Annons:
Etikett06-sexuella-övergrepp
Läst 3148 ggr
moonii
2013-03-20 17:35

Skriva låt om våldtäkt

För ett halvår sen var jag med om ett sexuellt övergrepp. Jag har nu bestämt mig för att skriva en låt om det. Problemet är att mina föräldrar inte har en aning om vad jag har varit med om. Vänner som jag berättade för efter händelsen har aldrig velat prata om det. Jag vill så gärna skriva den här låten som jag påbörjat, men jag vill inte att mina vänner eller föräldrar ska förstå vad det handlar om. Är det någon som kan ge mig råd? Att berätta för mina föräldrar eller prata om det med mina vänner är inget alternativ. Men skulle de förstå vad det handlade om skulle jag skämmas ihjäl. Framförallt eftersom jag vill kunna sjunga låten offentligt utan att behöva skämmas för det jag skrivit och för hur jag känner…

Annons:
VildaVittra
2013-03-20 17:42
#1

Du är definitivt inte den som ska skämmas, utan det ska f------et som utsatte dig för detta göra.

Om du inte vill gå ut med det, så skriv låten med symbolik, inte med raka beskrivningar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

moonii
2013-03-20 17:45
#2

Sant… fast skämms gör jag ändå…

Hur menar du med symbolik?

VildaVittra
2013-03-20 17:51
#3

Som tex Yellow submarine ska ju ev vara en symbol för någon drog man röker, kommer inte ihåg exakt.

Så ta tex ett annat typ av övergrepp tex ockupation  eller något som får dig att må dåligt, sen skriv om det med de känslor du har om det som verkligen hände.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

beautifulsecret
2014-03-06 01:48
#4

Jag skrev en dikt när jag blivit sexuellt utnyttjad, men då skrev jag inte så folk förstod att det handlade om mig. När någon frågade mig så sa jag "nej, jag skriver många mörka dikter och detta var något som jag ville skriva om, det kan handla om vem som helst". Men egentligen handlade den ju om mig själv… jag skriver ofta i gåtor, svårt att förklara bara sådär, men de som läser dikten kanske tror att det handlar om just precis vad det står i texten, men egentligen handlar det om något helt annat. Mejla mig gärna om du behöver hjälp! Jag är bra på att skriva :)

AnnaMariaK
2014-03-06 17:10
#5

Jag önskar att tjejer som blivit utsatta för övergrepp slutar skämmas. Jag har själv tigit i en massa år innan jag tordes berätta. Det skadar att dölja. Om man börjar prata om det öppet och ju fler som berättar desto lättare blir det för de nya tjejerna att inse vad de har varit med om. Genom tystnaden råder det nu konsensus att den som blir utsatt har sig själv att skylla, därav skammen. Jag brukar använda en liknelse: hade Jesus sig själv att skylla för att han blev torterad och korsfäst?

Nu menar jag inte att jag jämför mig med honom utan denna liknelse syftar till att vända på synsättet. Är inte den som gör illa som bör skämmas??? Det kan väl inte vara OK att våldta, misshandla eller tortera?

Calcifer
2014-03-07 02:24
#6

För det första ska du absolut inte skämmas!

För det andra behöver ju en låt man skrivit själv absolut inte handla om ens eget liv, så du kan enkelt bara säga att "nä, jag läste en grej på internet och blev inspirerad" eller nåt om de frågar. :)


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Timmorn
2014-03-08 14:11
#7

Det tog 10 år innan jag berättade för mina föräldrar att jag hade blivit våldtagen som 10åring en gång. 
Dina föräldrar skulle vilja att du berättade. Och jag vet så väl att vänner har svårt att prata om det, de vill se att våldtagna är människor i tidningar och inte du och har svårt att acceptera se det och ställa frågor och prata ut. 

Tror låten kan vara ett bra sätt för dig att börja komma över det, och det är inte ditt fel! Försök att inte skämmas och ta på dig skulden. Men det står ju mycket i tidningar om våldtäkt, du kan ju säga att du fick inspiration efter att ha läst berättelser som folk skrivit. Antingen från bok eller internet osv. 
Jag vill ändå berätta om föreningen storasyster, de har chatt, mejl och du kan få prata av dig med någon helt anonymt. Där står det även berättelser om folk som har varit med om våldtäkt, hur en del har kommit vidare och så.

We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower

“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings

Ford -57
2014-06-24 00:16
#8

Här e en låt om våldtäkt, och va som bör göras me dylikt slödder som ägnar sej åt denna lågt stående verksamhet, kvinnomisshandel inräknad.

LillaJagKan
2014-07-01 01:11
#9

Skriv om känslan.

Tex känslan att bli sårad, sviken, att bli lämnad, att bära på en djup hemlighet som ingen annan kan förstå, och likanande. Beroende på hur det kändes, vad du tänker runt det hela, skriv en låt om det kanske?

Upp till toppen
Annons: