Annons:
Etikett16-off-topic-omröstning-lek-trådar
Läst 2318 ggr
Mymlan
3/5/09, 11:53 PM

OT ang bostad, arv, hyra etc

Ngn som kan vad lagen säger. Mor ringde sa att enligt hennes Godman så går det Inte att jag hyr hennes *mors bostad* i andra hand men sa ej varför det ej skulle gå. Skulle tydligen ej heller gå att mor i sitt testamente ger bostaden till sina barnbarn *mina 2 barn*. Vad händer om jag i bouppteckning efter min mor säger till Advokaten jag avstår från mitt arv, går inte det då till mina barn, eller?

Min mors Godman är helt inne på bostaden ska säljas. Känns som jag måste anlita advokat för driver hon igenom det så kommer jag bestrida allt.

Ingen som vet ngt forum där man kan fråga jurister om sådant här?

Suck, nu kommer detta gnaga på mig dessa frågor.

Min far dog den 3/1 -09 bostadsrätten stod i hans namn, mor o han varit gifta sedan ngn gång på 60 talet.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Annons:
Hawknestgrove
3/6/09, 6:54 PM
#1

Hm….. hjärnsläpp här, det finns ju en juridiksida på nätet, där det är gratis att fråga……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

ANNIA
3/6/09, 7:23 PM
#2

Mymlan du skriver att din mamma har en god man. Så kanske fråga inne på frivilligarbetare om dom kan tipsa dig vart du ska vända dig.

Mymlan
3/6/09, 8:26 PM
#3

Enligt en vän som jobbar med det juridiska så får inte min mammas Godman ta ett sådant beslut sälja bostaden då det är JAG och min Mor som äger den ihop. Mors Godman kan bara göra det om hon får min tillåtelse till det. Så fattade jag det.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

ANNIA
3/6/09, 8:31 PM
#4

Då begriper inte jag hur hon ens ska ha en chans att genomdriva en försäljning eftersom du är delägare i lägenheten. Och då borde du rimligen få ta över den.

Men som du själv är inne på kanske bäst att kontakta en advokat för att få veta riktigt säkert.

Eller kontakta den överförmyndarnämnd som din mammas gode man hör till. För jag tycker det låter bra tokigt.

Men som jag sa inne på frivilligarbetare vet dom mer om vad/hur gode män för bland annat skruttis själv är ju god man.

[Norum]
3/6/09, 11:54 PM
#5

Jag har skrivit ett svar inne på Frivillgarbetare… :-)

MoiraIne
3/24/09, 2:19 AM
#6

Jag pluggar juridik (läser nu termin 6), tycker detta är spännande att reda ut :) Undrar om det löst sig än? Skriver här ändå lite allmänt om vad som gäller, vill du ha konkret hjälp får du säga till för då måste jag få veta lite mer om hur det ser ut just i ditt fall.

Arvsreglerna finns i Ärvdabalken, medan reglerna om god man och förmynderskap finns i Föräldrabalken. En godman kan förordnas av flera olika anledningar, och godmannens befogenheterna ser lite olika ut beroende på av vilken orsak denne är förordnad. En godman KAN förordnas på uppdrag av förmyndare/överförmyndare, men man kan också själv ansöka om att få en sådan. Även make/maka eller närmaste släktingar kan ansöka.

Huvudregeln för uppdrag är, som Skruttis säger, att en godman inte ska göra något som strider mot huvudmannens intresse. Den juridiska formuleringen lyder

"gode män skall, i den mån det följer av deras förordnande, bevaka rätten för de personer som de företräder, förvalta deras tillgångar och sörja för deras person" (Föräldrabalken 12 kap 2 §).

Av detta följer att den gode mannens uppdrag (befogenheter/uppgifter, syfte med godmannaskapet) ska finnas beskrivet i ett dokument, och att huvudsyftet är att bevaka den företräddes rätt. Utan vetskap om vad som sägs i förordnandet i fråga är det dock svårt att säga något om vilken rätt som ska bevakas och eventuellt hur detta ska gå till, d v s vad den gode mannen får eller inte får göra i det särskilda fallet.

Vad gäller arvsbestämmelserna är huvudregeln följande:

Din mamma ärver kvarlåtenskapen efter din pappa, med fri förfoganderätt. I praktiken betyder det att hon har rätt att göra vad hon vill med din pappas andel av deras gemensamma ägodelar (sälja, skänka, använda själv), förutom att testamentera bort det.

Den som säger att du och din mamma äger bostadsrätten tillsammans skulle jag vilja påstå har fel. Din mamma äger halva själv, och den andra halvan ärver hon efter din pappa, och det är den "halvan" hon får göra vad hon vill med förutom att testamentera bort. Din arvsrätt efter din pappa blir inte aktuell förrän din mamma går bort (om du inte är barn bara till pappa, då gäller andra regler).

Därför spelar det ingen roll om du avsäger dig arvet efter pappa, eftersom du ändå inte ärver hans "halva" förrän efter din mamma gått bort. Dessutom tror jag inte ens detta är möjligt att göra, eftersom en arvsavsägelse måste göras (skriftligen) till arvlåtaren.

Däremot kan du avsäga dig arvsrätten efter din mamma, men det får ju heller ingen verkan innan det faktiskt blir aktuellt med arv efter henne.

OBSERVERA att om man säger ifrån sig arvsrätt, så är huvudregeln att man gör det ÄVEN FÖR SINA BARN. Säger man ifrån sig arvsrätt efter sina föräldrar men vill att barnen ska stå kvar som arvvingar efter sina mor-/farföräldrar, måste man låta detta framgå (säkrast är då att skriva).

Om din mamma vill att du eller dina barn ska ha bostadsrätten, löser hon det enklast genom att SKÄNKA den eller SÄLJA den till DIG. Om värdet överstiger viss summa (åtta basbelopp) och hon skänker den till dina barn riskerar ni att överförmyndaren lägger sig i (kan t ex kräva att den ska säljas). Ger hon den i gåva till dig är det ju inget problem, oavsett värde (om du inte har syskon och om inte din pappa har barn som inte är din mammas), och du kan ju sen ge den till dina barn (är den värd över åtta basbelopp är det återigen bäst att vänta tills dom blir myndiga) om det är vad du vill.

Nåväl, slut på den juridiska utredningen. Hoppas jag gjort mig någorlunda begriplig, fråga gärna om det är nåt du inte förstår eller om det är nåt mer du undrar över! Som sagt, är detta allmänna regler - för att kunna svara på vad som gäller just i ditt fall behöver jag veta mer om vissa grejer.

Annons:
Upp till toppen
Annons: