Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 1120 ggr
[Älskamig]
8/2/13, 8:18 PM

Prata av mig lite...

Jag vet inte om detta är psykisk misshandel, men just nu är jag så ledsen, så det finns inte…

(vill inte ge ut namn eller några åldrar)

Jag lever med en yngre bror, som ger mig pikar hela tiden och är allmänt taskig. Han går in på min telefon (trots att jag har lås), läser mina privata sms som jag har med mina kompisar, och berättar sen för ungefär hela släkten om vad som står där i och vem det är som jag har skrivit med. Det är sjukt jobbigt!

Idag fick jag höra, helt utan att jag hade gjort något, att han hatar mig och att jag (enligt han) inte skulle bry mig om han gick bort…. Jag stod där som ett frågetecken och blev faktiskt ledsen över det han sa… I vilket fall bad jag om ursäkt, utifall om jag hade gjort något fel, men han godtog det inte. Han bara nämnde att skulle jag inte sluta hålla på att "kaxa mig", så skulle han slå mig… 

Har försökt prata med mina föräldrar om detta, för jag känner mig så ledsen när han går på mig sådär…. Men ingen, absolut ingen, tar det särskilt seriöst än att dem ber han sluta och sen ingenting mer. 

Nu skriver jag mest för att prata ut, för jag är så trött på det.. Sen om det är psykisk misshandel eller inte, det vet jag inte… 

Tack!

Annons:
AnnaMariaK
8/2/13, 10:20 PM
#1

Hej,

det Du berättar om liknar faktiskt psykisk misshandel och möjligen är det också. Det är beklagligt att era föräldrar tolererar sådant uppförande. Din bror verkar väldigt barnslig. Är han fortfarande ett barn? Är han avundsjuk på dig av någon anledning?

Hoppas Du hittar på en lösning. Kramar <3

[Älskamig]
8/2/13, 10:47 PM
#2

#1: Han är väl barn, eller snarare sagt tonåring. Det är jag också, men det är väldigt slitsamt… 
Nej, jag vet inte om han är avundsjuk, och skulle han va det har jag ingen aning om varför..

[Ebidda98]
8/4/13, 12:28 PM
#3

Hej Älskamig!

Har du provat att prata med honom? Kan faktiskt vara så att han känner sig utanför eller avundsjuk av någon anledning - men det ger honom inte rätt att bete sig såhär. 

Vet inte vad ni sagt och inte sagt till varandra tidigare, men kanske vill han höra hur mycket du faktiskt bryr dig om honom, och tycker om honom? 

Ibland vill man ha uppmärksamhet men har svårt att uttrycka det och inte riktigt vet hur man ska göra?

Men om han fortsätter såhär, och får dig att må dåligt så blir det psykisk misshandel!

Kram!

Upp till toppen
Annons: