Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3786 ggr
MynonaE
2015-01-11 14:09

dölja blåmärken/blödningar

Har blåmärken på ena axeln, på armarna och på käken som jag verkligen måste få bort tills imorgon då jag ska till skolan. Har även idrott så jag måste duscha med mina klasskompisar och vet inte hur jag ska göra? Redan testat sminkat över det men det funkar inte, speciellt inte på axeln där det är väldigt missfärgat. Börjar få panik över att det inte ska gå bort? Kan jag lägga på is eller värme eller något så att det läker tills imorgon? Fick dessa inatt så de är ca 12h gamla om det hjälper

all hjälp uppskattas!!

Annons:
Eine
2015-01-11 14:12
#1

Varför dölja?Säg som det är i stället. Och anmäl den som misshandlat dig!!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MynonaE
2015-01-11 14:13
#2

#1 För att jag vill att någon ska lägga sig i och vill inte heller anmäla

Saffran0Spice
2015-01-11 14:18
#3

#2 Kommer du blåslagen kommer folk att reagera, vill du inte ha sådana ''problem'' så anmäl misshandeln och se till att få hjälpen så att du inte behöver vara blåslagen.
Då slipper du problemet med att försöka dölja något som inte ens borde finnas att dölja + massa andra problem =)

Finns många som blundar när de ser någon med blåmärken - men många kommer reagera och försöka hjälpa, vilket fler borde göra!

Eine
2015-01-11 14:19
#4

#2  ja då blir det svårt. Men om du inte vill anmäla så är det väl ok då,om du kommer blåslagen till skolan? Du slipper v'l inte undan den som slår antar jag?Och om folk frågar  så får du väl hitta på en lögn. Åkt skidor? Ramlat i trappan? Vill inte låta ironisk för jag tycker att misshandel är så lågt en människa kan sjunka,att slå en annan människa. Men det kommer att fortsätta om du inget gör för att stoppa det

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MynonaE
2015-01-11 14:21
#5

#3 jag vet att folk kommer reagera, därför jag vill dölja det. Kan inte anmäla heller. Tror jag ska vara hemma från skolan tills det bleknat så pass mycket att det går att dölja med smink.

#4 Nej det kommer inte hända igen. Det är en person jag älskar och som älskar mig, det var för mycket alkohol inblandat + att det var lite mitt fel.

nickiee
2015-01-11 14:25
#6

1 gång slagit så kommer det att fortsätta tyvärr .du kommer att råka ut för detta mycket mer nu tyvärr .om du inte anmäler denna person så får du stå ut med att bli slagen .vill du verkligen det .nä det tror jag inte du vill .så det finns bara en sak å göra för dej

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
Saffran0Spice
2015-01-11 14:26
#7

#5 Det är ALDRIG ditt fel om en annan person tar till våld mot dig. Finns ingenting du kan göra för att rättfärdiga någon annan att ta till våld. Det ansvaret ligger helt på personen som utför handlingen.

När våld är och börjar bli inblandat så handlar det inte längre om kärlek. Det handlar om två personer som behöver hjälp utifrån - vilket man inte kan få om man försöker förneka/dölja det som skett.

Be om hjälp istället för att dölja, har det skett en gång så har det skett en gång för mycket och kommer ske igen. Ju tidigare ni två får hjälp, desto bättre.

MynonaE
2015-01-11 14:29
#8

#7 Det är inte en pojkvän, utan min pappa. Han ångrar sig jättemycket, jag är säker på att det inte kommer hända igen.Och jo, det var mitt fel eftersom att jag gjorde honom väldigt arg. Vet ändå inte hur man anmäler? Och vill inte ha massa folk inblandat :(

Eine
2015-01-11 14:31
#9

Det finns ingen kärlek i misshandel! Skicka vederbörande på dörren omgående! har det hänt gång,så händer det igen. Och man kan heller inte skylla på alkohol. Man vet vad man gör även om man är berusad.Och det var inte ditt fel. Valet att slå fanns hos den andre. Spärr måste finnas!!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

nickiee
2015-01-11 14:32
#10

ännu värre om det är din far . bara att ringa 112 å berätta för dom vad som hänt.gör de omgående . klart han ångrar så säger han  bara  men tyvärr det kommer att hända igen  nu när första slaget kommit

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Eine
2015-01-11 14:32
#11

Ring Polisen  och fråga hur du ska anmäla. En förälder som misshandlar är ju fruktansvärt!!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

MynonaE
2015-01-11 14:32
#12

#9 Men vad ska jag göra då? Vet inte hur man anmäler, och bor inte med min mamma vilket blir konstigt om jag anmäler min pappa? Vad kommer hända om jag anmäler honom, han kommer ju bli skitförbannad om han får veta att jag anmält honom när han sagt att han ångrar sig? :(

MynonaE
2015-01-11 14:33
#13

Nu vill jag bara gråta, hatar mitt liv

Annons:
Saffran0Spice
2015-01-11 14:34
#14

#8 pappa, pojkvän, främling - spelar ingen roll, våld är våld och det är oacceptabelt.
Och nej, det är inte ditt fel - det är helt hans ansvar när det är hans handlingar, du bär inget som helst ansvar för att han har tagit till våld.

Du kan ha gjort honom arg, men det ger honom inte rätten eller gör det ok att slå dig oavsett vad du gjorde för att få honom arg.

Om du vill anmäla så kan du gå till eller ringa polisen (11414), vill du inte gå själv kan du be en kompis eller nära släkting att hjälpa dig.
Du kan även gå till skolans kurator, rektor, lärare eller skolpsykologen för att få hjälp - de vet precis vart man ska vända sig och vilka som kan hjälpa dig.
Du kan även gå till Socialtjänsten, vårdcentralen eller närmaste sjukhus, de kan också hjälpa dig med allt du behöver!

nickiee
2015-01-11 14:34
#15

ring 112 å berätta dom kommer att hjälpa dej

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Aleya
2015-01-11 15:06
#16

Börja med att fotografera skadorna. Kan vara viktigt om du anmäler. Sen ringer du och anmäler till polisen. Det är inte ditt fel att en vuxen människa som har alkohol i blodet slår dig. Och som dessutom ska beskydda dig. Gå annars till skolan imorgon och gå till skolsköterskan eller kuratorn så kan dom hjälpa dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Saffran0Spice
2015-01-11 15:06
#17

#13 Försök även att se det på detta sättet - att anmäla misshandel handlar inte om att straffa den som misshandlat dig.
Personen som tagit till våld mot dig mår troligen inte bra och vet inte vad han skall göra - Om du anmäler kommer du att få hjälp OCH även den som slagit dig, dvs din pappa.

Så genom att du anmäler kommer din pappa att få hjälp. Du anmäler inte för att straffa, du anmäler för att hjälpa dig själv och din pappa.

MynonaE
2015-01-11 15:41
#18

edit: *osannolikt att någon känner igen bilden eller skadan men tog bort bilden för säkerhetsskull*

_Fisken
2015-01-11 17:01
#19

Fy va hemskt att människor ska ha det så jävligt….. 😢

Tjeja
2015-01-13 22:31
#20

Hur har det gått??

Din pappa behöver hjälp också för jag lovar att han inte vill bli såndär att han slår dig så illa när han blir arg!

Prata snarast med kurator eller skolsköterskan om du inte gjort det innan, om ingen av dem är där så gå till ungdomsmottagningen de har alltid folk där som kan hjälpa!

Poängen med en anmälan är inte att straffa din pappa utan för att både du och han ska få hjälp!!! Så att du kan vara trygg och han kan må bättre!!!

Men viktigast av allt är att DU får hjälp och skydd MynonaE!!!

Kram!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Calcifer
2015-01-24 16:50
#21

Ledsen eller ej, man får inte slå sina barn. Så enkelt är det bara. Oavsett om de provocerar en eller gör en arg. Jag har retat gallfeber på min mamma måååånga gånger, det tror jag de flesta har, speciellt när man kommer upp i tonåren då tänker nog många föräldrar "om man inte skulle kasta'n från balkongen ändå…" men det är ju stor skillnad på att känna sig så frustrerad och arg att man tänker tankar man aldrig skulle genomföra någonsin eller faktiskt göra sitt barn fysiskt illa. Ibland när jag varit au-pair har vissa barn verkligen vetat vilka knappar de ska trycka på för att man ska bli så rosenrasande som möjligt, och jo, då tycker man ibland att man kanske ska låsa in dem i en liten låda - men jag skulle ALDRIG röra ett barn på det viset. Hur arg jag än blir. Blir man riktigt arg, så där att man inte kan hålla kontrollen, då ska man gå ifrån. Jag har fått göra det. Gått in på toaletten och låst dörren en stund och bara lugnat ner mig så man kan hantera situationen sen.

För barn kan verkligen konsten - oavsett ålder - att ibland verkligen driva en till vansinne. Men som sagt är det skillnad på att tänka en tanke i två sekunder som sen försvinner och att faktiskt fysiskt skada någon. Oavsett om man ångrar sig efteråt. Anmäla kanske du inte klarar av att göra, men ring BRIS, du kan vara anonym men få tips, råd och vägledning för hur du ska komma över detta och hur du skulle kunna prata med din pappa om vad som hänt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

MissClue
2015-01-29 21:22
#22

#0 Du hjälper varken dig själv eller din pappa genom att vara tyst. Det är ju inte bara bara att anmäla sin pappa, men hjälp behöver han och du förtjänar inte detta oavsett hur mycket du tycker att du provocerat honom.Har du någon annan vuxen som du litar på och kan berätta för? Oerhört tungt att gå runt med detta ensam

I love not man the less, but Nature more…

MynonaE
2015-01-30 15:20
#23

Förlåt för att jag inte uppdaterat er tidigare men jag har precis kommit hem från sjukhuset. Han misshandlade mig igen och det slutade med att jag fick tillbringa några nätter på sjukhus och han blev anmäld. Ska bo hos min mormor tills vidare..

Trodde aldrig att något sånt här skulle hända mig, jag vet ju såklart att det finns människor som blir slagna hemma men man tror liksom aldrig att det ska drabba en själv. Det hände bara andra liksom..

Aleya
2015-01-30 15:44
#24

#23 bra att det kom fram. Jag hoppas att du kryar på dig. Kram

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Saffran0Spice
2015-01-30 16:14
#25

#23 Vad bra att du får hjälp!
Men beklagar omständigheterna kring det🌺

Krya på dig nu och var noga med att tala om för din mormor eller polis om du fortfarande inte känner dig trygg så de kan hjälpa dig.

Calcifer
2015-01-30 19:08
#26

Om du behöver stöd och råd men inte vill skriva det öppet är du väldigt välkommen att skriva till mig privat. Fruktansvärt att du måste gå igenom något sånt här, och ja, man tror väldigt ofta att "det händer någon annan, men inte mig" men tyvärr är så inte alltid fallet. Jag ställer upp på alla vis jag kan, även om det bara är att lyssna, men jag är sajtvärden här och jag har erfarenhet av vad du går igenom så om du inte vill skriva det öppet är som sagt min inkorg alltid öppen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
2015-01-30 19:09
#27

Och be för all del inte om ursäkt. Du har inte gjort något fel.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: