Annons:
Etikett06-sexuella-övergrepp
Läst 3574 ggr
MissClue
2015-02-04 01:47

fifty shades?

Jag undrar om det är ngn mer än jag som är lite fundersam över vad denna filmen kommer ha för inverkan på ifrågasättandet av kvinnor som blivit våldtagna?Det har ju varit så mycket skriverier om hur tjejer ska ta ansvar för hur de klär sig, hur fulla de blir, vart de går, hur många sexpartner de haft m.m. Vad händer efter denna filmen? Ska man ifall man blir våldtagen försvara sig för att ha läst/sett på filmen för den kan ju om man inte begripit den rätt framstå som att man gillar att vara underläsen.  Jag har läst och gillat böckerna men förstår om detta kan ligga i en våldtäktmans försvar, "han trodde hon gillade detta eftersom hon diggade böckerna, filmen". jag är orolig eftersom den blivit så uppmärksammad, mest tjejer som läst och utifrån det sammanfattar killar detta som " en bok som handlar om att en tjej accepterar sexuellt våld"

I love not man the less, but Nature more…

Annons:
Hoseok
2015-02-04 01:54
#1

Jag har läst bok ett och halva andra boken. Jag tillhör dom som tycker det är problematiskt att dessa böcker kallas för BDSM-böcker. Orkar inte rabbla upp alla anledningar till varför det inte är BDSM utan bara ren psykisk misshandel, det finns att googla om ni är intresserade att läsa mer om det.

Men angående det du frågar. Jag har inte hört att detta fenomen skulle finnas efter att böckerna släppts (Att böckerna släpptes var ju minst lika stort som att filmen kommer nu), så förhoppningsvis så byggs inget sådant upp bara på grund utav filmen.

Sägs ju att filmen ska vara knasigt dålig också. Så förhoppningsvis hjälper det.. 

Jag förstår helt och hållet din oro. Men jag tror, och hoppas att detta fenomen inte kommer dyka upp.

MissClue
2015-02-04 02:16
#2

jag tycker inte heller de har med bdsm att gör men det känns som att det lätt kan misstolkas till att vara det. Håller mer med om att det handla mer åt psykisk nerbrytning. Det känns som en filmen kan ha mer inverkan för man behöver inte mentalt anstränga sig lika mycket som i böckerna, 1.20 min så är det över. för den ointresserade killen som blivit pressad av att se filmen av sin flickvän kanske får förvrängd bild, ja vet inte. Jag hoppas som du att det inte blir problem men jag tror att det kommer dyka upp i en uppmärksammad debatt inom 6mån

I love not man the less, but Nature more…

kampfrieser
2015-02-04 02:44
#3

Generellt händer det väl inte, men blir absolut inte förvånad om något jävla pucko till man tänker i de banorna. Att det skulle bli en "trend" är väl knappast troligt, men jag skulle bli mer förvånad om INGEN man åtminstone inte gick i de tankarna att 'hmm kanske ska testa det verkar ju va OK'. Sedan våldtar väl en våldtäktsman i vilket fall som, även om varken böckerna eller filmen fanns, så just att steget mellan tanke och ett lamt försök till att övertala någon till våldtäkt beror nog knappast på Fifty Shades. Personligen vill jag dra gränsen till våldtäkt där en man ihärdigt måste övertala och pressa sin partner på att ställa upp, men det anses väl mer som sexuellt utnyttjande antar jag.

(Gjorde antaganden man mot kvinna just för att det är filmen och böckernas skildring - därav typ målgrupp (säger man så i sammanhanget ens) för att liknande händelseförlopp ska ske på riktigt.)

[lenniiis]
2015-02-07 15:10
#4

Jag har läst alla böcker och tycker inte att det är psykisk misshandel. Kan ni vara snälla och komma med konkreta exempel? Och hela grejen med böckerna är ju att han är skadad/förstörd och hon fixar honom. Hon tar inte hans skit utan lär honom att man inte kan kontrollera precis allting! Visst är han väldigt svartsjuk av sig och så, men jag tycker definitivt inte att det går att jämföra med psykisk misshandel.

Hoseok
2015-02-07 18:39
#5

#4 Här är en väldigt bra blogg som tar upp nästan alla nämnvärda saker.

http://50shadesofabuse.wordpress.com

Det är många över världen som varit i abusive förhållanden som mår riktigt dåligt över att dessa böcker romantiseras, för praktiskt taget allt den här mannen gör mot henne, är saker de varit med om i sina förhållanden där deras partner varit abusive.

kampfrieser
2015-02-07 19:32
#6

Det romantiserar även det där med att kvinnor ska ge sig på att försöka fixa skadade män som  beter sig som svin.

De flesta idiotmän skyltar gärna med sin svartsjuka och gör det gärna till en liten gullegrej till en början, som sedan eskalerar till psykisk misshandel när de har berörd kvinna runt sitt lillfinger.

Som #5 säger gör denna patetiska man allt mot henne som bl.a. jag varit med om i ett förhållande. Som nu i efterhand givit mig PTSD. Så trigger för psykisk misshandel - jo, det är det.

Annons:
MissClue
2015-02-07 20:13
#7

#4 jag kan se vissa saker som speglar psykisk misshandel då jag jämför med ett tidigare förhållande. Som hans sett att ändra hennes utseende,klädsel , isolering och kontrollbehov. Men det i boken är inget ovanligt eller extremt ger bara vissa antydningar. Och ja han är skadad men det är väl de flesta personer som misshandlar i alla former, finns ju de som är sjuka också.

I love not man the less, but Nature more…

[Udoon]
2015-02-07 21:52
#8

här är en annan blogg med lite exempel på "romantiken" i  dom böckerna: 

http://fucknorapeapologists.tumblr.com/post/109603836130/the6thsiren-50-shades-of-attempting-to-pass-abuse

så hett!😍 eller?🤔

[lenniiis]
2015-02-07 23:17
#9

#5 Tack! Ska kika på den. Fast vad är det han gör mot henne som är så hemskt? Visst är sista scenen i boken när han smiskar henne lite brutal, men där skriker hon ju också stoppordet och gör slut med honom. Annars tycker jag faktiskt inte att det är så hemskt. Visst är han som sagt svartsjuk och vill ha lite koll, men psykisk misshandel?? Å andra sidan har jag ju aldrig blivit psykisk misshandlad så jag kan väl egentligen inte uttala mig. Men min spontana reaktion när någon säger att det är psykisk misshandel är "pfft, vad överdrivet". Men jag ska läsa bloggen imorgon! Nu har jag precis kommit hem från en filmkväll och är för trött.

#6 Vad tråkigt att du har varit i ett sådant förhållande! Men tror du inte att det kan göra att du letar efter signaler som egentligen inte finns där? Jag tycker inte alls att de romantiserar att kvinnor ska fixa skadade män. Det råkar bara vara en del utav handlingen. Men som sagt… Jag har ju ingen erfarenhet om psykisk misshandel så vad vet jag.

#7 Det där med att han tycker hon klär sig fult har väl inget med psykisk misshandel att göra? Jag tycker absolut inte att han säger till henne "du klär dig fult", utan han börjar bara köpa lite finare kläder till henne. Märkeskläder. Jag hade inte haft något emot om min kille började göra så :P Och hon verkar ju även tycka att kläderna är fina. 

#8 Tack, ska läsa!

[lenniiis]
2015-02-07 23:21
#10

#8 Jag förstår hur ni tänker, men jag tycker faktiskt inte att det är så illa som ni vill göra det till. Det där med "if you struggle, i will tie your feet" är ju faktiskt BDSM sex. Och lite dirty talk. Jag tycker att Christian poängterar i boken hela tiden att han aldrig skulle göra Ana illa, och om hon vill sluta är det bara att skrika stoppordet. Men det är ju bara min åsikt.

[lenniiis]
2015-02-07 23:27
#11

Sedan tycker jag att vi måste ta det för vad det är - en bok. Den är inte verklig. Precis som att porr inte är verkligt och precis som att sådant som händer i romantiska komedier inte händer. Böcker ska underhålla och vara lite åt det extrema. Hur kul hade det liksom varit att läsa om ett vanligt förhållande?

MissClue
2015-02-08 00:35
#12

#9 Jag kommer inte ihåg ett stycke då han säger, "du klär dig fult". Så ointelligent är inte rollen i boken eller de flesta fall av personer som misshandlar. Det sker ju i små steg precis som i verkligheten, man märker kanske inte förändringarna förens vänner och familj kommenterar något. I böckerna försöker han varje fall kontrollera allt, klädstil, hur hon tränar, vart hon går, vem hon umgås med m.m. Om det är psykisk misshandel eller inte är ett annat kapitel,det jag oroade mig för var vad denna boken/filmen skulle ha för konsekvens för framtida försvar inför våldtäkter. Inlägg #11 Lenniiis skriver att detta bara är en bok(inte verklig) som porr är porr…men av min erfarenhet så har en del killar när jag sagt nej hänvisat till att tjejer i porrfilmer tycker om det så varför skulle inte du göra det? Dessa böcker/filmen har blivit så uppmärksammad, osunda personer kan misstolka handlingen, det är min oro.Det är det jag har försökt få fram genom denna tråden.

I love not man the less, but Nature more…

[lenniiis]
2015-02-08 00:42
#13

#12 Självklart kommer tyvärr vissa bli påverkade, men så är det ju med allting! Jag är oense med dig om den personliga misshandeln. Jag tycker inte att han vill bestämma över hennes klädsel. Det andra förstår jag dock att du reagerar på!

Seriöst? Hur gamla var de killarna? De låter ytterst ointelligenta i mina öron om de tror att vi tjejer ska vara som i porrfilm.

Annons:
MissClue
2015-02-08 01:23
#14

#13 just det som är min oro, en mer är en mer än det borde varit. Det visar sig inte pang på i böckerna men det smyger sig på, kan bara jämföra henne i början på 1:a och 3:e boken.

De killar jag stött på har varit som hänvisat till porr har varit mellan 15-31 år, någon blåst, en annan intelligent psykopat. Det har hänt att man känner sig skyldig till att vara med på vissa grejer för det är så sex är på topp om man refererar till porrfilmer. Porrfilmer är äkta på ett sätt bortsätt från att tjejer killa låtsas njuta mer än de gör…

I love not man the less, but Nature more…

Hoseok
2015-02-08 02:45
#15

BDSM - Det är just det böckerna inte handlar om. Författaren kallar det bara BDSM. Jag skulle kunna skriva en bok som jag påstår handlar om BDSM men egentligen handlar om en person som driver en farm. Det gör inte boken till en BDSM-bok.

Vad jag, personligen, förstått så är Ana med på det mesta (om inte allt) det fysiska som sker till fullo. Men det handlar inte om hans sätt att hantera henne Fysiskt. Det handlar om hans sätt att behandla henne som människa. Och alla ser kanske inte det, men vi som varit med om tjatsex och liknande Ser det.  Och det är smärtsamt, för jag vill kunna läsa en BDSM-bok där två parter Litar på varandra utan att känna att något är allvarligt fel, vilket det är mellan dessa två parter. Det är inte en BDSM-bok.

**Hade författaren marknadsfört boken som en berättelse om ett förhållande mellan en psykiskt instabil man och en osäker kvinna: Då hade det varit annorlunda. Då hade jag kanske till och med gillat böckerna: För då hade jag läst dem för det dom var. Men nu marknadsförs boken istället som "Het porr för kvinnor" vilket leder till att många heterosexuella män, tyvärr, kan få för sig att tro att de absolut värsta sakerna som sker i böckerna är okej.
**
Problemet för mig är att författaren använder ordet/akronymen "BDSM" för att dölja något djupare. Det ger folk en väldigt, väldigt fel bild av vad BDSM faktiskt är och det kan skada folk rejält genom att en partner får för sig att det som sker i böckerna är okej. "För det är ju BDSM".  

Ana litar uppenbarligen inte på den här mannen. Ibland gör hon det, ja. Men inte tillräckligt.

För att svara på att vi ska ge exempel på saker som är värst i boken, Länken som #8 skicka gav oerhört bra exempel saker Christan säger och gör som är obehagliga och i folkmun räknas som psykisk misshandel. 

_"I can track your cell phone. Remember?"
_

kampfrieser
2015-02-08 03:33
#16

#9 Haha, nej? Varför skulle jag leta efter sådana signaler? Det är det en gör i det stadiet där man förnekar misshandeln och vill normalisera den för att övertyga sig själv om att ens situation är som den ska. Det har gjort mig mer MEDVETEN om bakomliggande faktorer vilka speglas ganska tydligt. Tänk efter lite… Är det någon som själv ser på sin situation som misshandel? Knappast. Det kallas manipulation, personen gör det indirekt klart för en att ens egentliga enda alternativ är att göra som hen vill, men lägger orden så fint att en själv inte inser att det handlar om psykisk misshandel (vilken i sin tur i asmånga fall leder till sexuellt utnyttjande men ska vi diskutera det får jag skriva en bok) utan en har ju "gått med på det". Minsta lilla tvekan, och minsta lilla ena parten måste övertala/tjata osv är det INTE BDSM.

[lenniiis]
2015-02-08 09:40
#17

#14 Gud vad jobbigt. Om min kille hade sagt så hade jag nog gjort slut på plats.

#15 Jag är inte ett dugg insatt i vad författaren har sagt och inte, men jag förstår att du blir provocerad av ordet BDSM. Nu har jag heller ingen superkoll på BDSM heller så jag litar på att du har mer koll på det än mig! Tycker du att han tjatar sig till sex? Jag tycker att hon är minst lika villig. Hon är ju störtkåt på honom och kommer typ fem gånger på raken flera gånger 😛 Och jag tycker faktiskt att hon litar på Christian. Nu var det ju över ett år sedan jag läste böckerna, men jag vill mig minnas det i alla fall.

Det där med tracking your cell phone är lite grovt, ja. Men han skulle ju aldrig göra henne illa och jag tycker ändå att hon poängterar att sådana saker inte är okej. Men jag förstår som sagt att folk kan bli provocerade!

#16 Förlåt, det var fel uttryckt av mig - det jag menar är kan du kanske inte hitta signaler som kanske egentligen inte är där? Jag har lite problem med min familj och jag tycker mig ständigt höra en dryg ton i min systers röst till exempel. Den tonen hör inte min sambo! Det är lite så jag menar.

[Udoon]
2015-02-08 13:04
#18

#10 den delen är från när han bryter sig in i hennes lägenhet och tvingar sig på henne trots att hon säger nej. efter våldtäkten så lämnar han ana och hon  gråter och och mår jättedåligt. det är INTE bdsm. tycker du ska lära dig om vad det faktiskt innebär med bdsm istället för att kalla sån här skit för det, för det är skadligt.

kampfrieser
2015-02-08 14:54
#19

#17 Jo, jag förstod hur du menade - mitt svar är detsamma. Tror mer det är en fråga om lyhördhet, och som flera här nämnt är det inte alltid samtycke i Fifty Shades, så att det skulle vara bl.a min föreställning är inte legitimt. Även om det direkt i klarspråk bara är en gång så är det en romantisering utav sexuellt våld (vilket fötts ur psykisk misshandel), så anas detta flertalet gånger indirekt.

Detta är ju trots allt inte en tråd om kritik gentemot de som gillar böckerna och ser fram emot filmen - att det blivit en succé har väl ingen missat och det går knappast att förneka att folk gillar det och det är helt OK. Man kan dock inte heller förneka att psykisk misshandel och sexuellt våld (använder det uttrycket då jag inte vill kalla det BDSM då det inte varje gång är 100% OK) förskönas och romantiseras.

Att många inte ser det ifrån det perspektivet kan bero på ett par olika faktorer. Den positiva faktorn är att de allra flesta av dem inte varit med om liknande saker och därför inte blir triggade, utan ser det som en spänning som inte tillhör deras liv. Den negativa faktorn är att vi helt enkelt är för dåligt upplysta om vad dels BDSM är, men även hur bred misshandeln och hur brett det sexuella våldet är. Det är absolut inte alltid något man kan ta på - det är tvivelaktigt och luddigt och nästan aldrig märkbart för det sker under en process under flera stadier.

[lenniiis]
2015-02-08 20:05
#20

#18 Fast va? När gör han det i boken? :S

#19 Jag förstår absolut hur du menar! Det är väl kanske lite som med krista och ateister - jag som ateist ser inte det som de kristna ser och vice versa. För jag måste erkänna att jag inte ser det som ni ser. Men jag kan ändå förstå lite hur ni kan se det…

Annons:
kampfrieser
2015-02-08 21:27
#21

Nja, köper inte jämförelsen då kristendomen inte är ett samhällsproblem i dagens Sverige - vilket misshandel av alla de sorter gentemot kvinnor är.

Återigen - Fifty shades skriker inte misshandel och sexuellt utnyttjande rakt ut, givetvis. Men undertonen indikerar det och problemet med det är att många ser på det som du, att det skulle vara OK.

Ja, det är en film, det är böcker, det är fiction. Men kvinnor i relationer som Anas, med den typen utav behandling (nu syftar jag inte på BDSM, utan på hur Ana behandlas psykiskt som jag gafflat om 839849 gånger) mår till 99% inte bra utav det. DET är poängen och poängen med böckerna och filmen är just romantiserandet kring denna typ utav behandling. "Sexigt".

MissClue
2015-02-08 21:55
#22

#20 förstår inte vad detta har med saken att göra?kristnas syn vs ateist? vad du egentligen menar är att vi som reagerar är överkänsliga och pryda? du har ju som du sagt ingen erfarenhet av psykisk misshandel så jag förstår om du inte ser "det".

I love not man the less, but Nature more…

Hoseok
2015-02-08 22:29
#23

#17 Jag har varit involverad i BDSM-kulturen. Jag har inget emot BDSM. Det jag är emot, är när folk kallar misshandel för BDSM.

 "Han skulle aldrig göra henne illa". 

Psykisk misshandel.

[Udoon]
2015-02-08 23:17
#24

#20 ca sida 52-53 i första boken. kom på att det är hennes kompis som släpper in honom i lägenheten, men det är fortfarande utan hennes tillstånd.

Hoseok
2015-02-09 16:53
#25

# Han går till hennes hus trots att hon inte vill det. 
# Han smiskar henne en eller flera gånger (Jag kan bara notera en gång) trots att hon inte vill det.
# Han sätter en bodyguard för att skydda henne, som att hon inte är en fullvuxen människa.
# Han sänder arga, oprovocerade mejl till henne.
# Så fort Ana står upp för sig själv så säger han ibland att han ska smiska henne eller att "He's hand are twitchy". Man ska kunna stå upp för sig själv utan att någon säger att dom ska slå en. Till och med inom BDSM. Det kallas att visa respekt.
# Bara grejen med att han säger "I like having control over every aspect of my life" är ett stort utropstecken, för det är en stark signal för ett abusive förhållande.

Exempel på saker som är varningstecken för psykisk misshandel
- Behandlar henne som ett barn och får henne att känna sig dum inför familj och vänner
- Vägrar kommunicera (Så länge HAN inte vill så stänger han ute henne helt)
- Stark svartsjuka (Detta är den största anledningen och den största röda flaggan som går att hitta i boken. Han är alldeles för svartsjuk och kontrollerande, det är inte okej). 
- Han blir svartsjuk för att hon hänger med manliga kompisar.
- Han får henne att känna sig så dum att hon inte kan utföra enkla uppgifter utan honom
- Om hon råkade säga EN sak han ogillade så stängde han ner helt och hållet. 
- Få det att låta som att allt är hennes fel genom att säga att hon inte kan göra något rätt.
- Köper hennes kärlek med dyra saker och blir arg om hon inte uppskattar det

Jag är trött på att det fortfarande finns folk som skyddar dessa böcker, trots de uppenbara felen i det. Jag förstår att folk inte ser dessa fel, det är väldigt svårt att göra det om man inte varit med om saker själv. Men kan folk inte lyssna på oss som faktiskt varit med om det? 

MsSofieG
2015-02-10 19:02
#26

Min vän rekomenderade de här bäckerna som "det bästa hon läst" så jag tog och läste den första boken. Förstår inte alls hur alla dessa tecken går att undvika att se? Jag har inte läst de andra två då den första räckte gott och väl åt mig. När jag och min vän senare diskuterade boken så började hon med att försvara boken med näbbar och klor men efter att läst om den ännu en gång så kunde hon se vad jag hade sett. 

Det är läskigt hur populär den här boken är och jag hoppas för guds skull ingen någonsin försöker aspirera till att få ett sånt förhållande som i boken.

Hoseok
2015-02-10 19:54
#27

Låt oss aldrig glömma att boken faktiskt är en fanfiction av Twilight. Det vill säga, en berättelse baserat på twilights karaktärer. 

Det är en väldigt olustig tanke.

Annons:
MissClue
2015-02-10 21:01
#28

#27 Det visste jag inte men det är ju skrämmande. 

När du nämnde Twilight kommer jag på en annan fundering jag haft som även rör detta. "kärlekshistorian" och karaktärna speciellet Edward har blivit hånad och hatad på vissa sajter. En annan är Justin Bieber..Gemensamt är dessa väldigt uppmärksammade+nästan enbart kvinnliga anhängare. Är det svartsjuka som driver fram hatet eller vad kan det bero på egentligen? Fifty är minst lika uppmärksammad, mest kvinnliga fans, ska bli intressant att se om "kärlekshistorien" och speciellt karaktären Christian blir lika överöst med hån, eller blir det tvärtemot..

I love not man the less, but Nature more…

Hoseok
2015-02-10 21:23
#29

#29 Edward Cullen blir hånad för att han är en dåligt skriven karaktär utan personlighet eller logiskt tänkande.

Justin Bieber blir hånad för att han genuint är en dålig människa som gör och säger dåliga saker. 

Christian Gray blir hånad för att han är abusive. 

Där är anledningarna.

Calcifer
2015-02-15 20:27
#30

Kan man göra skillnad på verklighet och fiktion ser jag inget problem med att folk gillar böckerna. Jag älskar t:ex Twilight och ser inget problem med dem, men i verkligheten skulle jag inte vilja ha en Bella/Edward relation då jag inte finner den sund. Men jag kan som sagt göra skillnad. Om folk läser Fifty Shades och i den fiktiva världen tycker den serien är bra så okej. Kör på. Men när människor läser böckerna och säger att de skulle älska att ha en kille som Grey, att de skulle älska att bli behandlad som Ana, då finns det enligt mig ett problem för den relationen är inte heller sund och Grey är inte en bra människa.

Vi kan ju ta Rihanna och Eminems låt "Love the Way You Lie" som exempel. Jag älskar den låten, tycker den är jättebra. Men jag skulle skrämma mig själv om jag tyckte "åh, den är så fin och så vill jag också ha det i mitt förhållande".

Tycker det är helt okej att det finns böcker som innehåller det Fifty Shades innehåller, så länge läsarna kan göra skillnad på vad som i bokens värld är rätt/fel och vad som skulle vara det i verkligheten.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

kampfrieser
2015-02-18 14:57
#31

Givetvis är det helt OK att gilla böckerna och filmen som med allt annat och alla andra böcker, filmer osv. Det är just förnekelsen om att misshandel och övergrepp normaliseras och romantiseras, om den ens erkänns, som är helt åt helvete fel.

Finnas får de ju, såklart. Det går inte att förbjuda, men som sagt. Medvetenheten om att det faktiskt är misshandel på flera basis är så pass dålig att det är skrämmande.

kampfrieser
2015-02-18 14:57
#32

Givetvis är det helt OK att gilla böckerna och filmen som med allt annat och alla andra böcker, filmer osv. Det är just förnekelsen om att misshandel och övergrepp normaliseras och romantiseras, om den ens erkänns, som är helt åt helvete fel.

Finnas får de ju, såklart. Det går inte att förbjuda, men som sagt. Medvetenheten om att det faktiskt är misshandel på flera basis är så pass dålig att det är skrämmande.

MissClue
2015-02-18 22:03
#33

Min mamma såg filmen utan att ha läst böckerna. Hon tyckte den var dålig, overklig och att den inte hade handling men extra glad blev jag när hon utbrast "jamen som scenen när han piskar henne mot hennes vilja och hon gråter, det är ju fan misshandel, såna borde spärras in" haha

I love not man the less, but Nature more…

Upp till toppen
Annons: