Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 870 ggr
Sagalilla
2012-07-10 01:30

ingen är överkänslig

Jag tror inte att överkänslighet finns egentligen faktiskt :)

Jag tror att vi människor är mer eller mindre empatiska och när man själv är empatisk så ger man väldigt mycket till sin omgivning i kärlek och omtanke och kan ofta läsa av sammanhang och anpassa sig till individer.

Får man då inte den omtanken tillbaks för man har att göra med kanske mindre empatiska personer eller retav kanske egoistiska personer, då är det klart man blir besviken och bland sårad och stött när man inte får tillbaks det man ger.

Personer som då säger att man är lättstött, överkänslig eller omogen tycker jag trampar ner på andra bara genom att säga så till någon annan. För är det något vi med empati är bra på, så är det att tillåta andra att reagera och känna precis som dom känner och respektera och försöka förstå det, inte dömma någon för att denne blir ledsen, utan istället rätta till situationer där vi gör andra ledsna, så att dom kan bli glada igen. För vi vet ju att ingen människa är perfekt, vi kan inte alltid vara alla till lags, men vi kan göra det bästa av situatioen. och jag tycker det är nedtryckande och kränkande att ge någon annan skuld för dennes reaktion.

Vi har alla olika behov av olika saker i olika perioder i livet och vi måste förstå det. Det finns alltid anledningar till allt och att bemöta andra respektfullt och kärleksfullt ser inte jag som någon böra, tvärtom får man väldigt mycket kärlek tillbaks och kan fortsätta växa i sig själv, få bättre självkänsla och självförtroende.

Människor som dömmer, bryter kontakter och allt för att dom vägrar att kompromissa och anpassa sig till andra. som vägrar att rätta till situationer och som tycker det är för avancerat att ha relationer med andra som har krav och känslor. Dom personerna kommer heller inte att få särskilt mycket kärlek tillbaks, då deras relationer kommer att präglas mer eller mindre av egoism och likgiltighet.

Jag säger jatack till kärleksfulla känslomässiga empatiska personer med egna värderingar, krav och behov och som ger så oerhört mycket tillbaks!! :D

EMPATIPOWER!!:p

Annons:
yvonnel
2012-07-13 01:08
#1

Man behöver alltid få tillbaka, inte bara ge.

ceccie
2012-07-16 14:19
#2

Jag har gått hos en beteende vetare genom af. Jag fick veta att det är mitt fel alla konflikter med min mamma som inte är psykiskt frisk. Jag är för känslig. Det är inget som jag håller med om. Jag kände att jag fick mer skuld o bära på.

yvonnel
2012-07-16 18:31
#3

#2

Man präglas av sin barndom, så är det bara!

Vems felet är, ja det kan nog variera, men naturligtvis är föräldrarna närmast att ha ansvaret.

Sagalilla
2012-07-16 20:04
#4

överkänslig är ett ord som andra säger för dom inte har nåt bättre att säga. Det ger skuld till den som har reagerat och är ledsen. Egentligen skall skulden falla på den som gjort fel, dom dem som gjort någon illa och fått denna att må dåligt och bli ledsen eller arg.

Psykologiskt outveckalade människor har inte bättre vett!

Upp till toppen
Annons: