Annons:
Etikett05-anhörig-till-misshandlad-misshandlaren
Läst 1327 ggr
AnneN
2008-03-06 23:33

Vad kan jag göra?

Vad kan jag som anhörig göra?
En kvinna i min närhethar under de seaste 30-40åren gått från den ena till nästa man och nästa och nästa… Det alla dessa män har gemensamt är att de är alkoholister (även kvinnan är alkoholist) och att dessa män trycker ner henne så pass mycket psykiskt att iaf jag vill kalla det psykiskmisshandel.
Men vad kan jag som anhörig göra för denna kvinna mer än visa att jag finns där för henne?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Nicka
2008-03-07 12:07
#1

Ingen lätt situation. Men om Du kan få henne till någon ? som kan hjälpa henne att bli av med alkoholproblem och att hon får stöd.. att klara sig ensam, alltså utan karlar !!

Har hon egen lägenhet ?? familj, barn ?? Många frågor !

Fint av Dig, att Du försöker..KRAM..

AnneN
2008-03-07 15:25
#2

De bor i hus mitt ute i urskogen (ej överdrift), båda har barn sedan tidigare förhållanden men alla barnen är vuxna och utflugna. Har många gånger försökt få henne att inse sitt alkoholproblem men hon vägrar erkänna att hon ens dricker mer än normalt, för hon dricker ju inte mer än de andra som de umgås med (de flesta andra är också alkoholister), så den biten att få henne att inse sitt alkoholproblem har jag mer eller mindre gett upp.

Vill inte säga vem det är så här öppet för då finns risken att de eller någon av deras vänner ser och jag vill inte så sk** för detta

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hawknestgrove
2008-03-07 17:54
#3

Hm…. om du står henne nära, så tycker jag, att du för att få mer styrka, söker dig till ALANON, dvs anhöriga till alkoholister. Genom dem, så kanske du kan få henne att gå till AA, dvs anonyma alkoholister. Anhörig behöver inte betyda, att man är släkt. Du kan lika gärna vara en god vän, för det är ofta det enda som finns!Där får du lära dig hur en alkoholist tänker.. Hittar du inte ALANON, så sök upp AA. De är tuffa, men ställer upp i varje stund och kan ge dig styrka att hjälpa din vän. De brukar stå i telefonkatalaogen, men googla och leta, så hittar du säkert rätt. Om allt är svårt att hitta fråga dig för på soc.Tänk på, att just förnekelse är en bit av alkoholism. Anne, Det där korset är tungt att bära själv. Både för henne och för dig, som bryr dig. Sök hjälp, även du för du mår lika dåligt själv även om du  inte dricker! Jag är alkisbarn, så jag vet, hur mycket det behövs hjälp och hur duktiga de är!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: