Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 3353 ggr
LuckyLady
2008-05-14 12:40

Vad händer när polis kommer till platsen?

Min vännina hade ju aldrig vågat erkänna att han slår mig om polis hade kommit till platsen och han hade varit hemma. Vilket han ju alltid var!

Här är det väldigt viktigt att man som polis när man kommer till platsen snabbt särar på parterna. Mannen in ett rum och kvinnan i ett annat. Man kollar hur lägenheten ser ut, är det stökigt (som efter slagsmål)? Bloddroppar på golv någonstans? Kvinnan (om hon nu är den misstänkt utsatte) nyduschad/tvättad (kan tyda på att hon blivit misshandlad och man hört/sett polisen i trappan och att hon då skyndat in i duschen för att "förklara" att man är rufsig i håret, att man har handduk om sig och inte kan träffa polisen osv. Att man som polis är observant på skador på båda parter, dels där sviter av slag mm kan finnas på den som är utsatt men även hur den potentiella gärningsmannens knogar etc ser ut.

När man sedan pratar med den som är utsatt kan man förklara (om man tror att han/hon utsatts för brott) att man tänker göra en anmälan (polisen måste ta upp en anmälan när brott kommer till deras kännedom) oavsett om personen vill eller inte, men att man med hans/hennes medverkan har större framgång till att kunna hjälpa till. Man måste då också vara noggrann med att poängtera att även om han/hon står som målsägare, så står polisen som anmälare. Dvs skulle gärningsmannen bli arg över polisanmälan kan den utsatte peka i anmälan och säga "det är inte jag som har anmält!".

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Annons:
Hawknestgrove
2008-05-14 18:35
#1

hoppas Marny tittar in här, han är ju polis…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

krinsp1
2009-02-07 18:29
#2

Något som är viktigt och som polis och åklagare kan ha stor nytta av är att dokumentera det första förhöret på plats med en videokamera. Ett kort videoförhör där kvinnan berättar vad som hänt och sedan filmas ev skador.

Ett jättebra hjälpmedel vid en rättegång om kvinnan senare skulle backa på sina uppgifter.

Kerstina-61
2009-02-07 19:34
#3

#2# Min erfarenhet är att videoförhör görs bara vid speciella anmälningar som t.ex. då barn blivit utsatta sexuellt, men det kan polisen bättre än jag..

Däremot vet jag att numera videofilmas målsägare och vittnen i tingsrätten. Tidigare var det bara ljudupptagningar. Det är ju jättebra om det överklagas. Då slipper vittnen åka en gång till, men det var ju kanske en helt annan fråga

Ang. trådens budskap så är min erfarenhet precis som beskrivs!
Hade ett ärende där hon blivit slängd i hela lägenheten som en trasa. Lägenheten såg ut därefter, men målsägaren skyndade att städa ifall någon skulle få se hur det såg ut. Då polis kom till plats var det ordning, men dessa poliser såg ändå allvaret och förstod hur det egentligen var…Mannen blev häktad och senare dömd till2 år för grov kvinnofridskränkning.

Bra artikel!!
Kram
Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

krinsp1
2009-02-07 20:40
#4

Hej Kerstin, videoförhör hålls med barn upp till 15-år i där de är målsägare eller vittnen. Brottsrubriceringen är av mindre betydelse tanken är att barn inte ska behöva utsättas för att stå i en domstol, utan man ska kunna använda sig av videoförhöret.

Angående det jag skrev i ovan inlägg så har det faktiskt blivit ganska vanligt med att första förhöret filmas på plats. Det kanske inte är lika vanligt att det spelas upp vid rättegången, men det kan användas om hon skulle backa senare i utredningen eller vid en rättegång.

Trevlig slagerhelg önskas

Janne

transformer
2009-03-22 21:23
#5

Videoförhör hålls även vid våld i nära relation. Det görs med videofilm i två omgångar.

Första omgången får målsäganden berätta om sina skador och hur hon har fått dem och även visa dem.

I andra filmomgången får målsäganden visa sina skador utan att prata.

Målsäganden filmas ifall denne "tar tillbaka" sin anmälan och inte vill medverka längre. Då kan videon spelas upp i rätten istället.

(Ta tillbaka anmälan går inte att göra, däremot kan man ju välja att inte vilja medverka)

Kerstina-61
2009-03-23 08:59
#6

#5#Jag kan säga att jag har aldrig hört talas om detta i de ärenden jag var inblandad i. Är det olika på olika polisstationer?

Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Annons:
transformer
2009-03-23 19:16
#7

Ja, så kan det nog vara. Som med allt annat så blir det ju olika rutiner.

MIRJAMI
2009-03-24 22:55
#8

När jag blevslagen ut av min ex, så larmade jag själv polisen. Då hade han gått för långt, tyckte jag eftersom jag hade en sprucken läpp.

Polisen kom till platsen tog de oss i varsit rum. Jag visade själv skadorna jag hade fått. De tog kort på den spruckna läppen.

Sedan fick min ex sitt dom…och jag sa till han, inte jag som ligger bakom anmälan utan polisen har valt själv att föra detta hela vidare…skyll inte på mig.

Han fick samhälletjänst…och efter polisanmälan har han inte vågat röra mig. Så jag tror att jag lyckades skrämma…men som man bäddar får man ligga!!

krinsp1
2009-03-25 20:16
#9

Ja Kerstin det ser olika ut i landet, tyvärr kanske man ska säga. En del polismyndigheter använder sig mycket av videodokumentering och är uttrustade med videokameror i de flesta av polisbilarna. Östergötland är ett lysande exempel på detta. Andra myndigheter använder sig inte lika mycket av video då de helt enkelt saknas videokameror och inget får kosta.

Moonwing
2009-08-08 01:25
#10

När jag blev påbankad,av den som jag trodde var kärleken-så var han så slug,så han såg till,att där fanns verkligen varken märken på mig eller någonting annat-de här killarna kan ,som regel sin sak..tyvärr!

Det är inte lätt för polisen,då..sen kan jag säga-att därifrån,till jag är nu,har jag träffat riktiga "guldägg",inom polisenOskyldig..men de är ju människor,..

..och tycker dettaFörvånad är lika obehagligt som oss alla..

Moonwing

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Taz-Mania]
2011-02-08 10:30
#11

Mitt ena ex knivhotade mig och tog stryptag. Grannarna ringde polisen en rad ggr. Men jag hade sådan fruktansvärd separationsångest och älskade misshandlaren så mkt att jag ljög varenda gång och skyddade honom. Polisen tog oss till varsitt rum, men fick åka varje gång då vi båda nekade. En kväll slog det slint. Han motade mig ner i badkaret med en stor kockkniv. Jag fruktade för mitt liv och lyckades ta mig undan och upp ur badkaret. Jag slängde mig på telefon och ringde mina föräldrar och bara skrek i luren att han dödar mig. De visste om att han misshandlade mig och jag fick vänta i telefon medans mamma slängde sig på mobilen och ringde polisen som kom med blåljusen… De tog in honom och tog hand om kniven han hade hotat mig med. De ville att jag skulle vittna men jag saknade honom, så sjukt jag vet men någon mer måste väl ändå ha upplevt det jag upplevde då… Så jag tog tillbaka allt och han släpptes. Polisen som ville få mig att vittna var helt förtvivlad när jag nekade istället till allt. Han frågade mig "Varför gör ni kvinnor alltid såhär trots att männen gör er så illa?"

Jag hade inget svar, jag ville bara ha tillbaka honom. Han kom hem till mig samma dag. Men strax därpå fick jag själv styrkan att gå. Jag var livrädd för honom efter det där och det funkade bara inte och jag sa till honom en kväll att jag vill lämna honom och jag vill att han ska gå. Han försökte övertala mig men jag stod på mig fastän att hjärtat bankade och han gick!

Han hade nästan strypt sitt ex innan mig. Hon hade hamnat på akuten och kvinnojour hade kopplats in. Han hade själv ringt kvinnojouren och dragit nån snyftis om att han hade sådana problem med ryggen och hon hade tjatat på honom…

Hawknestgrove
2011-02-20 15:36
#12

Skrämmande att partners kan dupera en människa så till den milda grad……Tur att du är ur det nu

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Taz-Mania]
2011-02-20 16:31
#13

#12 Ja, det är 2,5 år sen jag lämnade det förhållandet nu.

Han var dessutom alkoholist och spriten gjorde honom verkligen galen, lindrigt sagt. Vet att han är nykter nu efter behandling och har en annan. Senast jag var singel så försökte han att få komma till mig, bakom hennes rygg. Jag sa lämna henne först och hör av dig sen, jag var hans livs kärlek och bla bla bla. Han hörde aldrig mer av sig. Ränderna går aldrig ur??

Annons:
Hawknestgrove
2011-02-20 17:11
#14

Nä, så kan det vara. En del  män glömmer aldrig sin första kärlek. Men som sagt, var glad att du är därifrån. Gamla sår kan ha många smärtsamma ärr och de lever ju upp på nytt om ni skulle komma ihop. Då är det bättre att han kanske lever ett nyktert liv med den han har.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Taz-Mania]
2011-02-21 09:40
#15

Jag vill inte ha honom åter igen. Jag skulle aldrig lita på honom av en rad skäl. Och mig var inte den första kvinnan han misshandlade heller.

Hawknestgrove
2011-02-21 17:43
#16

Grattis till din klokhet!!!!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: