Annons:
Etikett06-sexuella-övergrepp
Läst 1704 ggr
Sabinan
3/14/16, 9:24 AM

Sexuella övergrepp

Sexuella övergrepp och våldtäkt är en typ av misshandel.
Har du varit med om något sådant i ditt liv, eller känner du någon som vait med om det?

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Hoseok
3/14/16, 11:37 AM
#1

Sexuellt utnyttjad av en familjemedlem som barn. Gruppvåldtäkt som tonåring. Våldtagen för några år och sexuellt utnyttjad under längre tid i ett förhållande. Så, svårt att välja något här.

Sabinan
3/14/16, 11:43 AM
#2

#1 Jag beklagar att du varit med om så många hemska upplevelser.
Sexuella övergrepp och våldtäkter skadar ju inte bara fysiskt utan mycket på det psykiska planet.
Jag hoppas du fått hjälp att bearbeta dina hemska upplevelser och att du gått vidare i din läkning.❤️
Kram! 🤗

Ja, det är svårt att få med alla parametrar i undersökningarna ibland

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Hoseok
3/14/16, 12:26 PM
#3

#2 Tack för dina ord! Har Tack och lov fått hjälp och idag kan jag prata om der i hopp om att kunna hjälpa andra som varit med om liknande.

Sabinan
3/14/16, 12:36 PM
#4

#3 Vad skönt att höra att du fått hjälp och kan prata om det idag. ❤️
Ja, jag tror det hjälper många att läsa och höra att man inte är den enda som råkat ut för olika sorters våld och övergrepp.
Det är lätt att känna sig ensam när man står mitt upp i det.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Anonym
Anonym
3/14/16, 8:06 PM
#5

Blev våldtagen flera gånger av en kille jag följde med hem efter en utekväll. Finns säkert dom som tycker jag får skylla mig själv. Jag håller inte med! Valde ju inte att bli våldtagen! Men jag vågar inte berätta för någon och det var länge sen nu.

Hoseok
3/14/16, 8:11 PM
#6

#5 Det är bra att du själv förstår att det inte var ditt på fel något vis. Det finns bara en sak som orsakar våldtäkt, och det är våldtäktsmän.

Annons:
Anonym
Anonym
3/14/16, 8:16 PM
#7

#6 Ja det har du helt rätt i. Ingen väljer att bli våldtagen frivilligt.

MissClue
3/14/16, 10:35 PM
#8

Jag har svårt att definiera ordet våldtäkt. Vissa menar att det innebär fullbordat samlag utan samtycke, andra räknar med penetrering av andra slag, oralsex m.m. Hur tänker ni kring det?

I love not man the less, but Nature more…

Hoseok
3/14/16, 10:38 PM
#9

#8 Jag tycker att våldtäkt är när en eller flera människor får för sig att de har rätt till att använda någons kropp för sin egna sexuella njutning genom våld, tjat eller om personen t.ex. inte är medvetande.

MissClue
3/14/16, 10:57 PM
#10

#9 jag tycker också åt det hållet. Men ibland är det svårt att prata kring det för folk tolkar det så olika. när jag ringde kvinnojouren så fick jag frågan om jag blivit våldtagen och då svarade jag beror på vad som räknas som våldtäkt. "ja har någon haft fullbordat samlag med dig utan ditt samtycke"? kändes så svart eller vitt

I love not man the less, but Nature more…

Hoseok
3/14/16, 11:10 PM
#11

#10 Gud vad tråkig syn den kvinnojouren har.. All form av våldtäkt (Enligt min definition) kan ju vara minst lika traumatiserande som penetration. Tycker en kvinnojour ska uppmärksamma allt.

Sabinan
3/15/16, 12:35 AM
#12

Som jag förstår det definieras våldtäkt som penetrerande sexuell handling i mun, anal och vagina, samt sex med minderårig under 15 år.
Medan sexuella övergrepp (där även våldtäkt ingår) är allt från att någon pratar sexuellt, till att man blir tvingad till att se på när någon masturberar, när man tvingas masturbera åt någon, att man blir fotograferad sexuellt mot sin vilja, när någon tafsar osv.

Men jag håller med er, att man tex tvingas masturbera åt någon, eller om man blir filmad och  man tvingas till att klä av sig och göra sexuella handlingar i kameran kan absolut kännas som att man blivit våldtagen. Men jag tror att rent rättsligt gör lagen den skillnaden.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Thotis90
3/15/16, 10:50 AM
#13

Jag levde i slutet av tonåren med en man som misshandlade mig nästan dagligen (lämnade efter 1 år) och det hände att han med våld hade sex med mig mot min vilja. Han är idag dömd för grov kvinnofridskränkning.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

Annons:
MissClue
3/19/16, 12:23 AM
#14

#11 Ja något blev fel när jag ringde, antingen pga av mig eller henne. Efter det jobbiga samtalet tog det ca 3 år innan jag tyckte jag hade rätt att söka hjälp för att bena ut mina händelser. Jag gillar verkligen inte ordet våldtäkt för det är så begränsat för vissa och för andra är ramarna större.

I love not man the less, but Nature more…

Honestyisdead
3/19/16, 3:05 AM
#15

Jag blev våldtagen med kniv mot halsen på skolavslutningen då jag slutade nian. Mitt bland firande folk på stranden, i en buske. 

Tog minst sex månader innan jag berättade för någon. Tror inte ens jag själv förstod vad som hänt fören då. Jag blockerade det nog. För jag stannade kvar på firandet. Kompisar undrade om jag hade druckit för mycket eftersom jag tydligen verkade frånvarande. Fick följa med en kompis hem och sova.

Jag har svårt att se tjat som övergrepp. Men det beror nog på hur jag ser på tjat. Tjat för mig är "men kom igen". Inte hot eller våld.

OlgaMaria
3/19/16, 11:26 AM
#16

#15 Usch vad hemskt!

Men jag tycker att "tjat-sex" absolut kan vara övergrepp, men man kan se att övergrepp har olika karaktär. En del övergrepp är mer fysiska, som det du drabbades av, medan andra övergrepp sker på ett mer psykologiskt plan där manipulation och maktutövande tar större plats. Övergrepp mot barn är ofta av den karaktären - övertalningar och mutor och hot om att inte berätta.. och eftersom barnen "lät sig" övertalas till olika saker kan de tro att det var deras eget fel, att det inte var något riktigt övergrepp, men det var det ju, men det är inte lika lätt att förstå makten i manipulation, som i en kniv mot halsen. Och även fast man inte är ett barn, men hamnar i situationer där man blir övertalad att ha sex osv, så är det inte ok. Det är ett övergrepp om man har sex med någon eller gör sexuella handlingar mot någon, som denne inte vill.

Och sen är det nog också så att "tjat" inte biter på många, medan andra är oerhört svaga inför sånt, därför är det så viktigt tycker jag att prata om tjat och vikten av att båda är med på vad man gör tillsammans. Många som blivit utsatta för övergrepp använder tyvärr sex som ett självskadebeteende och har inga försvar för tjat och påtryckningar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sabinan
3/19/16, 12:09 PM
#17

#15 Så hemskt Hera. En riktig mardröm.
Just också detta att många blir som du, paralyserad av händelsen för hjärnan kan inte riktigt ta in vad som hände.
Har du fått hjälp att bearbeta detta hemska du varit med om?

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Sabinan
3/19/16, 12:12 PM
#18

#14 Ja, det är så hemskt att inte bli trodd, ifrågasatt eller att andra människor t.o.m vänder sig emot den som varit utsatt för övergrepp (och/eller misshandel)
Så trist att det tog dig tre år innan du orkade hämta dig så pass att du kunde söka hjälp. Men bra att du fick det till slut, sådana här händelser är tungt att bära själv.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

MissClue
3/19/16, 3:15 PM
#19

#18 Det gjorde verkligen under att prata med någon. Jag befann mig i Norge då och vi hann iofs bara skrapa på ytan innan jag flyttade hem till Sverige, nämnde inga övergrepp eller våldtäkter. Hade behövt fortsätta prata med någon men systemet här är inte alls som i Norge. Det känns som att man måste sätta ner foten och kräva att man ska få prata med någon här och så funkar jag inte. Vet inte vad jag ska göra. Livet rullar ju på men det vore skönt att få berättat för någon, speciellt en specifik händelse.

I love not man the less, but Nature more…

Sabinan
3/19/16, 7:22 PM
#20

#19 Jag förstår att det skulle vara skönt att få prata med någon om det som hänt.
Jag ringde min VC och sa som det var, att jag behövde prata med en psykolog. Sen var det inga problem att få en samtalskontakt. Han är jättebra och har lång erfarenhet. 
Innan denna psykolog gick jag privat på psykoterapi några gånger men det är väldigt dyrt, så det hade jag inte råd med.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

Annons:
Honestyisdead
3/19/16, 7:23 PM
#21

#17 Jadå. Har fått hjälp och jobbat med det otaliga år.

Nu är jag mest förbannad på mig själv för att jag aldrig anmälde. Det är något jag idag råder alla att göra.  Anmäl. Även om det tar lång tid innan!

MissClue
3/19/16, 9:56 PM
#22

#20 Va skönt att du hittat en bra samtalskontakt. Jag har ringt både VC och pratat med läkare, båda säger att köerna är långa och att jag borde känna på mina känslor en liten tid ifall jag behöver ställa mig på kö. Har ringt en psykolog och talat in på telefonsvararen men hörde aldrig tillbaka. Jag förstår att trycket är väldigt stort, men det är jobbigt. Jag märker ju här att jag behöver prata med någon för så fort jag börjar skriva har jag svårt att sluta.Trodde jag var någorlunda läkt att kunna stötta andra men babblar mest på om mig själv så förlåt.Kanske drar hela min historia en gång i eget inlägg bara för att bli av med behovet.

I love not man the less, but Nature more…

MissClue
3/19/16, 9:59 PM
#23

#15 så fruktansvärt. Du var ju bara barnet =( Vet du vem våldtäktsmannen var? Mött han i efterhand?

I love not man the less, but Nature more…

Honestyisdead
3/19/16, 10:59 PM
#24

#23 Han var en främling. Säkert över 25. Har aldrig stött på honom efter det. Och aldrig besökt platsen igen.

MissClue
3/20/16, 9:54 PM
#25

#24 Finner inga ord..Jag har svårt att se sådana förövare som människor, de är parasiter eller ngt fanskap . Förstår att är arg att du inte anmälde nu i efterhand men hur man resonerade i den åldern går ju inte att jämföra med hur man tänker idag. Kanske du kan använda din erfarenhet och påverka andra unga tjejer/killar. Vet inte hur det är i skolan idag men jag tycker man ska börja prata tidigt om rätten till sin egen kropp. Att om någon förgriper sig eller gör något man inte är med på så är det ALDRIG offrets fel, man har inget att skämmas över utan har all rätt att tala om det för en vuxen som kan gå vidare med det. Vi hörde aldrig något sådant på min tid i skolan.

Tror du ett besök på platsen i framtiden kan bli en del i din läkningsprocess?

I love not man the less, but Nature more…

Honestyisdead
3/20/16, 10:15 PM
#26

Jag är läkt idag(så mycket det går). Känner inget behov av att besöka platsen. Har åkt förbi i bil.

Marie_s
10/13/16, 6:35 PM
#27

Jag blev våldtagen av min bror sen jag vart 5-9 år. Även utsatte han mig för sexuella övergrepp.

Annons:
Upp till toppen
Annons: