Annons:
Etikett01-allmänt
Läst 21819 ggr
Cockerona
2008-12-11 19:51

Vad är straffet för misshandel ?????

Annons:
Hawknestgrove
2008-12-11 22:33
#1

JA du, beror på hur grovt… Föreslår att du googlar på orden, för då hamnar du på juridiksidor!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Luminor
2008-12-14 00:17
#2

jag vet inte men jag hoppas att det är ett gävligt hårt straf

Kerstina-61
2008-12-16 03:13
#3

Det är omöjligt att svara på då det beror på många faktorer. Det finns misshandel som är grov, det finns ringa…

Det beror också på hur rå misshandlen har varit, om man slaits med knytnävar, om målsägaren fallit till marken mm. det beror också på om det varit oprovoserat, vilka skador målsägaren fått mm.

man tar också hänsyn till om tilltalad är dömd förut, vilka domar han i så fall har på sig..

Om jag inte minns fel så är minimistraffet för grov misshandel 1 år och upp till 10 år.  Men om tilltalad är under 21 år kan straffet bli ett kortare fängelsestraff så iställer för 1 år kan det bli 6 månader,

Som du förstår så är det många saker rätten tar hänsyn till..

Vänlig häls

Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Martin
2008-12-26 01:44
#4

BrB 3 kap 5§ Misshandel: Högst två år. Om det är ringa misshandel, böter eller högst 6 månaders fängelse.

BrB 3 kap 6§ grov misshandel: 1-10 år.

Inte speciellt hårda straff för de vanligaste fallen (ett par knytnävsslag på krogen) av misshandel alltså. Det stannar ganska ofta vid böter, och det är inkomstbaserade böter så i vissa fall blir det 30x30 vilket innebär 900 kr + 500 kr till brottsoffermyndigheten (1400 kr totalt). Att jämföra med att åka bil utan bälte (1.500 kr).

mvh Martin

Friida
2008-12-26 19:55
#5

Läste häromdagen i Aftonbladet om en kille som blivit mishandlad med sparkar mot huvudet, hopp på huvudet mm Detta filmades så det var väl uppenbart vad som skett. De två förövarna fick tre 3 månader respektive ett år(han hade andra saker som han dömdes för också) !!!!!!!!!!!!  Skrikandes Det är ju för guds skull inte klokt! Jag menar hoppar man på någons huvud, sparkar på huvudet då är det mordförsök i mina ögon, men tydligen inte i rättens! Lurar du staten på pengar så kan du få hur många år som helst……

Kerstina-61
2008-12-27 00:03
#6

#5# Tyvärr så är straffvärdet i våra domstolar mycket låga på dessa grova våldsgärningar. Jag har ju "vant" mig nu då jag suttit med på åtskilliga rättegångar. Många rättegångar, då brottsrubriceringen är grov kvinnofridskränkning och grov misshandel, och målsägaren haft flera års helvete och tilltalad får oftast ett år.

Precis som du skriver så verkar ekonomisk brottslighet vara ett värre brott…inte klokt!

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Annons:
Upp till toppen
Annons: