Annons:
Etikett05-anhörig-till-misshandlad-misshandlaren
Läst 2364 ggr
kybele
2008-07-23 12:09

Vart har livet som barn tagit vägen?

Vad har samhället blivit till igentligen. Blir så arg och så ledsen över att barnen inte längre är barn utan brukar våld mot varandra.. Min son vart misshandlad igår av en äldre kille.. sparkad och knytnäveslag då han låg ner.. min son är 10,denna kille 13… varför han fick slagen och sparkarna var att han lekte där denna som slog ansåg han inte fick leka.. Vart tog grannsämjan vägen? Vart tog barn är barn vägen? Vart tog medkänslan för varandra vägen… Min son fick en helvetes natt pga ingenting.. polisförhör och akutmotagning… min lilla prins..mår jätte dåligt idag gör jag som mamma pga jag inte kunnat försvara mitt barn. Att jag inte såg va som hänt att jag inte kunde göra mer än sitta bredvid han då han låg på sängen… Vart är livet på väg?

Annons:
Linda79
2008-07-23 12:49
#1

Kära Kybele: Samhället är inte lika tryggt som för 20-30 år sedan. När min man växte upp bodde han i en byhåla neråt Norrköping och där var det säkert att släppa ut barnen. I tätbefolkade områden idag så är det vanligare att man hamnar i trubbel. Men ansvaret för varje barn ligger hos föräldrarna och jag tror att dagens föräldrar blivit släpphänta och helt enkelt är för lata.

Jag tror personligen att brist på aktivitet hos barnet kan leda till tristess hos och hyss och att man inte gjort klart för barnet vad som är rätt och fel och låter ansvaret ligga på skolan i att uppfostra barnet…

Därmed säger jag inte att alla är det, själv är jag hönsmamma. Rädd för att saker ska hända hela tiden.

*kramen på sonen och dig*

kybele
2008-07-23 13:21
#2

Tack linda79… den kramen behöver nog vi båda,jag är som du en höns mamma,levt ganska tufft liv själv och därför vill jag ha öga på barnen.. vill inte de som skett mig ska ske mina barn… men ENDÅ sker detta… de som skrämmer så.. trotts jag visste var min son var.. o de var inte äns 100m bort så skedde de… såg inget pga att ett hus står i vägen… blir så arg på de som MÅSTE sett någon inget gjorde för att avbryta eller försvara… jo,min sons kompis försökte men blev jagad därifrån av ett annat barn… :S

Hawknestgrove
2008-07-23 14:01
#3

Ja jag bor i en liten håla, men våld det är lika grovt där som på större ställen. Jag vet inte, om jag är gammaldags, men tyvärr, så tror jag filmer och spel har stor skuld i det hela. Jag fick inpräntat i ig, att man för det första aldrig er sig på en som är mindre än en själv och aldrig på en som ligger. Dessutom, ALDRIG,ALDRIG, ALDRIG sparka eller bitas.Jag kommer ihåg, att vi hade en jättefin kille so var stuntman, som föreläste på skolorna här i Strömstad för många år sedan. Mera sånt! För han kanske fick en del att fatta, att filmvåld är just filmvåld och inte jämförbart med verkligheten. Nån som känner igen det?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Linda79
2008-07-23 14:01
#4

Det är svårt när man samtidigt vill släppa lite på sina barn och låta dom vara egna individer för att växa och så vill man å andra sidan vara där helst hela tiden. Man kan inte undvika sådana här saker helt.

Att vara delaktig eller bevittna dessa händelser är tyvärr vanligt.

kybele
2008-07-23 14:20
#5

#3 håller med,mycket utav våldet är från tv o dator spel men samtidigt är de ju upp till varje förälder att inte låta barn under 15 kanske spela vålds spel o se våldsfilmer osv… de är för slapphänt i många fall…

#4 ja,de är svårt och göra både och.. men samtidigt är de ju de man vill kunna göra.. så liten som jag kände mig igår på aktuten pga jag inget kunde göra… o skuldkänslorna jag hade för jag inte skyddat min son var hemska.. men de går säkert över de tankarna..

MIRJAMI
2008-07-24 16:07
#6

Jag kan förstå hur du känner dig. Jag har lever i lite liknande situation. Vi kan tyvär inte ens vistas utanför dörren utan att bli påhoppade ut av vissa barn ute på gården. Kan INTE låta mina barn gå ute på gården och leka då vissa barn atakerar den direkt utan anledning. Min stora son var på väg att bli strypt här ute på gården för ca 2 år sedan. Då hade han vistast ute på gården ensam max. 15 min. Denna kille son försökte ta ihjäll min son tycket att det var häftigt. Efteråt har han bara nekat till hela händelsen. Eftersom han är mindre årig så kan inte polisen göra så mycket och soc. bryr sig inte. Har skickat anomyma brev till soc. tjänsten ang. denna familj men det har Inte hittils hjälpt något. Sedan denna pojken som försökte strypa min son hans pappa jobbar med undommarna här i området…..och kan inte ens hålla koll på sina enga snorungar utan lär den bara en massa hemska saker. Ibland fattar jag inte att det får vara så här!!!

Sedan så verkar DU vara en väldigt ansvarstagande förälder. DU ska inte skylla det hela på dig själv och varför du inte fans där just då, för jag kan säga att ibland så spelar det tyvär INGEN roll om man som förälder stor brevid de ger sig på ens barn ändå. Här händer det jämt. Om de känner för att slå på mina barn eller gapa och skrika fula ord, så tyvär skiter de fullkomligt i att jag råkar stå brevid. Jag hoppas att DU står på dig och inte ger dig nu ang. detta vad denna andra kille gjorde mot din son. Tyvär så kommer de lätt undar nuförtiden genom att de säger ja, men vi kan inget göra för han är mindreårig. Det kör det som sagt här hela tiden. Jag hoppas att din son återhämtar sig från de skadorna han har fått. Hoppas bara att den som gjorde detta mot din son åker senare på en omgång själv ut av någon annan som är äldre och större och få då känna hur det känns.

Skickar en kram till dig… och önskar att denna kille kommer få ett ordentligt straf för vad han har gjort!!!

Annons:
kybele
2008-07-24 19:41
#7

fått veta att dom har fått socialen på sig pga detta nu den som slog min son får ev flytta från familjen till ett behandlingshem…. de verkar inte vara första gången de sker…. eller ja de är de inte,haft dom i närheten med förut… så den killen mår inte bra så på ett sätt var de kanske bra att jag anmälde de.. för nu kanske han får hjälpen han behöver. Tyvärr är de nog lätt och skylla på barnet i många lägen men ett barn blir aldrig ont utan anledning… de är föräldrarna som formar sina barn och miljön dom växer upp i…. Min son mår gott idag o varit ute men.. har svårt o gå för långt bort från min balkong… :S

MIRJAMI
2008-07-25 18:31
#8

Jag förstår dig att det inte är lätt för varken dig eller han. Bra att soc. har fått upp ögonen ang. denna kille. Tyvär är det inte så överallt speciellt inte här. Här härjar ungarna hur de vill, utan att vuxna har koll på dem!!

martdat
2008-07-27 23:46
#9

Tycker med att det är hemsk som det har blivit på gårdarna i stan speciellt, min dotter har blivit hotad med kniv, spottad på , fått stenar kastade i huvudet ( men det polisanmälde jag) att prata med föräldrarna hjälper föga. vi flyttade från förra gården för det var ca 30 barn men inte en förälder i sikte,,,, nu börgar det bli likadant här… skönt att flytta härifrån, jag har alltid varit ute mycket med min dotter och alltid gripit in direkt hon börgat bråka,men det känns nässtan meningslöst när inga andra föräldrar är ute och kollar sina, får hoppas att jag gör henne till en bra människa i allafall som lär henne rätt och fel.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

kybele
2008-07-28 12:56
#10

fick brev av polisen nu att detta lagts ner då alla är under 15…. men soc blir informerade.. så vem vet nu hur de blir.. soc i denna stad är lama.. :S hoppas de INTE händer igen :(

MIRJAMI
2008-07-28 18:43
#11

# 10 Ja tyvär är det ju det jag menar…de kommer så lätt undan för det läggs ned pga. perssonens låga ålder. Soc. gör ju oftast inte så mycket åt sådan här saker. De finns oftast där de inte behövs och sedan när något allvarit händer skyller de ju ifrån sig. Jag ser ju detta här….om du bara orkar ta och ring upp soc. och prata med dem om det hela, kanske det får fart på dem!

kybele
2008-07-29 11:04
#12

mmm,jo kanske de… just nu vet jag inte om jag orkar… för min sons skull aaaa,men… lär få så mye mer skit av den familjen sen… inte för att vara elak eller låta rasistisk för de är jag långt ifrån.. hoppas ni missförstår mig rätt… men den familjen  är araber… och pappan där är ej speciellt normal… så… vet inte om jag orkar starta upp nåe och tro de går smärtfritt :S

MIRJAMI
2008-07-29 16:42
#13

Jag vet…jag sitter i samma sitt själv här med en familj…pappan är arab och mamman svensk. En hopplös familj får jag säga..och jag är absolut inte rasist, har två barn med en invandrare och är invandrarbarn själv. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga med denna familj…..för jag blir påhoppad ut av barnen och min stora son blir det med. HAr klagat till bolaget här, men vad hjälper det då pappan har hand om ungdommarna här i området och är dells anstäld ut av bolaget. Sedan så är det hans komppis som är anställs hos bolaget här som man ska klagra hos när det händer sådana här saker, men vad hjälper det, han tar ju inte tag i det hela!!

Annons:
Friida
2008-08-01 00:02
#14

"Hoppas bara att den som gjorde detta mot din son åker senare på en omgång själv ut av någon annan som är äldre och större och få då känna hur det känns."

Att som vuxen önska att ett barn ska få "en omgång" av någon större och starkare???????? Ja visst blir man bekymrad…..

Upp till toppen
Annons: