Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 1687 ggr
kitzony
2013-03-20 09:06

Är jag misshandlaren eller han?

Hittade lite sårande saker på min killes (X) dator, och konfronterade honom… Det slutade med att jag tog mitt pick och pack och försökte gå hem. Under hela vägen hem följde han efter mig, jag knuffade bort honom när han blev för närgången och gav även honom en bitch-slap,  han vägrade sluta följa efter mig… Anade även detta, att han inte skulle låta mig gå in i mitt boende.

När jag kom fram till min dörr så stod han i vägen och hindrade mig ifrån att låsa upp, han tog min mobil ifrån mig när jag försökte ringa 112 för att få gå in i min lägenhet. Då knäade jag honom mellan benen, bet honom när han höll fast mig och vevade med armarna hej vilt för att få honom att släppa mig och gå ur vägen så att jag kunde komma in i mitt egna hem…. Han sparkade tillbaka vid ett tillfälle men jag stod mest för små sår och några svaga sparkar här och där… Är det inte psykisk misshandel att uttsätta någon för detta dock? Ta bort en människas makt och hålla fast någon emot personens vilja….? Hade polisen tagit mig i det läget eller honom? Jag menar… Jag hade aldrig sparkats eller slagits om det inte var för att han vägrade låta mig komma in i mitt boende.

Annons:
kitzony
2013-03-20 09:12
#1

Kan tillägga att detta är inte ett enstaka tillfälle, han har jagat mig utomhus och lyft upp mig i halsen och tagit strypgrepp och har ett otroligt kontrollbehov… Är mest nyfiken på om jag gör fel… När jag försöker ta mig fri och komma loss. Med hjälp av våld. :/

81an
2013-03-24 08:33
#2

usch vad hemskt!  din pojkväns beteende är absolut inte friskt. du kan ringa kvinnojouren o få prata ur dej samt få råd. förutom det så tycker jag du borde lämna han. vet att det är svårt  att lämna , men   jag anser att han är farlig för dej om han dessutom tar stryptag om din hals.  styrkekram till dej!

<3 kärlek <3

[Moa-]
2013-03-24 11:28
#3

Juridiskt sett skulle det bli en bevisfråga, befinner du dig i en nödvärnssituation så får du nyttja det våld som situationen fordrar, samt en del till (nödvärnsexcess BrB kap 24 § 6).

Troligen skulle båda gripas/omhändertas på plats och utredning ske. Kan du bevisa din historia skulle du frias, alternativt dömas för ringa misshandel på grund av den första örfilen.

BrB 24 kap 1§ :"En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig.

Rätt till nödvärn föreligger mot

  • 1. ett påbörjat eller överhängande brottsligt angrepp på person eller egendom,
  • 2. den som med våld eller hot om våld eller på annat sätt hindrar att egendom återtas på bar gärning,
  • 3. den som olovligen trängt in i eller försöker tränga in i rum, hus, gård eller fartyg, eller
  • 4. den som vägrar att lämna en bostad efter tillsägelse. Lag (1994:458)."
Upp till toppen
Annons: