har man fått ett tillit krossat är de inte säkert att man kan lita på den misshandlande personen även om det skett endast en gång. 
Sen kan jag inte riktigt förstå varför man går över gränsen och misshandlar någon som stött på ens tjej. De flesta människor har en gräns trots alkohol, ung ålder, provokationer osv.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Sara.blods
2016-07-16 20:47
#9

Det bror på vilken relation man har till personen. Jag blev misshandlad av min pappa för 4 år sedan. Jag kan inte glömma, men efter allt han har gjort emot mig är han fortfarande min pappa och jag älskar honom även fast jag inte vill.

MissClue
2016-07-16 22:04
#10

Om misshandlaren erkänt och sökt hjälp för sina handlingar och går på behandling så visar ju personen att de vill kunna litas på, men hur mycket återstår. Jag skulle inte släppa in en person som betett sig illa och säger sig vara självläkt efter ett par månader för att dom tror de haft en uppenbarelse om vad som gått fel. Hänvisar till ett bra citat " När du pratar upprepar du bara det du redan vet men om du lyssnar kan du lära dig något nytt". Samma om man sitter hemma själv och grubblar, man reflekterar bara med ens egna tankar som man redan är medveten om. 

Sedan är man väl mer förlåtande beroende på vilken relation man har till personen, förälder, syskon, vän eller partner

I love not man the less, but Nature more…

m2studio
2016-09-11 22:55
#11

Det kan vara fall till fall. Det kan beror på att vad var orsaken som led till misshandel. En del människor har svårt att hantera vissa problem och därefter kan hantera andra problem. Det beror på hur gammal personen var vid misshandel händelse och hur gammal är han nu ex.? 

Dem som misshandlar ofta förstås inte ska man lite på ett dugg, men om det har hänt en gång och det inte varit så farligt då kan man efter ett längre period ser personens beteende och mm och då kanske ska man ger ett mindre chans till att personen kan gottgöra sitt dåliga gjort.

Men om det var stor misshandel, personen är aggressiv, är högt i tal och skriker, inte kan ha kontroll över sina rörelse och beteende då förstås, man borde inte lita på direkt , nej är svaret tycker jag.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Agafia
2016-09-13 09:08
#12

Personligen skulle jag ha otroligt svårt att lita på någon som misshandlat mig . Som gjort mig illa med vilje , som nedvärderat mig och förlöjligat mig . Förlåta ? Ja för min egen skull . Glömma ? Aldrig ! .

älvornas dal
2018-04-30 17:51
#13

Nej, det går inte att lita på en sån person. Har han slagit en gång så kommer han att göra det igen. det spelar ingen roll hur många år gått emellan gångerna. Fler har skrivit här på sajten att det ibland går fem år eller mer men att de slår igen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: