Annons:
Etikett05-anhörig-till-misshandlad-misshandlaren
Läst 2170 ggr
Reichenbach
2/12/12, 10:57 PM

Hur kan jag vara stöd?

Jag har nyligen blivit tillsammans med en tjej som blev misshandlad som barn. Hennes pappa har blivit dömd för det han gjorde mot henne och hon bodde hos fosterfamilj under några år på grund av det. De har dock blivit sams igen och även om hon bor själv nu så har de kontakt.

Mitt problem är nu att jag aldrig tidigare haft en behörig som blivit misshandlad på detta viset och vet inte riktigt hur jag ska kunna vara ett bra stöd. Jag har hittat massat tips om man har vänner som blir misshandlade men som det är nu så är den fysiska misshandeln historia och nu är hon bara rädd för hans nedvärderande ord. Vad jag har hört så är det inte så jättehemska saker han säger men på grund av deras förflutna så mår hon ganska dåligt av vissa saker.

De har inte mycket kontakt men när han väl dyker upp i konversationer så blir det väldigt jobbigt för henne.

Jag är lite "apsergisk" utav mig och har svårt att verkligen förstå andra människor så det här är en stor utmaning för mig.

Så kan folk gärna hjälpa mig hur jag kan vara ett stöd för henne nu efter misshandeln?

Annons:
AnnaMariaK
2/13/12, 7:11 PM
#1

Oftast blir man hjälpt av någon som är närvarande och bra på att lyssna. Man kan trösta om det behövs, men oftast räcker det att man är närvarande och medkännande. Får man höra något som smärtar den andra kan man bara ge henne en kram om det passar eller så kan man fråga om det som gör ont.

yvonnel
2/13/12, 10:15 PM
#2

#0

Kan du vara ett stöd genom att ni pratar så mycket som möjligt om detaljer, även om det är sexuella övergrepp, så har du en stor uppgift till att låta henne formulera alla stygga saker hon varit med om.

Eller uppmuntra henne att skriva om det, (samma sak) någon som lyssnar, så att man får ut det och så att säga kan betrakta det utifrån. Det tar tid men det som har smärtat går ju inte över för att man försöker släta över eller glömma.

Upp till toppen
Annons: