Annons:
Etikett04-fysisk-psykisk-misshandel
Läst 2640 ggr
pernillaa
2009-07-13 11:16

Min killkompis blir misshandlad - tror jag!

Om det finns någon som har något svar på detta, så vore det väldigt bra och uppskattat.

Jag har en vän, en kille som är…ja vad är han…kring 20 ungefär. Han har varit ihop med en yngre tjej i strax under ett år nu. Eller egentligen är det här min pojkväns kompis som jag lärde känna när vi blev tillsammans.

Sen han blev tillsammans med den här tjejen så har han totalt förändrats. Han har dragit sig undan i sin vänskap med min pojkvän, trots upprepade försök att få kontakt med honom. Han ska hela tiden vara med henne och vi undrar hur länge en nykärs-period kan vara då de inte tycks kunna vara ifrån varandra. Hon är otroligt dominant och kör med honom när vi har varit med. Ingenting han gör är rätt trots att han gör allt hon ber om och lite till och han är så himla snäll och undfallande. Efter ett tag började han visa upp bitmärken och djupa klösmärken på ryggen efter att dom haft sexuellt umgänge. Han visade upp det som om han vore stolt över det och vi trodde att han ville stoltsera med att han hade sex då det varit rätt så "torrt" på den perioden för honom.

Jag skrev ett allvarligt mail till honom en gång och påpekade att han var påväg att förlor min pojkvän som kompis och tog då även upp rakt upp och ner att jag trodde att hon mer eller mindre misshandlade honom men han insisterade på att det bara gick vilt till i sänghalmen och att han gillade det.

Sen har han varit som bortblåst ett par månader. Han har ju varit hos henne varenda gång som vi har frågat om han ville hitta på någonting.

För ett par dagar sedan så träffade jag honom igen, första gången på länge, och det syntes stor förändring på honom så fort han öppnade ytterdörren när vi kom.

Eller egentligen var det inte så stora förändringar men det var ändå förändringar, enligt vad jag tyckte. Hans hållning var mer ihopsjunken och i ögonen såg han ledsen ut och skamsen för att han inte hört av sig och så. Tacksamhet över att vi var där. Han var ju fortfarande samma person och höll på som han brukade men det var någonting som var annorlunda.

Det finns ingen i vårat gäng som tycker om den där tjejen och vi vet att hon kör med psykisk misshandel mot honom. Han säger att dom har pratat om det och att hon har bättrat sig men min magkänsla säger mig att det snarare har blivit värre. han har sagt att han vill göra slut men när man håller med om det dåliga han säger om henne så börjar han skydda henne: "Men ändå…hon har ju mått dåligt" säger han jämt.

Jag är nästan säker på att han blir misshandlad av henne, både fysiskt och psykiskt. Vad tror ni andra?

Hon sparkade nästan av honom knät en gång i min pojkväns närhet bara för att han kramade henne bakifrån och hon gillade tydligen det. Bara utan förvarning. Han hade gråten i halsen.

Vad ska jag göra? Ska jag lita på min magkänsla? Kan det skada att jag förklarar för honom hur jag tror att det ligger till och berätta om vad för hjälp man kan få och hur man bör agera?

Inatt sov han hos min pojkvän för första gången på jättelänge och hon bråkade med honom över telefonen hela kvällen för att han var där istället för hos henne, då det faktiskt var hon som valde att vara någon annanstans och han bad om ursäkt för det och för andra tillfällen då han fastnat med någon film och så. Han sa till henne att han skulle ju komma till henne dagen efter, alltså idag, och som svar på det fick han: "Jaha, det tror jag på när jag ser det!".

Han är så himla snäll den här killen och förtjänar allt bra. Men hans personlighet gör också att han nog inte skulle säga ifrån som han borde och jag vet inte om han skulle våga erkänna det för någon annan heller. Men han mår nog inte bra idag.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Kerstina-61
2009-07-18 22:03
#1

Oj, vad jobbigt det måste vara för er, som hans vänner, att se detta.

Jag kan inte tänka mig att det kan skada honom att du berättar  för honom hur du känner. Om det är så, som du befarar kanske han tycker det är skönt att han slipper avslöja. Och om du har fel, ja då säger han väl det och det är inte mer med det.

Nej, jag skulle lita på magkänslan och berätta!
Vi skulle nog vara lite mindre rädda för att "lägga oss i"

Hör gärna av dig igen!
Kram!

Kerstin

Kerstin, Medarbetare på Spiritualism IFokus

Jag kan bara vara mig själv och ingen annan, därför gör
jag det jag älskar just idag!

Eija
2009-07-21 03:23
#2

Sådant måste vara jättejobbigt för er att stå bredvid o se…ser att du har försökt att prata eller maila till honom, men att han verkar alldeles för rädd för att avslöja något….

Jag tror som så, att han är rädd för att berätta….hon har säkert sagt det till honom tusentals ggr, ….typ…..jasså! du springer o ljuger saker om mig…och självklart så förnekar han det…men hon fortsätter..om o om igen…….så, vad händer….han blir ännu mer rädd för att berätta….

Detta är just den typiska vägen till kontroll över en människa….det första som tas ifrån dom är just vännerna….samt att undertiden så får personen höra hela tiden va väderlös man är, och att dom skall vara glada för att någon överhuvudtaget vill vara med dom…..

Så där håller det på, tills personen känner sig tacksam för att överhuvudtaget ha någon…..Och det går fort denna nedbrytning…

Så om du/ni ser att hon angriper killen igen så tycker jag att ni borde säga åt henne….visst kommer killen kanske att skydda sin flickvän, för det är ju det hon har fostrat honom till vid detta läge…men ge inte upp, för han är inte kababel till annat nu…

Du såg ju att han var förändrad, och detta ser ut som att det är så som du säger….han blir säkert psykiskt misshandlad…..

Hur är det med hans föräldrar…finns dom i närheten, och vet dom hur det ligger till….vad gillar dom isåfall tjejen….För det vore kanske en möjlighet att prata med om och kanske få medhjälp där…

För hur det än är så är det ju killen som betsämmer i slutändan, men om detta håller på så kommer han att må jättedåligt till slut…och om han nu har den där karaktären med, att han har svårt att ryta i från, så måste han få hjälp utifrån….

pernillaa
2009-07-21 12:43
#3

Tack för era svar. Jo jag mailade till honom samma kväll som jag skrev det här. Det blev ett långt mail där jag förklarade att jag trodde att hon misshandlade honom både fysiskt och psykiskt och varför jag trodde det. Berättade om mina erfarenheter och förklarade hur det brukar gå till och varför man inte själv som offer förstår från början att det är misshandel. Han fick lite nummer och mailadresser till mansjouren m.m.

Sen sa jag åt honom att han inte behövde svara på mailet eller ens låtsas om det för jag sa att om han nu svarade så sklle jag bli förvånad om han sa någonting annat än att jag hade fel oavsett om det var så eller inte så han ska nog snarare ställa sig själv frågan om det är så eller inte.

Jag har inte fått något svar men hade inte trott det heller.

Igår ringde han faktiskt till min pojkvän och bad honom komma och umgås med honom på jobbet ett par timmar och så satt han och såg en film med oss på kvällen. Både jag och pojkvännen blev förvånade och glada. Jag hoppas verkligen att han kanske har börjat tänka efter lite. Han kanske bad pojkvännen min komma till jobbet just för att få lite mer tid med honom för så fort han kommer hem så måste han väl till henne.

Jag låtsades inte om någonting alls när vi träffades. Allt var som det var förrut.

Jag tror att tjejen hans är svartsjuk på mig och sen vet hon att ingen av oss tycker om henne.

Usch vad jag tycker synd om honom. =( Han är ju så snäll och ömtålig!

Ha en bra dag! // Pernilla

Hawknestgrove
2009-07-21 14:24
#4

Jättebra! HAn har nog tagit till sig en del av vad du skrev i alla fall

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

pernillaa
2009-07-21 14:57
#5

Jo! Och idag var han hem till min pojkvän och åt lunch där innan han skulle tillbaka till jobbet sen. =)

Hoppas hoppas hoppas!

Ha en bra dag! // Pernilla

Eija
2009-07-21 17:06
#6

Det låter väldigt bra att han har börjat att vilja träffa din pojkvän mer o mer….då kanske det börjar lossna för han…att han törs bryta upp till slut…..

Va glad jag blir med om det är så…..ingen skall behöva leva så….

Eija

Annons:
Hawknestgrove
2009-07-29 18:07
#7

Ge killen en hemlig grattiskram för att han kommer sig!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Upp till toppen
Annons: