Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 2655 ggr
LuckyLady
5/14/08, 12:38 PM

Hur får man polis och soc att samarbeta?

Hur får man polis och soc att samarbeta?

Mycket bra fråga! Jag har inte jobbat med utredningar inom de här bitarna och vet inte hur samarbetet fungerar där. De gånger jag kommer i kontakt med de här ärendena är när någon - oftast granne eller barn - ringer polisen om att det är bråk. I det stadiet är det sällan soc är inkopplat, det kan vara det vid enstaka fall om ett barn kanske måste omhändertas om t.ex. mannen grips av polisen och kvinnan måste till sjukjhus, och man inte kan lösa det genom någon anhörig eller på annat sätt. I övrigt är min uppfattning att det är svårt att få polis och soc att samarbeta i de här frågorna de polisen skall utreda brott och min uppfattning är att soc oftast vill läka familjen och se till att barnet får träffa båda föräldrarna. Det man kan uppmana polisen (vilket de skall göra automatiskt men som inte alltid görs) är ju att de skriver en "barn-i-fara"-blankett som skickas till Soc om det finns barn under 18 år i familjen. Då MÅSTE soc agera, om de får en sådan blankett av polisen. Med agera menas att de måste ta kontakt med familjen och se hur det verkar - om det skall göras en utredning eller inte.

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

Annons:
Hawknestgrove
5/14/08, 6:37 PM
#1

Putt!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

krinsp1
2/7/09, 8:04 PM
#2

Gällande "Barn i fara" så är nog samarbete mellan de båda myndigheterna bra.

Vanligt förekommande är att om socialtjänsten misstänker (t.ex. får in en anmälan från skola om barnmisshandel i hemmet) kallar till ett samrådsmöte. På sådann möten så brukar representanter från soc, åklagare, polis och bup medverka. Socialtjänsten informerar om vad de vet om ärendet utan att nämna namn.

Om åklagaren anser att förundersökning ska inledas så gör lämnar soc in en anmälan till polisen på de inblandade personerna. Tillsammans med soc så planerar man sina insatser och i vilken ordning de ska göras. Båda myndigheterna har ju sina utredningar och  tidsfrister att tänka på. Polisen är naturligtvis intresserade av att höra barnet först för att inte vårdnadshavarna, om de är misstänkta, ska kunna påverka barnets berättelse.

Vanligtvis så krävs ju vårdnadshavarens medgivande för att höra ett barn men om båda vårdnadshavarna är misstänkta så kan en domstol utse en särskild företrädare (jurist) som kan överta vårdnadshavarens rätt att besluta om barnet ska höras.

MIRJAMI
2/8/09, 12:36 AM
#3

När min ex gav sig på mig och jag ringde polisen kom de och hade förhör då på en gång i lägenheten där jag även gjorde en anmälan på han. De tog foto på de skadorna jag hade. Jag tog sedan nästa dag själv kontakt med soc. tjänsten och fick då kontakt med en helt underbar soc. sekreterare. Träffade henne sedan ochså vid ett tillfälle….och vi pratade igenom det hela.

Sedan förde polisen själv vidare misshandeln på mig och vad jag vet så han min ex blivit dömd för det.

lightgoddes54
2/12/09, 12:43 PM
#4

När polisen ingriper i ett hem där misshandel har försigått och det fins minderåriga barn i familjen har dom en skyldighet att meddela socialtjänsten.Socialtjänsten tar sedan kontakt med familjen ,och blir kallad till samtal,Om man som kvinna tex utsatts för misshandel så har socialtjänsten skyldighet att hjälpakvinnan och eventuella barn i familjen med skydd..(skyddat boende) följa med på undersökningar..etc..tyvärr är inte detta helt självklart att det genomförs.jag vet ett fall där kvinnan blev grovt misshandlad av sin make i flera år,när hon sedan tog md till sig och gjorde en anmälan så var socialtjänsten osynlig.Hon ordnade det mesta själv så som boende och allt annat,Nu var den här kvinnan väldigt stark och klarade av att fixa allt det nödvändiga för henne och hennes barn,men alla är inte starka..jag vet ett annat fall där polisen ringde upp socialen och sa att dom inte kunde skydda kvinnan från den som misshandlade henne ,då kallades kvinnan till ett möte på socialen och fick veta att om hon inte kunde skydda sina barn skulle barnen tas ifrån henne??Är detta ett sätt att stötta en kvina som efter år av misshandel ber om hjälp?..skrämmande men tyvärr så är det ofta så här det ser ut..jag anser att för att arbeta med kvinnor och män som utsatts för detta bör man få en utbildning speciellt för detta område..och tyvärr så har inte många det.

MIRJAMI
2/14/09, 11:54 AM
#5

Den soc. sekreterare som jag fick träffa hade jag redan pratat med dagen efter jag blev misshandlad. Hon var jättebra och lovade även fixa så att jag tillfälligt skulle komma iväg till ett kvinnojour om så skulle behövas.

Jag fick stort förtroende för denna soc.sekreterare men tyvär så är ju inte alla soc.sekreterare likadana.

Sedan efter denna händelse har jag inte haft mera kontakt med soc.tjänsten, men för mig är det en trygghet att veta att de finns där om det skulle behövas. Önskar bara att det skulle finnas flera sådana soc.sekreterare som hon….och hoppas verkligen att hennes chef vet vilket bra jobb hon gör.

Kerstina-61
2/15/09, 12:59 AM
#6

Min erfarenhet är att det fungerar bra mellan polis och soc när det väl gått så långt som till anmälan Men…innan verkar det svårt att få Soc att reagera!

Jag har ett ärende där 3 barn finns. Mamman har anmält till soc felra gånger att det inte alls är bra med hennes man (barnens pappa) Hon flyttade till nytt boende, han flyttade med. Hon hade inte kraft att säga emot. Hon ringde Soc och bad de skaffa boende till mannen så de kunde bli av med honom. Alla barnen ville detsamma. Inget alls hände. Soc kunde inget göra…
Men då de blev anmälan DÅ hände saker. Flera möten inbokade med barnen och kvinnan.

Jag har samtal med kvinnan och äldsta barnet som också fått stryk av sin pappa. En oehört pressande sitaution nu fram till rättegång.
Om Soc reagerat tidigare kanske rättegång hade kunnat undvikas?
Det vet man ju inte förståss…

/Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Annons:
lightgoddes54
2/15/09, 9:02 AM
#7

det är väldigt olika från komun till komun har jag förstått..

Hawknestgrove
2/15/09, 7:35 PM
#8

JA det fins bra och dåliga av alla. Vissa vill ju bara sitta och vända på papper, inget annat.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

I-have-been-in-Hell
2/17/09, 1:37 PM
#9

I min FD kommun, reagerar dom inte ens om Polisen hittar barn instängda i garderober, jo dom reagerade men inte på en gång. Först flera månader efter, när pappren kommit högst upp i högen…

lightgoddes54
2/18/09, 8:32 AM
#10

ja..jag talade med en man i eskilstuna som jobbade där på brottsofferjouren,han berättade skrämmande exempel från runt om i landet,det finns ganska dålig kunskap om detta ämne..

Upp till toppen
Annons: