Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 1046 ggr
BranDuir
2008-03-02 14:13

God Middag

Förutsätter ju att detta forum inte bara är till för kvinnor som blivit misshandlade….jag har själv för många år sedan levt i ett förhållande där jag blev utsatt för ganska omfattande psykisk misshandel av tjejen….och av kärlek och rädsla för ensamheten lät jag det fortgå i nästan tre år….innan jag till sist fick nog och lämnade…detaljerna sparar jag på lite…men det var ett rent helvete när det pågick…och det tog lång tid att hämta sig efter all skit.

sajtvärd på Druid & Shaman iFokus

Annons:
chik
2008-03-02 14:55
#1

OskyldigGod Midag skälv..BranDuir..

Lena.P är jag i verkliga livet.

april4
2008-03-02 18:39
#2

Såklart det finns misshandlade män oxå, fast konstigt nog så är det så tabubelagt. Välkommen Branduir. Är själv oxå ny här.

LuckyLady
2008-03-02 18:42
#3

Hej!
Visst är även misshandlade män välkomna här!
Givetvis är även detta ett problem som måste fram i strålkastarskenet.

Tyvärr sträcker sig inte min kunskap så långt.
Antar att mycket är lika oavsett kön på den som drabbas eller den som är "boven" idramat.
/LuckyLady

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Martin
2008-03-02 21:16
#4

#3 Det är samma "mekanismer" som styr den som slår oavsett om det är män eller kvinnor.

Något det också talas tyst om är den misshandel som förekommer i homosexuella förhållanden, ibland kanske för att en eller båda av parterna inte är offentliga med sin läggning och därför inte vill/vågar/kan ropa på hjälp.

Det finns ett exempel där en kvinna väldigt grovt misshandlade sin partner, och sedan åkte med ambulansen in till sjukhuset som "väninna" som hon sade till ambulanssjukvårdarna. Den misshandlade vågade givetvis inte berätta något om vad som hänt utan menade på olyckshändelse ända tills en läkare anade oråd och körde ut kvinnan från salen där den misshandlade låg och blev undersökt av läkare.

Ett annat problem är att det finns få ställen en man kan vända sig till (i likhet med kvinnojourer osv).

Malmö har fått utmärkelsen som "bäst i Europa" på att förhindra och motverka kvinnovåld. Inom kort (eller om det redan har) öppnas det första Manskriscentrat här, som skall kunna ta emot gärningsmän som behöver hjälp (även boende alltså). Det innebär också att det inte alltid kommer att behöva vara kvinnan som måste lämna lägenheten efter en misshandel och där myndigheterna har gripit in.

mvh Martin

Honestyisdead
2008-03-02 21:18
#5

bra info Marnyman, som vanligt :) Tack!

Hawknestgrove
2008-03-04 01:39
#6

JA, Precis som MArny påpekar, så förekommer det om än i mindre omfattning misshandel av männen. OCh mansjourer är det inte så många av och jag tror inte de är uppbyggda på samma sätt som kvinnojourer..Dessutom, så tror jag, det är "skämmigare" för en man att söka hjälp…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
MIRJAMI
2008-03-15 12:48
#8

Jag har en morbror som blev misshandlad ut av sin dåvarande sambo. Visst finns det kvinnor även som misshandlar. Männen ska ju ochså ha rätten till att kunna säga precis som vi kvinnor har att de har blivit misshandlade!!

Upp till toppen
Annons: