Annons:
Etikett03-min-historia
Läst 2478 ggr
[Tovab]
2011-12-02 10:41

Barnmisshande- inte tillräckligt allvarligt?

Jag har blivit utsatt både verbalt och genom slag av min "mor". Gillar inte att kalla henne för mamma då hon inte är en i mina ögon.

Hos soc tyckte dom inet att barnmisshandel var tillräckligt allvarligt. Men nu verkar det som att dom har tagit tag i det och vi pratar om eventuellt fosterhem. Jag skulle bli jätteglad om jag fick flytta. Har varit rätt kritiskt i mitt liv då jag mådde såpass dåligt ett tag att jag skar mig i armarna, testade droger, drack och försökte ta självmord.

Och det tyckte dom först inte va tillräckligt allvarligt? Blir ganska irriterad. Går även på utredning om att jag har ADHD då en av alla min psykologer tror jag har det.

Men jag har hört att man kan bli egenmyndig trots att man är under 18. Att man kan fixa sånt så jag inte är beroende av mian föräldrar. Hur funkar det?

Flummig text och får inte fram det jag vill skriva riktigt. Men nu på måndag så ska soc komma hem hit och "kolla läget". kan man inte få bli bortadopterad?

Annons:
Sagalilla
2011-12-02 16:49
#1

Jag hoppas att du får komma till en fosterfamilj! Jag kan inte så mycket om detta, men när soc kommer så kommer dom även att göra ett lvu på dig hoppas jag. Så att du som barn får den rätten till omvårdnad som alla barn har ratt till enligt svensk lag. Har du någon samtalskontakt, kurator eller liknande som kan stötta dig i detta?

Stor kram till dig!<3

yvonnel
2011-12-04 03:36
#2

Så ledsen jag blir ditt rop på hjälp får mitt hjärta att gråta. Min barndom innehöll oräkneligt antal örfilar och pisk med mattebankare. För allt möjligt.

Istället för kramar och tröst när omvärlden gjorde fula saker som sexuella övergrepp och en massa annat djävla skit som s.k. medmänniskor kan hitta på att göra för att dem är frustrerade av kanske dåliga föräldrar.

Smärtorna går bara runt runt runt.

Men jag har brutit mönstret, jag har kramat och pussat min unge som nu är mer än vuxen och hon fortsätter på samma sätt mot alla hon möter och hon får tillbaka mycket stor tillgivenhet i både arbetslivet och privat.

KRAMKRAMKRAMKRAMKRAMKRAMKRAMKRAMKRAMKRAMKRAMKRAMKRAMKRAM

[Tovab]
2011-12-04 09:42
#3

Har varit hos massa olika psykologer från BUP, SOC och andra. Har farit runt och väldans många människor. Sen gillar jag inte att öppna upp mig så mycket för folk jag inte känner >:

Tack båda 2, kram tillbaks! <3

Searchingmoonwolf
2011-12-09 19:28
#4

Fattar att det är jobbigt och att du inte litar på någon, speciellt inte främlingar. Vart är vi på väg när inte ens soc tar dig på allvar.. undrar bara allmänt. Behöver du stöd så här inne finns det! KRAAAAAM!

Sagalilla
2011-12-10 20:04
#5

Man får försöka länge på många sätt innan man hittar det rätta! <3 fortsätt kämpa för din rätt och värdighet!

Hawknestgrove
2011-12-11 12:27
#6

Hoppas du kommer till en familj nu, där du respekteras. Bara för att blod är tjockar e än vatten, så behöver man inte välja den kontakten. Bryt med en sån förälder som bara gör dig ont….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
[Tovab]
2011-12-11 22:09
#7

Jag anser att jag är ganska stark ändå. Det mesta rinner bara av om hon säger nått. Men just nu så ignorerar hon mig mest bara.

Maskrosbarn- Here I Go!

yvonnel
2011-12-11 23:09
#8

#0

Har du någon aning om varför din mamma uppträder som hon gör emot dig?

Är hon kanske olycklig i sitt äktenskap eller har hon också en jobbig barndom som stör? Jag tycker ändå inte att hon får vara elak emot dig, men det kanske går lite lättare att stå ut om man vet att det finns en speciell orsak.

Lumos1
2011-12-12 17:44
#9

Herregud!Dom borde reagera med en gång!

Du har rätten på din sida, ligg på dom!

(även om det INTE är kul att behöva ligga på vuxna människor som borde förstå så mycket bättre och göra något med en gång)

Hur ser din situation ut just nu?Känner du att det är akut med med nytt boende så ska du ha det.

Känner igen "likgiltigheten" hos dig, allt rinner av en eller hur?

Bra att du får en utredning om adhd, om det är det du vill?

Hur har läkaren tänkt sig sen?Visst är det bra att man får en diagnos om det är så men har de pratat om medecin eller något annat som kan hjälpa dig sen? Stöd samtal?

vet läkaren om detta med din mamma osv?

Läkaren och socialtjänsten måste samarbeta!

Hatar med att berätta min historia gång på gång för nya människor jag inte litar på.. För ett tag sen så skrev jag ner i korta drag ner min historia och varje ny läkare får ett sånnt papper..

alla blir jättesura, dom har ju inte "tid" att läsa sådant men vi har inte heller "tid att sitta och riva upp massa sår som läkt bara för att man ha bytt läkare för att den tidigare inte kunde göra sitt jobb.

så det är en ide:)

Berätta hur allt går!

Sen vill jag bara säga till #8 att det inte någon som helst roll varför mamman agerar så. Det finns INGEN ursekt i heela världen som rättfärdigar hennes beteende.

Så tycker ts i första hand ska se till sig själv!Relationen med mamman kan inte bli bättre innan dess ändå.

[Tovab]
2011-12-18 10:05
#10

Vet inte varför hon regarerar så. Vissa tror hon har nått psykiskt.

Nja känner väll inte att det är akut. Är van och bor inte så mycket hemma, är mest hemma hos kompisar. :) Sen kommer inte soc göra nått jag jag har gett upp.

Hawknestgrove
2011-12-18 13:30
#11

ge inet upp. Hota med att gå till pressen om de ignorerar dig. Och GÖR det!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Lumos1
2011-12-18 21:50
#12

Jag förstår hur du ser det "dom gör inget" för många säger det, men har du verkligen provat?

Går du dit med nån som kan prata så lvar jag dig att de kommer dra i några trådar annars begår dom brått- Ta med någon du litar på som inte är rädd eller be någon att ringa, ett anonymt samtal kan ibland räcka.

Det äe svårt att ta emot hjälp men tänk på att ett samtal med rätt person kan ändra hela ditt liv!

yvonnel
2011-12-19 01:55
#13

#9

Snälla du, jag sa inte att det var någon ursäkt, verkligen inte, men det brukar finnas någon sorts orsak till varför det går så himla illa. Att vetskapen om en trolig orsak kan hjälpa till att kunna förstå, vilket OBS! inte är detsamma som att överse eller förlåta.

Den som felar ska komma med en bön om förlåtelse isåfall, OCH vara medveten om varför.

Den som blivit misshandlad har absolut ingen skyldighet att förlåta ändå.

Annons:
Hawknestgrove
2011-12-19 21:45
#14

Tappa inte sugen. Världen är full av tappade sugar.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[trollskogen]
2012-01-05 01:08
#15

Enl svensk lag har du rätt att bestämma själv vart du ska bo frånochmed 13års ålder.

Gå själv till sos i vägra att gå hem igen då skickar dom dej till ett korttidshem under dom månaderna det tar för utredningen att bli klar.

Hawknestgrove
2012-01-06 15:14
#16

låter ju som en bra lösning!!!!! Gör så!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[trollskogen]
2012-01-08 11:50
#17

Korttids hemmen är toppen oxå!

Bra o förstående personal + andra ungdommar o barn i samma sitts.

Upp till toppen
Annons: