Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 1271 ggr
[Jeremina]
2008-12-14 23:32

Liza Marklund

Ny här! Jag undrar efter att ha hört nyheterna idag…Vad tror ni om Lizas böcker Gömda, Asyl och sanningshalten efter dessa avslöjanden?

Jeremina!

Annons:
[Jeremina]
2008-12-15 00:44
#1

Jag är så nyfiken på svar…ingen som vill?

Tatsja
2008-12-15 09:12
#2

Ledsen, men jag är ingen fanatiker av hennes böcker. Vet inte varför, bara att jag inte gillar hennes sätt att skriva.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Hawknestgrove
2008-12-17 21:11
#3

Ja, jag måste säga, att jag blev väldigt skeptisk. Gillade Liza MArklund förut, men tröttnade på hennes sätt att skriva.

OCh är det så, som det sades i tv, så är det faktiskt inte bra…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[Jeremina]
2008-12-17 21:22
#4

Jag kände i Gömda att det kan inte ha varit så dramatiskt så jag var skeptisk helt enkelt…så nu efter avslöjandena känns det som jag hade rätt.

Vilken frän Avatar Flört!

Hawknestgrove
2008-12-19 18:29
#5

Åh tack! Den har jag Jenna här inne på fukus att tacka frö.

Ja, jag kände också litet, att det var väldans mycket…. Nu står det om det i aftonbladet i dag…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tatsja
2008-12-20 10:15
#6

Min bok är läsvärdFlört

Finns många fina böcker att läsa

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
destroyed
2008-12-20 10:26
#7

vad handlade det egentligen om, någon som kan berätta? det som står på löpsedlarna är att hon använder falska uppgifter i boken. Om det nu skulle vara en sann berättelse så är det ju så man ska göra för att ta hänsyn till andra. Vad handlar det om som sagt:)

[Jeremina]
2008-12-20 21:07
#8

Liza M skrev två böcker om en Mia, den första hette "Gömda". Den andra "Asyl". Jag läste "Gömda" på 90-talet och sa att aldrig att det går till så här i Sverige.

Mia skulle blivit hotad av sin förre man t o m på dagis där barnen var och på uteserveringar. Hennes förre mans kompisar skulle ha suttit utanför hennes hus med skjutvapen och polisen skulle inte ha brytt sig.

Jag vet att många kvinnor har ett helvete som dem inte ska behöva ha men denna historia var för magstark.

Nu har en annan författarinna intervjuat denna Mia och hon har berättat en helt annan historia och inte ens en tredjedel var sant i "Gömda".

Nu ska det bli intressant att se vad som kommer hända. som tidigare skrivits i tråden så stod det om detta i Aftonbladet igår.

Jag tycker bara att man ska hålla sig till sanningen och inte hänga ut en oskyldig man i en bok.

Vi får väl se om sanningen ligger mittemellan kanske. Jag trodde när jag ställde denna fråga i mitt inlägg att många som är på denna sajt visste något om historien men det kanske är så att dem misshandlade har fullt upp med sitt eget. Jag hoppas att dem kan få en lugn Jul…hoppas kan man väl få.

God Jul på er alla! Jeremina!

Martin
2008-12-26 03:39
#9

Jag har inte läst någon av böckerna.

Generellt tycker jag att är man romanförfattare får man hitta på så mycket man vill, men hävdar man att det är en verklig händelse och överdriver/lägger till så bör man såklart skriva det också.

Står det inte utskrivet någonstans, så anser jag att man är dålig författare som inte vågar stå för att man lagt till lite fiction.

mvh Martin

Tussebus
2008-12-27 21:28
#10

Läste Gömda för vad som känns hundra år sedan.

 Känner precis som #3 att jag gillade henne i början men tröttnade på hennes sätt att skriva.

// Tussebus, Sajtvärdinna på HBT ifokus

"Amor vincit omnia et nos cedamus amori" - Kärleken övervinner allt, så låt oss besegras av kärleken

Hawknestgrove
2008-12-30 20:11
#11

MArny, läs dem! I alla fall den första. JAg läste den som sagt för många år sedan och visst, det var fruktansvärt, men när man sedan började läsa hennes kriminalromaner, så blev jag väldigt skeptisk till sanningshalten i GÖmda…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Martin
2008-12-30 21:06
#12

#11 Har en 8-10 böcker som väntar, läser för fullt. Marklunds får vänta ett tag till.

mvh Martin

Hawknestgrove
2008-12-31 18:33
#13

Ja, jag kan trösta dig med, att läser man en, så tycker man den är bra. Nästa så känner du igen hela mönstret. MEn som sagt, en är helt OK!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
april4
2009-01-04 09:41
#14

Har läst "Gömda" och tyckte den var bra. Känner igen mycket i det som står att läsa i boken. Det går faktiskt till så fortfarande idag.

MIRJAMI
2009-01-18 20:04
#15

Har läst gömda, asyl, mias systrar och min dotter Emma. Jag har inte läst Liza Marklunds andra böcker, men jag upplever henne som trovärdig i de böckerna jag har läst….Men kan ju ha fell.

Hawknestgrove
2009-01-18 21:43
#16

Ja tyvärr, så får man väl säga, att hon inte helt har hållit sig till sanningen. Så för mig har hon delvis tappat ansiktet…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ANNIA
2009-01-19 00:46
#17

Liza hsr visst varit med på tv4 imorse. Hon har även blivit intervjuad i radion.

Det misstaget hon gjorde var att det skulle stått att det är en bok som är baserad på en sann historia.

Var i expressen häromdan, som hade varit i en domstol i usa (kommer inte ihåg vilken stat) och dom hade kopia på domstolsbeslutet om asyl i usa.

Dessutom om man ska skriva om en verklig person som varit utsatt för nåt brott så bör författaren inte skriva exakt vad som hänt. För att skydda personen så långt det bara går.

Hon har skrivit en roman som är baserad på verkligheten om allt skulle vara sant så hade det varit en biografi.

MIRJAMI
2009-01-19 14:39
#18

Jag läste även en interljuv om Mias familj i tidningen och de styrker uppgifter som fanns med i boken. Sedan så kanske inte allt stämmer.

Upp till toppen
Annons: