Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1831 ggr
Calcifer
2013-12-16 15:47

Vad inkluderas i misshandel?

Jag tänkte göra en liten koll, för att uppdatera beskrivningen och för att förhoppningsvis kunna väcka lite mer liv i sajten. Vad är det ni tycker inkluderas i misshandel - och då menar jag just i syfte av att det kan vara relevant på vår iFokus sajt.

Är det bara psykisk och fysisk misshandel som ska diskuteras? 

Finns det andra element som ni tror det skulle vara bra att ta upp här?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Tjeja
2013-12-16 15:55
#1

Hur menar du då?

Kan du ge något exempel på misshandel som varken är psykisk eller fysisk? 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Calcifer
2013-12-16 16:43
#2

Det är just det jag menar. Tänker man misshandel tänker man fysisk och psykisk, men om jag säger att sajten bara ska handla om de två ämnena, kan det hända att någon känner sig ovälkommen? Om någon blivit sexuellt utnyttjad, ska vi öppna upp för dem också? JAG tycker utan tvekan sexuell utnyttjan hör in på sajten, men jag vill naturligtvis se hur ni tänker också.

Sen är det väl själva definitionen också, av misshandel. Måste man bli slagen ofta för att det ska "räknas", eller räcker det med att man blivit slagen en gång?

Och då menar jag inte utefter vad jag personligen tycker, eller vad lagen säger, utan hur ni känner. Ska vi försöka marknadsföra sajten på andra sajter, med en uppdaterad beskrivning, där fler än bara det som rakt upp och ner blivit psykiskt och fysiskt misshandlade är välkomna?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tjeja
2013-12-16 18:18
#3

Men altså.. sexuell misshandel är ju både fysisk och psykisk misshandel och utesluts ju inte alls i min mening från sidan på något vis tycker inte jag.

För övrigt heter ju sidan bara "misshandel" i fokus och då är det ju helt upp till var och en som skriver ett inlägg att skriva utifrån vad just de upplever och känner.

Ett slag misshandel för en person, för en annan inte.. men den som blivit slagen måste ju få avgöra vad den personen själv kände och upplevde när slaget kom.

Kände sig personen kränkt på något vis är det väl i allra högsta grad misshandel, även om slaget inte var avsett att vara det tex etc.

Förövrigt rent utifrån innan man vet den drabbades känslor så är det väl förövarens egentliga intention som avgör om det var misshandel eller olycka tänker jag. Om jag tappar balansen och råkar slå till min kompis när jag viftar för att få tillbaka balansen är det inte avsiktlig misshandel, men nog kan min kompis ändå känna sig kränkt liksom och en ursäkt är på sin plats.

"Snubblar" jag och "tappar balansen" med flit för att dolt få changsen att lappa till någon är det ju avsiktlig misshandel, oavsett vad jag avser att det ska se ut som!..

Med andra ord går det inte att kategorisera av som är misshandel eller inte genom att räkna antal slag, hårda ord eller skador, utan det är ju helt beroende på situationen och de inblandade personernas upplevelser och intentioner som avgör.

Eller? 

Någon annan som är av andra tankar och åsikter? Kom igen och bolla era tankar!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Giberg
2013-12-16 18:40
#4

Kvinnojourerna pratar ju ofta om fysiskt våld, psykiskt våld, sexuellt våld och ekonomiskt våld. Jag tycker alla fyra känns relevanta för gruppen och jätte kul om det kan bli lite mer liv i gruppen :-)

Tjeja
2013-12-16 18:51
#5

Ja, ekonomisk misshandel har jag inte riktigt reflekterat över som en egen typ av misshandel förut. Ett bra exempel! :)

För mig skulle jag nog spontant räkna in det  på samma vis som sexuellt våld, det är ett sätt att styra psykiskt och ibland även misshandla fysiskt om man hindras få sina grundläggande behov av mat, hygien och eventuell medicinering mötta.

Oavsett då handlar det ju om misshandel, och det är ju vad sidan heter.. utan något specificerat område i namnet så att säga tänker jag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Jordglob]
2013-12-16 23:20
#6

Psykisk och fysisk misshandel är väl grunden i dom flesta former av våld men det finns ju vissa delar som kanske behöver plockas fram i ljuset ännu mer. Kanske just ekonomiskt våld, våld i samkönade och transsexuella relationer, våld mot äldre är ofta en osynlig grupp, våld mot personer med funktionsnedsättning likaså.

Annons:
Calcifer
2013-12-17 01:17
#7

Det är just den definitionen jag vill kunna lyfta fram! Inte alla skulle tyvärr räkna t:ex sexuellt våld som misshandel. "Men han slog mig ju inte", har jag hört människor säga när de fått definitionen misshandel. För dem fanns det inte på kartan att det skulle hört till det ämnet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: