Annons:
Etikett06-sexuella-övergrepp
Läst 2670 ggr
imok
2013-08-28 23:43

Utsatt för övergrepp som barn - polisanmäla nu?

Finns det någon här som anmält sexuella övergrepp som hänt långt tillbaka när man var barn? Jag gjorde en polisanmälan för ett par veckor sen och jag förstår att det inte är prio 1 men hur lång tid kan det ta? Det är så jobbigt att vänta… Och tänk om utredningen läggs ned? Någon?

Annons:
imok
2013-08-28 23:44
#1

Hej alla förresten, är alldeles ny här

imok
2013-08-29 13:34
#2

Har skrivit lite inne på brott.ifokus och de verkar vara överens om att jag bör vara beredd på att utredningen mest troligtvis läggs ned. Det känns tungt. Det jobbigaste just nu är då att vänta. Att jag dessutom är sjukskriven gör att tiden går så otroligt segt på dagarna.

Någon här inne som blivit utsatt för sexuella övergrepp av någon närstående och vill prata så är det bara att skicka ett pm. Själv var det min pappa som utsatte mig.

Giberg
2013-08-29 16:52
#3

Jag har vänner som har anmält sexuella övergrepp dom blev utsatta för som barn men anmält som vuxna. Tyvärr blev båda nedlagda i brist på bevis. Tyvärr sker det med majoritet av alla anmälda sexualbrott och det är verkligen fruktansvärt och tragiskt. 

Men, i båda fallen men mina vänner blev förövaren inhämtad på förhör och det upplevde båda som lite av ett "erkännande" av polisen och "samhället". Någon trodde på dom och tog dom på allvar även om det inte räckte till ett åtla. Det är inte ett straff men kanske en markering. Jag gissar på att det här inte hjälpte ett dugg men ville berätta att dom har båda känt sig glada över att dom anmälde även om anmälan inte ledde till mer än förhör för förövaren. 

Jag tycker det är väldigt bra gjort och starkt av dig att anmäla och jag håller alla tummar jag har att anmälan leder till rättegång och fällande dom. Om du orkar, uppdatera oss gärna om hur det går.

imok
2013-08-29 17:32
#4

#3 Tack för infon ändå! Jag har insett att jag ska ställa in mig på att utredningen läggs ned. Min pappa har Alzheimers nu och kan säkerligen inte förhöras (han var inte sjuk då övergreppen skedde) och det gör ju saken lite svårare. Som "plus" kan jag väl säga att det finns vittnen som har lovat att berätta vad de vet och har sett (min mamma och moster). Men som sagt, hela situationen är komplicerad. Mina föräldrar lever fortfarande ihop trots allting = känns som två svek. 

Jag har ingen speciell hämndlystnad, jag vet att min sk pappa fått sitt straff i och med sjukdomen. Jag vill bara få ett avslut och samtidigt visa för de som inte ställde upp för mig som barn att de gjorde fel. De borde har polisanmält. Borde man inte göra allt i ens makt för att skydda sitt eget barn? Som yngst var jag 2-3 år gammal bara, det är ju ingenting.

Jag kan försöka hålla er uppdaterade hur det går.

ceccie
2013-09-09 22:51
#5

Även om dom lägger ner din anmälan så har du startat en process för att göra dig hel igen. Det är ett bra steg framåt.

Calcifer
2013-12-08 08:14
#6

Ja, att anmäla trots att det kanske inte leder till straff för någon är ändå en markering. Om inte annat så kan det visa andra att det aldrig är för sent att höja rösten! Skulle det bli mer omtalat att man anmäler många år senare skulle nog fler våga, och då måste man ta det mer seriöst. Vem vet, om 20 år kanske en anmälning från barndomen inte läggs ner utan drivs hela vägen till domstol med fällande dom.

Hur går det för dig, för övrigt, TS?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: