Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 4389 ggr
Lea30
2008-11-24 10:06

Misshandel och otrohet

Jag undrar om det är många av er som har erfarenhet av att dessa två saker gärna hänger ihop?

Med detta menar jag att den som misshandlar även är otrogen. På så sätt blir ju kränkningen också dubbel.

Vad tror ni i såna fall att det beror på/berodde på i er erfarenhet?

Min erfarenhet säger att detta är två saker som inte faller långt ifrån varandra.

Andra tankar kring detta?

Annons:
SusanneStromstedt
2008-11-24 19:08
#1

Jag var gift men en som behandlade mig så..Efter några år kom läkare fram till att han var manodepressiv med psykotiska inslag. Jag är jäkligt glad att jag och hans barn lever idag..

Nicka
2008-11-24 20:06
#2

Tror med säkerhet att detta hänger ihopRynkar på näsan

Hawknestgrove
2008-11-26 20:40
#3

Ja, både ockh. Min före detta ljög för mig och misshandlade mig fruktansvärt, när jag hoppade över skaklarna efter 10 år. HAN hade minsann AAAAALdrig varit otrogen, nej då…..

I a***let på dadda. Efteråt, när vi separerat, då kröp det fram att han hade varit både här och där och till och med på en god väninna till mig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tatsja
2008-12-08 02:18
#4

Jag höll ut i 25 år sen tog jag ut skilsmässa. Bästa beslutet jag gjort.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Luminor
2008-12-13 23:57
#5

min föra kille mishandlade mej och nu på måndag vill han träffa mej och jag vet inte vad jag sack seje eller tycka

Hawknestgrove
2008-12-14 17:14
#6

Glöm honom! HAn är ett passerat kapitel.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Luminor
2008-12-14 23:32
#7

ok jag ska försöka göra det men han vill träffa mej i skolan i morgon och prata med mej

Future
2008-12-17 21:01
#8

Det är svårt att uttala sig, men i de flesta fall tror jag de hänger ihop

Jag har hört átt någon som anklagar en för att vara otrogen på den desperata nivån(misshandel, hot) är det själv.

aangeleyes
2009-11-07 21:18
#9

Mitt x och jag hade ett distansförhållande gick fortf på gymnasiet men han misshandlade mig psykiskt kom med anklagelser hela tiden om att jag var otrogen, han knäckte mina lösenord på communitys och tog bort kompisar från min msn. I själva verket var det han som hade varit otrogen från första början med en av sina tjejkompisar, medans jag hade deletat varenda en pga honom. Det mest tråkiga i det hela var , att han var mitt allt tyckte jag då, han kunde dräpa kommentarer "kolla vilka snygga babes" brudar i min egen ålder som han sitter o trånar efter. Det var en kniv i ryggen ändå tog det tid innan jag fattade. även var det han som dumpade mig , och jag var helt förstörd var hemma i över en vecka från skolan, mådde psykiskt dåligt kunde inte äta, spydde upp allt det jag fick i mig 8kg lättare var jag då. USCH vill bara sudda bort allt

Hawknestgrove
2009-11-08 18:02
#10

#9 sicket svin. Men hur 17 kunde han prångla till sig dina lösenord?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Loveferrets
2009-11-15 21:30
#11

Tyvärr har jag oxå samma erfarenhet, orsaken, han är psykopat.

aangeleyes
2009-11-16 10:52
#12

#9 hade samma lösenord på min dator som ja hade på communitysighten, antog väl inte att han skulle gå in och kolla hade ingenting o dölja heller men ändå tycker inte man gör så. Läste en artikel om att killar som har väldigt låg självkänsla dom blir väldigt svartsjuka av sig och behöver få kontroll om minsta lilla annars tror dom att tjejen e otrogen, när det handlar om tjejer som har dålig självkänsla och lever i en relation så är dom rädda för och bli lämnade för någon annan.

Hawknestgrove
2009-11-18 19:48
#13

ja byt dina lösenord….Här är det ngen som vet mina.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Kerstina-61
2009-11-20 04:25
#14

Jag var på en föreläsning ikväll då "vår" polissamordnare i Boj berättade hur de gör riskbedömning mm på utsatta kvinnor i nära relation. Det var jätteintressant. De ställer en massa frågor till kvinnan och ibland också til mannen. De fyller i en massa svar och får sedan fram ett resultat om kvinnan har riskbedömning som är medium eller mycket stor.

De får också fram uppgifter och kan göra en uppfattning om mannen är psykopat eller, som i många andra fall, Borderline.
Det som skiljer dessa, enligt polisen, är att psykopaten tar sällan livet av någon, vilket Borderline-personen kan göra, då ofta sig själv och kvinnan.

En psykopat´s kännetecken är bl.a att han har mycket lätt att få kvinnor, pratsam och styr samtalet, Har stort kontrollbehov och dominant. Ena dagen öser ut smicker och presenter, nästa dag en smäll, håll käft!

En Borderline är inte så uträknad utan mer impulsiv

Detta var mycket kort från kvällen föreläsning.
Det var mycket intressant och om intresse finns kan jag delge mer av den här
riskbedömningen polisen gör

natti natti

Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Loveferrets
2009-11-20 08:22
#15

"14, men om inga konkreta bevis finns så är det kvinnan som får gå med svansen mellan benen, i alla fall om det är en psykopat. Förstår att det var intressant men tyvärr fungerar inte vårt rättsystem.

Lena1971
2009-11-28 00:24
#16

#14 Det där känner jag igen: en psykopat vill ha makt, och om han dödar sina offer har han ingen att känna makt över. Och narcissister fungerar likadant: de behöver någon att spegla sig i, så de kan ta till misshandel, men inte mord.


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

annemaria1962
2009-11-28 05:09
#17

och så ett dåligt självförtroende!! att denna person har ett skukt sätt att försöka "hävda" sig själv. att han ska få känna han kan ha övertaget göra som han vill!! o så är det ju oftast kvinnan o barnen i det äktenskapet/förhållandet, som får känna på detta dominasbehov! tillika som det är ett tecken på rent psykisk avvikelse. den männinska har ju verkligen kommit långt bort från vad empati, och kärlek till sin nästa, verkligen är! !

trogentjej
2009-12-02 02:44
#18

Var går gränsen till otrohet?? skulle vilja veta vad ni andra tycker ….

aangeleyes
2009-12-02 09:01
#19

#18 gränsen till otrohet för min del är att man börjar bli intresserad av en annan ex byter telefon nr o det ena andra. Men en kyss e såklart otrohet också. Varför ska man falla tycke för en annan människa om man nu redan har ett förhållande ? !!

Hawknestgrove
2009-12-02 19:48
#20

Fysisk kontakt och smussel.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Lena1971
2009-12-02 22:55
#21

För att svara på #0, det skulle inte förvåna mig om fysisk misshandel och otrohet begås av samma människa. När det gäller psykisk misshandel tror jag det ser annorlunda ut.

Det är bara en gissning.


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

aangeleyes
2009-12-02 23:25
#22

#21 Ursäkta men det verkar som du inte vet riktigt vad du svarar på, jag tycker både fysisk o psykisk misshandel är lika illa. Om inte annat så kommer alltid ärren sitta kvar inombords. Men psykisk misshandel att bli kränkt mer eller mindre av personen som man en gång älskade e fan ingen vidare historia. Tillslut har man ingen självkänsla överhuvudtaget och tappar allt o allt fokus hamnar på honom, det är som en ond cirkel.

Lena1971
2009-12-03 14:39
#23

#22 Frågan i #0 var väl om den som misshandlar också är otrogen?

För att förtydliga:
Jag tror att den som misshandlar fysiskt är benägen att vara otrogen också. Jag tror inte det är lika vanligt med otrohet bland dem som utövar psykisk misshandel.

Det hör inte till saken, men jag växte själv upp med daglig psykisk misshandel, och fortfarande vid nästan 40 års ålder är mitt liv på många plan ett skämt. Så jag vet tyvärr allt om att bli kränkt och förödmjukad av någon man älskar. En erfarenhet jag gärna hade varit utan!


Mvh Lena
Sajtvärd på
Cancer iFokus

aangeleyes
2009-12-04 00:03
#24

#23 mitt x föromjukade mig psykiskt o kom med hotelser o anklagelser öer att jag var otrogen vilket jag inte var, som senare visade sig vara att det var han som hade gjort det. men alla är ju olika !!!

Tatsja
2009-12-05 09:21
#25

Det brukar ofta börja med verbal misshandel och slutar med slag. Sen är det ju så att den ena brukar anklaga den andra för otrohet och en del tycker att om han/hon tror så, kan jag lika gärna vara otrogen.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Hawknestgrove
2009-12-06 20:20
#26

Ligger väldigt mycket i det som#25 säger!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Tatsja
2009-12-07 09:43
#27

Det är min egen erfarenhet som gör att jag skriver så. Fast det gick aldrig så långt till att jag var otrogen, utan det var han som var det.

Många gånger så är det den som är otrogen,som anklagar den andra för det. Antagligen för att partnen inte ska veta att han/hon är det

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
LinnB
2009-12-08 20:56
#28

Jag är inte säker på vad jag har för tankar kring detta, men för mig har det hängt ihop.
Killen som misshandlade var även killen som var otrogen på alla möjliga sätt. Men det var mig han anklagade.
Misshandlare saknar empati, så känner jag. Och saknar man empati kan man väl vara otrogen också? Jag vet inte.
Nu säger jag absolut inte att dom som är otrogna saknar empati, för det kan bero på såååå många olika anledningar, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

Upp till toppen
Annons: