Annons:
Etikett05-anhörig-till-misshandlad-misshandlaren
Läst 1023 ggr
kae
3/29/16, 5:52 PM

Vetskap om misshandel

Hej,

jag har aldrig blivit misshandlad själv men har fått vetskap om att en vän/bekant till mina föräldrar blir misshandlad av sin pojkvän fysiskt och psykiskt. Han har bl.a äggat hennes bil, slagit henne, kör rattfull, super, kallar henne förnedrande saker (det typiska eller hur man ska säga). Han har tidigare misshandlat en annan kvinna. Jag känner inte den här kvinnan men jag vill väldigt gärna hjälpa henne på något sätt. Finns det någon anmälan eller liknande jag kan göra? 

Ber om ursäkt om detta inlägg inte var passande.

Annons:
Herbivoren
3/29/16, 8:51 PM
#1

Det beror lite på var hon befinner sig. Om hon fortfarande älskar honom kommer hon inte lämna honom. Då kan frågor om våld ofta stärka bandet till förövaren. Många behöver nå en slags botten för att bryta upp, andra väljer att gå om det gäller livet. Jag vet inte om du träffar henne eller om det är en ytlig bekant. Vad du kan göra är att fråga om relationen hur hon har det, om det är mycket hon fått avstå från att föra nu när hon är i en relation. Hade hon kommit till mig på socialtjänsten hade jag frågat om hur konflikter uppstår och hur de brukar lösa dem. Jag har skrivit ett inlägg tidigare om det traumatiska bandet. Dessa är viktiga att ha i åtanke när vi pratar med våldsutsatta. Att bryta upp från en våldsam relation är väldigt svårt både pga den traumatiska bindningen men också pga normaliseringsprocesen, där gränserna för vad som är accepterat i en relation hela tiden förflyttar sig. Vad du kan göra är att ringa anonymt till kommunens socialtjänst och be om råd samt för att höra vilka insatser de har. Du kan också nämna Kvinnofridslinjen för henne (020-5050505). Och framförallt visa att du finns till hands. Visa att hon inte behöver stå ensam.

Herbivoren
3/29/16, 8:53 PM
#2

Och du kan göra en polisanmälan samt en anmälan till socialtjänsten. Om det finns barn i familjen måste det inledas en utredning på barnen. Om en anmälan kommer till socialtjänsten kommer de kontakta kvinnan för att höra om hon vill ha hjälp.

Upp till toppen
Annons: