Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 601 ggr
[helga21]
2016-03-11 16:34

Voov

Denna länk kanske kan vara av intresse här inne för de som har  djur och som själva blir misshandlade och inte  vågar lämna en relation pga djuren då dessa måste lämnas.

https://voovhem.wordpress.com/

Annons:
Sabinan
2016-03-11 16:53
#1

Tack för länken.
Jättebra att uppmärksamma djuren i sammanhanget, eftersom det händer att personer stannar kvar i våldsamma förhållanden då misshandlaren hotar med att göra illa djuren (som många gånger också blir utsatta).
För den som blir våldsutsatt kan djuren bidra till läkning, tröst och trygghet.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[helga21]
2016-03-11 17:03
#2

# 1 Var så god 😃Trevligt att kunna bidra med något.

Herbivoren
2016-03-12 06:07
#3

Jag sitter i riksstyrelsen för VOOV och ni kan även gå in på vår sida på Facebook och gilla den. Om ni är intresserad av att jobba med dessa frågor kan ni även bli medlem i en av våra lokalavdelningar eller anmäla er som jourhem. VOOV jourhemplacerar djur så att en våldsutsatt kan lämna sin relation. Jag har precis avslutat min master i socialt arbete på Stockholms Universitet och skrivit en D-uppsats på ämnet. Jag har bland annat intervjuat 5 kvinnor som haft djur under tiden de levt med en misshandlade partner. Ett av problemen dessa kvinnor hade var att de stannade kvar i relationen pga oro för sitt djur. En kvinna stannade kvar i två år. Flera kvinnor återvände också efter att hon lämnat pga oron. Alla kvinnor såg djuren som en viktig vän där kvinnorna upplevde att deras djur tröstade dem. De upplevde också att djuren förstod vad kvinnorna och vad med om. Många gånger är djuren deras enda källa till vänskap vilket gör att männen använder detta för få sin vilja igenom genom hot och våld mot djuret. En kvinna i min uppsats hade sex med sin partner för att undvika att partnern skulle ska hennes katt. En kvinna hade kontakt med socialtjänsten som tyckte att hon skulle avliva sin hund om hon ville ha hjälp. Djuren var för många också en styrka så att de kunde lämna sin partner. Bli gärna medlem i VOOV. Vi har stort behov av både engagerade personer som vill jobba med frågorna men även som jourhem. Jag kan även tipsa om föreningen Se sambandet vars syfte är kunskapsinsamling om sambandet mellan våld i nära relationer och våld mot djur Www.sesambandet.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: