Annons:
Etikett06-sexuella-övergrepp
Läst 8064 ggr
regskylt
9/18/09, 9:05 PM

Sexuellt.. vad?

Häromdagen så hände något mindre roligt när jag var hos en killkompis. Kan börja med att säga att jag är gift och har barn. Är 21 år. min vän är jämnårig och har inte så mycket sexuellt förflutet..

Jag var hemma hos S på min håltimme från komvux och halvsov i hans säng. Han började att taffsa lite. Jag ignorerade det och viftade bort honom lite och vände mig om (låg med huvudet vid fotänden på sängen halvt sidleds). Jag somnade och så ringde hans telefon och han gick ut från rummet för att svara. Då såg jag att mina byxor var uppknäppta. Jag knäppte de och vände mig och somnade om.

Ett tag senare (någon timme kankse) så började han att knäppa upp mina byxor igen. Jag hade inte sagt nej, men inte gett något medgivande, inte gett några singalet alls till samtycke. Sa ingenting..

Jag har tidigare varit med om fullbordad våldtäckt, utnyttjande av 2 pojkvänner och våldtäcktsförsög för ett par veckor sedan på väg hem från en vän mitt i natten

Så jag stängde av mitt psyke. någon for av psykos eller.. jag vet inte, jag var inte medveten. typ medvetslös.. jag gör så när sådana grejer händer eller när jag mår extremt dåligt/ledsen. var ett par år sedan nu det hände sist..

När jag återgick till medvetandet så hade jag inga kläder på underkroppen. Och S hade haft samlag med mig…

Han är en mycket nära vän till mig.. Det här känns skit och jag har berättat för min man. Det känns som att det han gjorde inte var våldtäckt då jag aldrig sa ifrån. Men jag gav inget medgivande och jag var medvetslös..

Vad gjorde han mot mig i mer korekta termer?

Det här känns skit…

Annons:
Loveferrets
9/19/09, 7:58 AM
#1

Blev du medvetslös för att du "stängde av" ?

Är du säker på att han verkligen haft samlag med dig ? Vaknade du inte till när han höll på ?

Om du var medvetslös så räknas ju detta som våldtäckt, han borde iofs ha märkt att du inte var med på noterna men du borde oxå ha sagt Nej och inte bara viftat bort det. Jag tycker heller inte att du bör umgås med honom fler ggr för om detta inte är våldtäckt så är det sexuellt ofredande/kvinnofridskränkning och han har begått ett brott.

Vad säger din man om händelsen ? Och vad säger denna vän som gjort detta med dig ? Har du pratat medhonom efter det som hänt ? Kan han ha varit påverkad av något ? Förstår att du mår skit för man vill inte att en nära vän gör sånna dumheter,

Beklagar det inträffade och är du osäker så ring en polis och fråga så får du korrekta svar. Hoppas du har stöd omkring dig, kramar om.

regskylt
9/19/09, 2:57 PM
#2

jag var inte vid medvetande, så då var jag medvetslös..

ja, jag är säker att han hade samlag med mig, sånt märker man ju ganska tydligt. sperman hamnade ju i mig genom det.. Min vän är mycket ledsen och mår jättedåligt.. min man säger inte mycket, han vet aldrig hur han ska handtera jobbiga grejer. men jag har stöd runt om mig.. vet inte om jag tänker anmäla eller inte..

Loveferrets
9/19/09, 6:32 PM
#3

Okej jag bara frågade, han är ledsen och mår dåligt, frågan är ju VARFÖR han gjorde det och han visste att ni var nära kompisar ju ?

Svår sits det här men om denna vän kan lova dig att aldrig någonsin göra om detta igen så hade jag inte anmält. Sen hade jag inte träffat honom på tu man hand heller mer. Din tilltro till honom måste vara ganska låg oxå nu och det han gjorde är förnedrande.

Jag vill inte vara dum men tyvärr så tror jag inte du kommer så långt med anmälan, det ska finnas konkreta bevis och att han ska tala om hela sanningen för att det ska leda någonstans.

Skönt att du har stöd runt omkring, det behöver man.

Honestyisdead
9/19/09, 9:24 PM
#4

Du skriver vän. Men jag ser då inget vänskapligt alls med den killen.

Jag skulle aldrig någonsin pratat med eller träffat en sån människa igen.

regskylt
9/19/09, 9:50 PM
#5

#4 hur ska man annars uttrycka det? han var en av mina närmsta vänner tills 1 minut innan det hände. Lite svårt att beskriva hur nära han står/stod mig innan detta hände om jag inte uttrycker de tpå det viset tycker jag.

Loveferrets
9/19/09, 10:20 PM
#6

#4, Även "väldigt goda vänner" kan bete sig illa. Och just nu tycker hon säkert inte så. Hon är säkert i chock oxå eftersom hon inte trodde detta om honom.

Annons:
regskylt
9/19/09, 11:24 PM
#7

#6 stämmer helt

Loveferrets
9/19/09, 11:25 PM
#8

#7, Hur mår du nu ?

regskylt
9/19/09, 11:32 PM
#9

#8 jag mår ganska neutralt. Tänker inte så mycket på det som jag trodde att jag skulle göra.

Jag brukar inte bearbeta händelser så länge. En stund och sedan får det vara.. Har blivit så nu. Väntar och ser hur det går tills jag träffar S igen. Det är nästa steg. Om jag slår till honm på käften eller fortsätter som inget har hänt.

Loveferrets
9/19/09, 11:35 PM
#10

#9, Okej, Kanske skulle du och din man prata med honom tillsammans ? Detta får alltså inte hända igen under några som helst omständigheter. Du känner inte att du är rädd för honom ?

regskylt
9/20/09, 12:02 AM
#11

#10 nej, jag är inte rädd för honom. mentalt sätt så är jag betydligt starkare än honom och jag skulle kunna bryta ner honom psykisk om jag vill. Fysiskt så är han överlägsen.

Men jag vet att något sånt här inte kommer att hända igen. Och att prata med honom när min man är med kommer nog inte på tal den närmsta tiden, då min man vill halvt slå ihjäl S. Men S och jag har pratat om detta en hel del. Dock bara via msn.

Honestyisdead
9/20/09, 12:22 AM
#12

Ja alla är vi olika. Ser inte hur man kan vilja ha ngn kontakt med en sådan person.

Någon är ju helt klart fel om man gör ngt sådant! HUr bra vänner man än varit!

Och ingen jag känner skulle någonsin få för sig att göra så. Det är vänner det.

Loveferrets
9/20/09, 1:12 AM
#13

"12, Men det var ju inget hon kunde veta innan ju och det vet du inte med dina vänner heller förrän något händer eller hur ? Hon trodde inte det här om honom alls. Lätt att säga att ens vänner inte gör si eller så för det vet man inte egentligen, man står sig själv närmast.

Annons:
Honestyisdead
9/20/09, 1:34 AM
#14

Nej, men nu vet hon! Det är det jag menar.

Och, jag känner faktiskt mina vänner så bra. Hade de haft några sådana sidor hade det visat sig för länge sedan.

Friska människor gör inte så. Så är det bara.

Men som sagt, det är så det är i mitt liv och sådana val jag hade gjort. Alltså valt bort "vännen". Raderat den helt ur mitt liv. Jag hade även anmält hela grejen, även om det knappast hade lett ngn vart.

Jajja. Jag hoppas TS gör rätt val och mår bra.

regskylt
9/20/09, 2:21 AM
#15

Hera - S är den sista personen i världen jag hade trott skulle göra något sånt. Han själv förstår inte ens hur han kunde göra det. Och min mans äger samma sak. Han är inte någon förbrytare helt enkelt. Han är en av de omtänksammaste personer jag känner. Genomsnäll och finns alltid där. Så det jag vill säga är att vem som hälst skulle kunna göra något sånt. Spelar ingen roll vad du säger, vem som hälst kan de slå slint för.

Honestyisdead
9/20/09, 3:04 AM
#16

Nej, jag tror inte på det. att det kan slå slint på det viset för vem som helst. Krävs en viss typ av människa till det.

Det är vad jag tror på. Och jag tror på det till 100%!

Man har val här i livet. Vissa väljer att mörda, andra att våldta. Sen kan man skylla på vad man vill, man gjorde sitt val och bör stå för det.

regskylt
9/20/09, 7:09 PM
#17

#16 Man kan omöjligt veta på förhand vem som är kapabel till vad, om denne person aldrig har gjort något sånt förut.

Låter i mina öron som att du anser att man får skylla sig själv, för om man känner någon så ska man ju givetvis veta vem som är våldtäcktsman och vem som inte är.

destroyed
9/20/09, 7:39 PM
#18

detta räknas som våldtäkt oavsett om han är en vän eller inte, jag håller med hera här faktiskt. Jag hade aldrig tolererat detta ifrån någon speciellt inte en sån nära vän som S verkar vara samtidigt som jga förstår att du mår dåligt och vet att han aldrig skulle göra det igen. Men jag anser fortfarande att oavsett vad så ska du anmäla honom. Om det var något som slog slit i huvudet så får han ju hjälp med det och samtidigt som det faktiskt är så här att har en man våldtagit någon en gång så kommer han göra det igen, samma sak med istortsett alla kriminella för att de får ett rus i hela kroppen när det händer.

Jag gör som du så fort saker händer. Jag bara stänger av mitt psyke och allting. känner inget, märker inget och på så vis skyddar jag mej själv. Det är bland det bästa och värsta man kan göra.. För man känner ingenting och kan gå vidare lättare men samtidigt så vet du aldrig vad som har hänrt och kan aldrig säga att så här var det för att du var inte vid medvetande

regskylt
9/20/09, 7:56 PM
#19

#18 det har du faktiskt rätt i… Men jag tror inte att en anmälan kommer att göra något som skulle förhindra att han gjorde det igen (mot någon annan) då sådana åtal sällan leder någon vart. framförallt inte när man som jag, inte sa tydligt NEJ. Skulle bara påverka något om han erkände.

Honestyisdead
9/20/09, 8:10 PM
#20

#17 Inte första gången nej. Men hur tusan kan du gå tillbaka till ngn som gjort så mot dig och tro att det aldrig kommer hända igen. Du trodde ju aldrig det skulle hända första gången heller!

Ologiskt.

Annons:
Loveferrets
9/20/09, 8:12 PM
#21

Precis, en anmälan leder ingen vart på det lilla. Är han då på förhör så gäller det att han drar samma version som ts. Fas hon inte sa NEJ så var hon inte med på noterna och det borde han själv begripa och inte fullföljt det han sysslade med. Har ts då oxå varit medvetslös så gör det saken ännu värre men för att det ska leda någonstans så måste det till konkreta bevis.

Terrierlina
9/21/09, 10:11 PM
#22

Även om en anmälan inte leder någonstans så är det ett sätt att stå upp för sig själv och visa att detta inte är ett okej beteende….. och, en vän gör inte såhär…. någonsin…. att påstå något annat är i min värld inget annat än förnekelse, av samma typ som exempelvis misshandlade kvinnor använder.

Våldtäkter ska anmälas, för allas skull. Tycker jag.

Honestyisdead
9/21/09, 10:52 PM
#23

#22 Håller med dig.

LinnB
9/22/09, 12:19 AM
#24

Vet inte riktigt vad jag ska skriva i den här tråden… men jag håller med #22. Våldtäkter ska anmälas, för allas skull.

Men en kram till dig, TS, det vill jag skicka.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

David
9/22/09, 1:40 AM
#25

#0 Vad gjorde han mot mig i mer korekta termer?

Lagen är oerhört tydlig, så länge du inte gett ditt medgivande, oavsett om du är medvetslös, berusad eller vad man nu kan hitta på så är det våldtäkt..

Hoppas du orkar anmäla det. Antingen genom att du besöker polisen eller ringer 114 14. Du kanske skulle behöva få någon att prata ut hos också? Förstår om det här väcker massvis med tankar!

*kramar om*

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
9/25/09, 9:31 PM
#26

Ja du, jag vet inte vad jag ska säga. Fötst och främst, varfrö flög du inte upp med en gång och klippte tiill honm? HAde aldrig accepterat att någon tafsar på mig. OCh vad gjorde du i hans säng? JAg säger inte att han uppförde sig korrekt, snarate äckligt, men du gjorde väldigt FEL!  Du ensam tjej hemma hos en kille, du är dessutom gift på annat håll, du lägger dig i hans säng och viftar bort lite lojt när han gör närmanden. Nä. Ingen kommer att tro dig om medvetslöshet. Inte jag i allafall. Förlåt alla här inne, jag tar ite killen i försvar. Tycker ahn är ett äckel. MEn att du som är märkt en gång förut, bara ligger kvar och låter honom fullfölja ett samlag.  Tyvärr, jag kan inte tycka synd om dig. OCh att din snälle karl bara tiger och inget gör?Märkligt…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Loveferrets
9/25/09, 9:43 PM
#27

#26, Men hon var ju medvetslös, varför skulle ingen tro på det menar du ? vad jag förstod så blev hon de direkt efter hon viftade bort det, Har iofs aldrig varit med om att man kan stänga av så pass att man blir det men kan ts det så är det väl så.

Annons:
regskylt
9/25/09, 10:03 PM
#28

#26 vad jag gjorde i hans säng - har man en etta utan soffa så är det väl en bra plats att sitta på?

ja, jag vet att jag borde ha sagt ifrån ordäntligt på en gång. me tyvärr så har jag något riktigt fel i huvudet och låter mig bli utnyttjad. jag KAN INTE säga NEJ uttryckligen med ord. Har aldrig kunna pga tvång till samlag för några år sedan me dmitt ex. ca 50 sånna tillfällen. jag är skadad för livet tack vare detta.

ang att jag var.. medvetslös.. ja, ett psykiskt tillstånd som jag försätter mgi själv i vid extremt jobbiga situationer, ex som denna. man kan väl säga att jag har lättare psykiska störningar. psykos eller något. inte medveten om omvärlden.

ang hur min man reagerar kan jag inte svra på. vi har pratat om det betydligt mycket mer sedan jag skapade denna tråd.han var chockad och visste nog inte hur han skulle reagera. alla är ju olika.

Eija
9/26/09, 7:03 AM
#29

Har suttit o läst igenom detta, och måste oxå fråga dig om vad du gjorde där hos killen överhuvudtaget…..ok att han inte hade någon soffa o ni var tvungna att sitta i sängen när ni prata under håltimmen…..men varför la du dig ner överhuvudtaget…..

Om du var trött, så varför stack du inte hem….låter så konstigt att du la dig ner och somna, trots att du hade märkt att han hade knäppt upp dina byxor…Obestämd….för då var du ju inte i något medvetslöst tillstånd ännu…..

Killen gjorde så fel man kunde och skall absolut bli anmäld tycker jag….även om han ångrar det o är ledsen…jag tycker att ni båda gjorde fel, du skulle ha stuckit direkt när du märkte att han hade knäppt upp byxorna, istället för att lägga dig ner igen o somna….och killen han fick väl för sig att detta var ett tyst medgivande från din sida…..du skriver ju att han inte har så mycket sexuellt förflutet ….(hur du nu vet det)…om så är fallet så  är det ju ännu mer troligt att han trodde att det var ok, från din sida…..

Hoppas  att du får hjälp mot detta, för det verkar som du verkligen behöver det….för hamnar man i en förlamande psykostillstånd så enkelt, så måste man genomgå terapi för att komma vidare med sina svåra själsliga sår

lycka till

kram

EIja

David
9/26/09, 9:08 AM
#30

Psykos betyder bokstavligen att hjärnan befinner sig i ett abnormalt tillstånd, och är en generell psykologisk term som används för ett mentalt tillstånd som ofta beskrivs som att involvera "förlust av kontakt med verkligheten".

Som #29 skriver hoppas jag verkligen att du söker, och får hjälp att bearbeta alla upplevelser du varit med om, eftersom det verkar som det satt sig så att du får och upplever psykoser oftare och oftare. Och den onda spiralen måste brytas så fort som möjligt.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

regskylt
9/26/09, 12:14 PM
#31

#29 Får man inte vara hemma hos sina killkompisar?

Hur jag vet att han inte har så mycket sexuellt förflutet? - han har sagt det. Han var en av mina närmst akompisar och han berättade det för mig. Vi hade förtroende för varandra och det var något han ville berätta.

Jag vet att jag borde ha gått på en gång, men jag gjorde inte det. vet inte ens själv varför jag stannade kvar.

David
9/26/09, 12:19 PM
#32

Måste som Medarbetare be att tonen i den här tråden skärps.

Regskylt har inte gjort något fel, det är precis den här synen som samhället har, och som jag bestämt motsätter mig. En tjej ska kunna vara hemma hos en kille, gå på stan halvnaken, vara askalas utan att någon våldför sig på henne.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Honestyisdead
9/26/09, 4:08 PM
#33

Regskylt; du borde söka proffessionell hjälp. Fort! Så det inte händer igen.

Honestyisdead
9/26/09, 4:17 PM
#34

DavidE; säger man inte nej, så gör man inte. Ska man då verkligen skylla på mannen???

Nu när jag läst igenom allt, så ser jag inte att ngn våldfört sig alls.

Annons:
regskylt
9/26/09, 7:28 PM
#35

#34 måste man använda ord för att vara tydlig att man inte vill?

jag tror inte heller att det är okej att utföra samlag med någon som inte är vid medvetande.

jag säger som en kompis till mig säger, bara för att man ger någon en snara så betyder inte det att man måste hänga sig.

Loveferrets
9/26/09, 7:35 PM
#36

Hera, kan du vara snäll och sluta nu ? Visa hänsyn till ts, hon mår redan dåligt som det är och du gör det inte lättare, han gjorde fel PUNKT !!

Hur går det ts ?

Honestyisdead
9/26/09, 8:14 PM
#37

Visst gjorde han fel, det säger jag inget om.
Men jag anser att man måste säga nej när man inte vill. Inte stanna kvar och vända sig om.

Men de e jag det. Alla reagerar vi olika. Jag har bara svårt att förstå.

LoveFerrets; jag visar hänsyn. Jag bara talar om vad jag tycker om det hela. Försöker förstå hur det kan gå som det gick, med en "vän".

Loveferrets
9/26/09, 8:28 PM
#38

#37, du har framfört din åsikt och det finns mycket man inte kan förstå om man inte själv blivit utsatt för liknande men jag tycker det är bra nu, du behöver inte fortsätta.

David
9/26/09, 9:45 PM
#39

Får åter i egenskap av Medarbetare be att tonen dämpas. Endast en domstol kan avgöra vad som är "rätt och fel" i det här.

Min bestämda åsikt är fortfarande att det behöver inte vara ett ord som "NEJ" för att det ska anses som våldtäkt, inte heller att någon är på fyllan, somnar, får en blackout eller liknande. För att det inte ska vara våldtäkt ska det vara ett samtycke mellan båda. Det är min åsikt, och där är lagen rätt tydlig också numer.

En åsikt snarlikt det som framkommer i den här tråden var uppe i Debatt för ett tag sedan, där en åklagare fällt en kommentar om att mannen ska få "ta för sig lite" när han känner för det, även om kvinnan inte vill. (åklagaren togs nästan dagen efter bort ifrån alla framtida mål rörande sexual-brott)

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
9/27/09, 4:12 PM
#40

Förlåt mitt tänkande. Deta var alltså mitt på dagen, ni skulle tillbaka till skolan. Således var ingen av er påverkad. Eller drogade han dig? Eller slog dig medvetslös? JAg säger inte, att han gjorde rätt, men varför reste du dig inte upp och gick därifrån, så fort han gjorde närmanden om du inte var intresserad? Ingen man har rätt att ta för sig, men man låter inget fortgå så långt.

JAg låter hård, men det låter lite som den dåliga historien…

Först drack vi kaffe, sen våldtog han mig och se drack vi kaffe igen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

regskylt
9/27/09, 9:39 PM
#41

#40 jag säger som jag sagt tidigare jag vet inte.

Annons:
Honestyisdead
9/27/09, 10:26 PM
#42

#38 Vad vet du om mig? Hur vet du vad jag har och inte har varit utsatt för?

Kanske är det egna erfarenheter som gör att jag inte kan förstå detta.

Men jag lämnar nu. Tycker det är alldeles för många frågetecken i detta.

Lycka till ts

Loveferrets
9/27/09, 11:01 PM
#43

Hur är det med dig nu ts ?

regskylt
9/27/09, 11:04 PM
#44

#43 det är bra. tänker inte så mycket på det mer än när jag halkar in i den här tråden.

Loveferrets
9/27/09, 11:12 PM
#45

#44, Okej, har du pratat mer med honom ?

regskylt
9/27/09, 11:25 PM
#46

#45 En del, men inte på ett tag nu. Vi pratar inte mer än nödvändigt.

Loveferrets
9/28/09, 12:09 AM
#47

#46, Okej, skönt att det är bra med dig o att du inte tänker så mycket på det, behöver du prata så bara hojta till kram.

pernillaa
10/4/09, 8:24 PM
#48

Förlåt mig men jag tycker allt det här verkar väldigt skumt. Må djävulen ta mig när jag dör om jag har fel i det här.

Jag är medveten om sajtvärdens varningar och jag hoppas att du David tar bort det här inlägget istället för att ta bort hela tråden om du tycker det är fruktansvärt opassande, men jag har en stor anledning till varför jag inte bara håller käften. Det är en grej som måste uppmärksammas. Visst, tjejer ska inte utnyttjas hur som helst och måste bli tagna på allvar, men så måste också männen få en chans. det här kan göra mer skada än nytta, det vet jag inte, men har jag fel så är det jag som borde stå för den smällen.

Jag tycker snarare att det låter som om ts ångrat ett villigt samlag med den här vännen.

Jag vet inte sanningen och om jag har fel och ts vet att jag har fel så är det bara att ignorera detta. Men om jag nu mot förmodan ändå skulle ha rätt och du regskylt inser det, så får du absolut inte anmäla den här vännen. Kan ju ha gått till på flera sätt. Men min första tanke är att du låtsades/valde koppla bort för att få göra det där förbjudna med din vän men ändå ha en livlina så att du skulle kunna avsäga dig ansvaret för det som hänt. Om det är så, och jag säger inte att jag vet någonting överhuvudtaget, men OM det är så, så tycker jag att du måste du söka hjälp för det här. Visst, du har kanske inte sagt nej men det finns så mycket annat som den här vännen kan ha uppfattat som ett tillstånd från din del, en blick tillsammans med det faktum att du inte gjorde någonting åt att han knäppt upp dina byxor och bara gick och la dig igen.

Har du villigt haft sex med den här mannen och kör ett fult spel så hoppas jag att du slutar med detta nu och låter din vän vara.

Har jag nu fel om detta så verkar du ha väldigt stora psykiska problem som du måste söka hjälp för hur som helst, för din egen skull men också för andras då du inte verkar ha någon större koll på vad som är verkligt och inte isf. Om du nu har psykoser på detta sättet, vad är det som säger att du inte bara inbillat dig att du var sådär "borta" under tiden det hände? Visst fruktansvärt elakt av mig att säga så kanske men jag vet vad psyket kan göra med en människa och om du nu haft en psykos och sanningen har förvrängts p.g.a. det så är det inte ditt fel. Då är du ju sjuk och rår inte för det.  

Du kanske behöver medicin och terapi. En samtalskontakt är ändå alltid skönt att ha.

Hur oförskämt detta än verkar och kanske är, att jag skrivit allt detta nu, så anser jag det som nödvändigt då även många killar blir offer för kvinnor som utnyttjar att de är sedda som "det svagare könet" som lätt blir utnyttjade och måste beskyddas mot männen. Kvinnor har en fördel i systemet idag. I ett sånt här fall tycker jag att det är viktigt att inte bara ta för givet att det är så som personen ifråga säger då det, enligt min uppfattning i alla fall, brister i storyn på många punkter. Man får ALDRIG våldföra sig på någon och om du inte tydligt gett ditt tillstånd kan man ju konstatera det som att han våldtagit dig. Men å andra sidan kan du ju ha gett ditt tillstånd men utan ord och mer eller mindre omedvetet och det uppstått en situation där han helt enkelt missuppfattat det som skett.

Se det såhär: Du kommer hem till din vän, och lägger dig i hans säng, än så länge inget fel. Men så börjar han söka kontakt med dig, för att han gillar dig och hoppas på att någonting ska hända, trots att du har en man och barn. Kanske har han gett dig blickar, kramat dig på ett visst sätt, eller sagt saker som man kan uppfatta på två olika sätt och reagera på olika beroende på ifall man vill göra någonting eller inte. Om du nu får så kraftiga psykoser som du säger, så är det inte säkert att du uppfattat allt annat innan själva psykosen, helt rätt heller. Kanske minns du inte dessa signaler och kanske har du besvarat hans "flört" fast du inte har förstått det själv. Det kanske blev något underförstått. I sängen gör han närmanden och börjar greja med dina byxor, kanske försiktigt för att kolla läget, om du går med på det eller inte. Hans telefon ringer, när han kommer tillbaka visar du fortfarande inget motstånd, kanske har du vänt dig mot honom när han kom tillbaka och bara låtit honom ta av dig byxorna.

Från hans synvinkel kan han stegvis ha fått tillstånd underförstått och du som sen då inte har belägg för varken det ena eller det andra vet bara att ni haft samlag och minns inte att du gett honom tillstånd. Vuxna kommunicerar inte på det sättet att vi frågar varandra: "Hej, vill du ha sex med mig?" och den andra svarar "Ja tack, det vore trevligt". Vi kommunicerar med kroppen och med blickar många gånger, kollar av läget.

Har du 100 procentigt säkra och sanningsenliga uppgifter att lämna om du nu är så svag i psyket och har psykoser?

Och det faktum att du inte bryter vänskapen med den här mannen främjar ju inte din histria direkt tyvärr. Och att du inte tycks må dåligt eller egentligen överhuvudtaget tänker på det. Vari ska vi som läser detta, hitta någonting som bekräftar din historia då det finns så mycket frågetecken? Du somnade dessutom om efter att du konstaterat att han taftsat på dig och knäppt upp byxorna, du kan inte ha varit speciellt brydd om det som hände ifall du var så pass avslappnad att du kunde somna om.

Jag säger det än en gång, att om jag nu har fel så har jag det, men kör då för guds skull ett sjyst spel.

Jag måste få berätta om min egen personliga erfarenhet av detta. när jag var i tonåren så var jag, min dåvarande kille och några vänner ute på krogen. Jag blev helt sjukt full, kan ha druckit av någon annans drink som jag vill minnas det men det kan likväl ha varit min pojkväns glas då jag var så ohyggligt full. Någonstans under kvällen så kommer en kille mot mig, en kille utan ansikte(eftersom jag var så full) med min jacka som jag vill minnas men jag kan likväl ha hämtat ut jackan själv och den här killen hade en jacka som kändes som min pojkväns jacka. Jag följde med honom, frivilligt eftersom jag vill minnas att jag trodde det var min pojkvän. Sen minns jag ingenting. Jag vaknade i ett dike med pinnar och löv i trosorna som var ut och in och jag hade uppenbarligen haft samlag, det känner man i slidan oftast, jag i alla fall. Jag lyckades navigera mig tillbaka till klubben där min kille hittade mig, dom hade kört och letat mig i 5 timmar. Jag kan ha blivit våldtagen, eller så kan jag ha frivilligt gått med på att ha haft sex men min hjärna har ersatt mina minnesbilder med någonting annat som passade mig bättre. Små detaljer gör mycket i sånna sammanhang. Och sen ersatte jag resten med en minneslucka eftersom jag tydligen däckat. Jag drack för mycket helt enkelt. Jag mår inte dåligt av det där mer än att jag är rädd att jag var otrogen mot min kille men att min hjärna skyddar mig mot sanningen och det då tillsammans med minnesluckorna ger mig en "bekväm" sanning.

Om jag inte kan bevisa varken det ena eller det andra, jag menar även om jag hade en "gärningsman", så skulle jag inte ens yttra mig om det. Det var min kille som var säker på att jag blivit våldtagen(han var inne på det spåret och hade alltid sett mig som ett våldtäktsoffer eftersom jag blivit våldtagen en gång förrut och utsatts för ett våldtäktsförsök) och jag sa det jag mindes eller åtminstone tycktes minnas.

Ibland händer det saker som man inte riktigt kan sätta fingret på vad som hänt eller var det gått fel, kanske var det inget fel heller, eller så var de fel,men det går varken att säga det ena eller det andra. Ibland blir det fel, även om ingen avsiktligt gjort det för att våldta någon. Ingenting är antingen svart eller vitt, det finns alltid en gråzon i allt.

Kanske var det egentligen ingen som gjorde något fel, utan det bara blev en serie missförstånd tillsammans med att en av parterna inte riktigt vet vad som har hänt. Isf är det ju synd om er båda.

Men fy fan för den här killen om han verkligen har våldtagit dig! =(

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
Hawknestgrove
10/4/09, 11:11 PM
#49

Du tänker som jag. jättebra skrivet och så sant…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

[nataschaj]
11/21/09, 10:45 PM
#50

brta förklarat, men tycker att ts ska anmäla han, ifall han skulle gå på andra tjejer.

Är det hans första "samlag" som jag uppfattade de som att det va, kmr han säkert att tro att detta är ok, att det är såhär det går till.

vilket inte stämmer. Men tror han de, så kommer att han försöka med andra tjejer, och det får inte ske!. gör han så mot andra tjejer å alla dem tänker, äh de va inget att anmäla" så kommer han alltid gå fri, och vem vet han kanske till och med drar på sig skönskutdommar sod adis klamydiga m.m och smittar andra pga att ingen anmäler, det är det värsta som kan hända, bli smittad fast man inte vill ha sex, nu är klamydia bra efter som de går att bota, men hiv å adis hela den skiter gåår de inte att bota…

Så anmäl han oavsett..

sök hjälp ¨fixa mediciner, träffa han inte mera, efter som han säkert kmr försöka igen efter som de va okey från din sida (från hans åsyn…)

Men Lycka till å hoppas du mår bättre, men utsätt inte andra tjejr bara för han e din "vän"…

fotokrafs
11/24/09, 4:57 PM
#51

Blir så förbannad… tycker att det helt klart verkar som utnyttjande. Även om du inte var nykter nog att säga nej, så borde han ju fatta att tjejen inte skall vara okontaktbar vid sex.

Har själv råkat ut för killar som utnyttjat tillfällen då jag sovit för att tafsa. Vaknade en gång av att en kille var mellan mina benen och jag blev inte glad. Skrikandes

annemaria1962
11/28/09, 5:03 AM
#52

så hemskt!! jag hoppas ju att du ska kunna komma till rätta med dom känslor som du har!! det är ju inte ditt fel!! och att du fick en upplevelse av "medvetslöshet", det är säkert ett  "inre" skydd. att kunna få stänga av alla känslor då sådana hemska saker händer igen! du borde ju få prata med någon vettig människa om allt detta!! för du mår ju inte bra av det som hänt!! men försök att inte sätta skulden på dig själv! det finns gott om mäniskor med konstiga betenden!! även bland ens egna vänner (t o m släkt) det är DESSA de e fel på INTE hos den som drabbas av deras handlingar!! men som sagt, önskar verkligen du fick någon som du kunde förlita dig på som verkligen kan lyssan och kunna ge dig hjälp. för det skulle du säkert behöva! hoppas att detta ska få en lösning!

Emma-E
12/16/09, 7:13 PM
#53

Jag är säker! Han HAR våldtagit dig,och du bör anmäla honom.Även om han är en nära vän, jag menar man kan bara inte göra så!

Hawknestgrove
12/18/09, 6:47 PM
#54

ja anmäla visst ska du göröa det. Men vänta dig inte, att du får upprättelse, det är bara det jag menar

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

regskylt
12/18/09, 7:24 PM
#55

#54 det gör jag inte. men det handlar ju som sagt bara om principen

Annons:
David
12/18/09, 10:24 PM
#56

Är det anmält nu?

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

regskylt
12/19/09, 1:32 AM
#57

ja

Honestyisdead
12/19/09, 2:08 AM
#58

Bra gjort regskylt!!!! Stora eloger :)

LinnB
12/19/09, 11:36 PM
#59

Hur ser kontakten ut med "vännen" nu? Bara… nyfiken. Om man nu kan skriva det… har ni kontakt överhuvudtaget?

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

regskylt
12/20/09, 2:18 AM
#60

kontakt har vi mer eller mindre då vi har gemensamma kompisar och går på samma fester/filmkvällar och så

Hawknestgrove
12/20/09, 11:53 PM
#61

Åh, så du har kontakt med en person, som du har anmält för våldtäkt? Märkligt förhållande……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

regskylt
12/21/09, 12:14 AM
#62

det är ju lite svårt att undvika att träffa varandra när vi som sagt går på samma fester och sånt. jag tänker inte sitta hemma hela livet precis

Annons:
Rafflan
12/22/09, 5:48 PM
#63

#62 kanske kan försöka kolla upp innan med någon av er gemensamma kompisar om han ska på den festen och då inte gå eller om du kommer till en fest där han är gå därifrån, jag skulle inte palla vara i närheten av en person efter nåt sånt…

Hawknestgrove
12/22/09, 5:50 PM
#64

Nä och har jag en sån bekantskapskrets, som umgås med ett sånt svin, då betackar jag mig för såna vänner……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

regskylt
12/22/09, 7:59 PM
#65

#63 #64 eftersom att jag inte har många kompisar alls så sitter jag hellre i samma rum som honom och låter bli att prata med honom, än att vara helt ensam utan socialt umgänge.

vi träffas inte när det bara är 3-4 stycken, utan när det är större fester med över 10 pers.

får känslan av att ni verkar tro att det är så jävla enkelt val och bara skita i våra gemensamma kompisar. de vet inte om vad som har hänt och han ska inte få förstöra hela mitt liv genom att "få" kompisarna för sig själv. då mår jag dåligt av det som har hänt. jag mår bra nu och tänker inte så ofta på det längre. så varför ska jag ge upp det liv jag trivs med och må dåligt i min ensamhet istället?

visst, man "kan skaffa nya" kompisar, men det är lättare sagt än gjort.

Rafflan
12/22/09, 9:17 PM
#66

#65 jag sa inte att du skulle lämna dina vänner men umgås bara med dem när han inte är med, han kan ju inte vara med jämnt ;)

Så om man bara är 5 pers eller 30 pers, spelar ingen roll, ni lär se varandra å det skulle få mig att må dåligt, men du kanske kunnat komma över hela händelsen ganska bra å klarar att möta honom nu? :)

Tror du att om du berätta för dina kompisar skulle dom sluta vara kompis med dig och bara vara med honom? Gör dom det är det inte kompisar du har. Dom kan vara båda dina och hans kompisar utan att du och han ska behöva ses.

Hawknestgrove
12/22/09, 9:39 PM
#67

Ja där har rafflan helt rätt. OCh varför tiger du om det?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

regskylt
12/22/09, 9:45 PM
#68

#67 varför ska jag berätta för mina vänner och bekanta om det?
Jag vet inte hur du funkar, men jag berättar inte om övergrepp för mina kompisar. Mina närmsta vänner vet om det, men jag ser ingen anledning till att blotta mig för andra.

Rafflan
12/22/09, 10:05 PM
#69

#68 där förstår jag dig. Det e ju din ensak, vill du berätta är det upp till dig. Men du ska ändå inte känna dig tvingad att vara nära honom för att vara med dina kompisar, du kan ju hitta på nåt annat, tex att ni bråkat eller att du bara tycker han är jobbig eller nåt så att du inte vill vara nära honom, dom behöver ju kanske inte veta den igentliga orsaken? :)

Annons:
regskylt
12/22/09, 10:12 PM
#70

#69 ja, det är helt upp till mig. jag gör ju ett aktivt val när jag träffar alla samtidigt, jag kan ju säga nej. känner mig inte tvingad till att följa med eller så.

de vet och märker att vi inte pratar med varandra, det enda jag har sagt är att det hände en oförlåtlig grej som gör att jag inte vill prata med honom. mer än så ehöver de inte veta. och de vet att om de bjuder mig och min man på små träffar så vill vi inte att han ska vara där och de accepterar dem. så de finns säkert ggr som de är med honom och inte oss på.

ceccie
7/16/12, 5:13 PM
#71

Den här tråden är 3år gammal. Men för 3-4 år sen var jag ihop med en kille som hade sex när jag sov. Jag va kanon trött efter tåg resan. Jag kunde inte vara ihop med honom sedan. Det är ärr i min själ sedan dess. Jag gjorde ingen anmälan.

Sagalilla
7/16/12, 9:45 PM
#72

Man ska anmäla alla övergrepp, inte bara för sin egen skull utan även för samhällets skull, vi sätter ner en  fot och säger att dethär är fel. I polisens frågor i förhöret är fortfarande vissa kränkande frågor kvar om klädsel till exempel. Vi måste sätta ner vår fot och sätta vår gräns. Den som har sånna värderingar att man kan gå på vem somhelst på ett sexuellt sätt, har en vriden kvinnosyn och kommer göra om samma sak många gånger, om alla anmäler då, så åker den personen fast och en anmälan kan även göra att nästa person som är med om något vågar anmäla. För sånt kan man ta reda på hos polisen, om den personen har något på sig sen innan.

Det  finns inget alternativ, man måste anmäla och bara av förhöret kommer personen att skrämmas lite. För förhör blir det alltid även om det inte alltid går vidare till rättegång, då ofta ord står mot ord om det inte finns bevis som sperma och dylikt.

Men man har alltid rätt att ansöka om pengar, skadestånd på brottsportalen.se

för man får ju inte ut skadestånd från personen som är skylldig om denne inte åker dit för det.

Att beröva någons värdighet, någons kropp, någons själ, någons sexualitet, ens integritet. Det är ALLTID ett brott! oavsett om man kallar det för  taffsa, förgripa sig, göra fel, eller våldta. Det är fortfarande allvarligt och det finns alltid skäl i sådana fall att anmäla!!

Sagalilla
7/16/12, 9:50 PM
#73

Vem det än är och var det än sker, så är det fel och det är den personens fel som utför handlingen.

De kan va familj, släkt, nära vän, pojkvän, sambo…någon som kanske är läkare, snickare eller brandman.

Det spelar ingen roll för det finns inga bortförklaringar.

Personer som tar sig själv rättigheter som den inte har och gör andra människor illa genom sexuella handlingar, är SVIN!!!!!!!!!!!!!!!!! OCH jag tycker att sånna människor är värda att leva med skuld och skam och plågas av dåligt samvete jämt.

yvonnel
7/17/12, 2:58 AM
#74

Varför använder ni ordet SAMLAG? det betyder väl i sin renaste form att det är 2 personer som vill samma sak?

Så var det väl inte här, eller?

För övrigt så tycker jag mig kunna läsa mellan raderna, det verkar som om ni har varit utsatta på något sätt i barndomen båda två.

pernillaa
7/17/12, 1:58 PM
#75

Är det bara jag som är nyfiken på att få veta vad som hände med den här anmälan som gjordes?!

Ha en bra dag! // Pernilla

Honestyisdead
7/17/12, 3:57 PM
#76

#75 Det skulle jag också vilja veta. Hur det gick.

Annons:
Nana88
11/28/12, 9:23 PM
#77

Håller med Sagalilla. Det var absolut inte TS fel. Oavsett.

MozillaFireFox
7/17/13, 7:48 AM
#78

Hade rekommenderat dig att säga nej. Säger du inte emot kanske detta upprepas igen för då kmr S att tro att han kan göra vad han vill med dig! Jag hade kännt mig kränkt och aldrig tagit kontakt.

our actions cannot be undone, but can however be learned. thats how we gain experiences. experience is another key to success friend. keep in mind that youre important. 

[dagdrommarn]
7/19/13, 11:22 PM
#79

insåg också nu att denna tråden är över 3 år gammal=P men jag kan både känna medlidande av "regskylt" samt "gärningsmannen". Jag känner igen mig såväl i att inte klara av att säga nej, stopp eller det går för långt. Man kan vara rädd för hur mannen ska reagera om man är ensam i hans lägenhet. eller kanske ha så fruktansvärt dåligt självförtroende att man inte tycker man borde reagera. min bror förklarade det så bra för mig igår, jag berättade om en hemsk grej som hänt mig med en av mina bästa killkompisar. Jag sa hade det hänt en vän till mig så hade jag blivit rasande och aldrig tillåtit vännen att umgås med honom igen, men nu när det hände mig så rycker jag bara på axlarna (typ).jämfört med om det hade hänt en vän…

och så har det varit hela livet, män, chefer som taffsar, pojkvän som misshandlar psykiskt och kollega som våldtagit mig.man har mått dåligt ibland men aldrig fattat hur allvarligt det är förens man byter ut sig själv mot en vän. Och ju mer saker det händer desto mer stänger man av och tillåter det hände en själv, man kan ibland lämna kroppen känns det som och bara få det överstökat.

Jag tycker en del går väldigt hårt mot "regskylt" och det måste ta enormt hårt på henne om hon nu känner som jag gör. Du måste prata med någon för att se klarare i hur du behandlar dig själv. Låter som killen utnyttjade dig men att du själv lät din kropp bli utnyttjad fastän DU inte var där och varför?Det måste du reda ut med en professionell för din och din familjs skull.

[Juel70]
7/29/13, 8:34 AM
#80

Nu har jag inte läst alla svar, men jag vet vad det är när du stängde av. Det är fullt möjligt för hjärnan att stänga av vid trauma, speciellt om du varit med om det tidigare. Man kan även förtränga minnen av det som hänt.

Viktigt att du jobbar på det, arbetar med alla trauman du varit med om, så att du inte får följdsjukdomar av det, såsom panikångest, lätt psykos, PSTD

[postmortum91]
8/9/13, 12:04 AM
#81

Utifrån vad jag läst vad #0 har skrivit så ser jag det såhär:

Om jag hade suttit i en domstol hade jag frågat dig: Om du varit våldtagen förut, varför gick du då inte efter att han tafsade på dig. Om du är gift och har barn, varför gick du inte när han tafsade på dig? 
Grejen att han tafsade på dig när du halvsov är fel, han borde åka dit för sexuellt ofredande. Men samtidigt måste jag fråga mig själv, Vad jag hade gjort om jaghaft håltimme och gått hem till en "nära vän".
Om jag var gift, blivit våldtagen innan och haft barn och blev tafsad på under halvsömn, då hade jag minst sagt gått därifrån. Om jag trots det skitit i det och somnat om och sedan vakna senare och märka att min gylf var nerdragen, då hade jag om inte innan gått därifrån. Men du hade TRE tillfällen INNAN samlaget på dig att gå därifrån, och som du beskriver det hölls du inte där av tvång, du stannade frivilligt trots att han gjort sexuella inviter till dig och sedan inte ens indikera att du inte vill ha samlag genom ett enkelt nej? eller gå därifrån?

Det ser inte jag som våldtäkt, och jag vill inte svika mitt eget kön, men någonstans går gränsen. Och jag är övertygad om att rättsalens medlemmar hade tyckt desamma.

yvonnel
8/9/13, 7:13 PM
#82

#81

Om rättsssalens medlemmar hade tyckt att detta var ok utan att ifrågasätta allvaret I tvånget/rädslan då begriper inte jag vad dessa s.k. medlemmar hade där att göra.

För den som varit utsatt för sexuella övergrepp kanske redan som litet barn finns överlevnadsinstinkten omedvetet aktiv, därför detta som beskrivs som "halvsovande".

Jag vill gärna att du försöker läsa in dig på lite berättelser om just detta fenomen innan du färdigformar dina åsikter om hur en tjej ska uppträda.

[postmortum91]
8/9/13, 10:44 PM
#83

Ja men hon vaknade ju upp flera gånger då hon INTE var halvsovande. Och då kunde hon gått därifrån.

Annons:
yvonnel
8/22/13, 7:54 PM
#84

#83

Uppenbarligen förstod du inte vad jag försökte säga I mitt inlägg. Det handlar om att bli paralyserad pga tidigare våldsamma övergrepp, något som inte försvinner bara för att man tyvärr har överlevt.

Behöver jag förklara ännu mer ingående så säg gärna ifrån, jag har erfarenheter du inte kan föreställa dig.

[postmortum91]
8/23/13, 12:29 PM
#85

Är man paralyserad när man reagerar och reflekterar över att ens gylf är uppknäppt och kan dra egna slutsatser som det? då borde man väl kunna dra slutsatsen att man ska gå hem?

Detta är en väldigt svår sak att avgöra antar jag, det tycker iallafall jag. Samtidigt som jag påstår det jag gör säger kvinnan i mig att inte svika sitt egna kön genom att skriva emot som jag gör. Men någonstans borde det väl finnas en gräns? Jag menar, om vi kvinnor kan skylla allting på att vi blev paralyserade, då är det inte så konstigt att det är så få fall som döms av våldtäkter, då KAN man lura till sig pengar rätt lätt om den anledningen hade godtagits varje gång. Förstår du hur jag menar? 

Jag har inte blivit utsatt av något grovt övergrepp själv, så jag vet väl egentligen ingenting om det, men jag tycker det låter skumt hela grejen. Jag säger inte att hon gav sitt medgivande, för det gjorde hon inte. Men det måste ju bli otroligt svårt för killarna i dessa situationer. Han tafsar på henne och knäpper upp gylfen och hon ligger kvar, då är det inte så lätt för honom som kille att förstå innebörden med det hela. 
Alla kvinnor (som är frivilliga) skriker ju inte alltid "knulla mig för fan", en del tjejer är blyga och vill spela svårflirtade i förspelet, så det är svårt för en kille att kunna veta sådant om hon ligger kvar i sängen. 

Sedan tycker jag som tidigare sagt: Han verkar ju inte vara någon vän direkt, utan en jävla idiot som ens från första början gör närmanden när han vet att hon har partner.

StickyKitten
8/29/13, 3:18 PM
#86

Gammal tråd, men ändå. Många här inne verkar ha en idé om hur våldtagna kvinnor "ska" reagera men glömmer att alla är olika och alla reagerar olika.

Alla våldtäkter är inte våldsamma och alla som blivit våldtagna skriker inte, säger inte nej, anmäler inte, säger inte upp kontakten, och så vidare. Vissa våldtagna gör precis allting "fel" men det är lik förbannat ändå en våldtäkt, och att ifrågasätta hur något betett sig innan, under och efter en våldtäkt är att skuldbelägga personen på ett sätt eller annat. 

Handlar det om en partner eller god vän är det dessutom ännu mer komplicerat och väldigt lätt att hitta på ursäkter för det som skett (t.ex skuldbelägga sig själv, något som våldtagna kvinnor skulle kunna få hjälp med här - varför gjorde jag inte si, varför sa jag inte så, etc), istället för att se på situationen som en utomstående och fatta beslut därefter. I synnerhet om man har liknande, ouppklarade, upplevelser innan.

Förstår inte varför det är så svårt att fatta.

yvonnel
8/30/13, 5:47 AM
#87

Det handlar om överlevnad. Jag har varit med om genomförda s.k. samlag där jag efteråt har sagt till killen att "tack för att jag slapp". Förstår du kanske bättre då hur överlevnadsinstinkten fungerar?

Man stänger av hjärnan därför att det är farligt att mota bort den som kan skada ännu värre vid motstånd.

Jag är gammal tant numera, men detta har gjort att jag också är ensam, kan inte för mitt liv lita på en karl så att han får vara under samma tak och  innanför min dörr.

Honestyisdead
8/30/13, 8:37 AM
#88

86 nu är det ju så att vissa kriterier finns för att något ska kunna kallas våldtäkt, vilket är självklart! Man måste tyvärr visa att man inte vill på ett eller annat sätt, annars VET inte den andre detta och då finns inte uppsåtet. Att det sedan finns en del som inte klarar av att visa detta gör inte eventuell ovetandes kille till våldtäcktsman. Någon hejd får det för tusan finnas. Sedan förstår jag att det måste vara hemskt att inte kunna säga nej, men aldrig att jag ändrar uppfattning om att killen måste ha ett uppsåt till att vålta!

[postmortum91]
8/30/13, 2:16 PM
#89

#87 Ja men det finns ju TVÅ stycken inblandade. Ni måste ju tänka på killen också. Om jag och Hera har svårt att förstå som ni säger, borde inte killarna ha ännu svårare när detta som ts berättade? Ni kan ju inte kräva att män ska vara tankeläsare. Bara för att en tjej inte vågar eller kan säga nej för att hon hamnar i psykos eller liknande men inte är däckad utan vaken, då är det inte våldtäkt. Hur f ska folk veta om en tjej vill då?

Då kan hon lika gärna inte vilja även fast hon säger "knulla mig" just för att hon är rädd av någon anledning? Det måste finnas någon slags gräns. Jag tycker en del av er tänker väldigt trångsynt. Incidenten inträffade inte mellan TS och någon alien. Det inträffade med en MÄNNISKA, och ingen människa som är tankeläsare? Så hur kan man lägga skulden på en mänsklig kille? Det är väldigt beklagligt att TS har råkat ut för detta, men det betyder inte att killen har våldtagit henne.

Och jag VET att våldtäkter inte behöver vara i en gränd med en främling, men någonstans måste man dra gränsen. TS får prata med en psykolog så att hon i framtiden kan hålla sig vaken i huvudet och faktiskt berätta vad hon inte vill.

Honestyisdead
8/30/13, 2:26 PM
#90

89 fast i det här fallet erkände ju killen för ts att hon hade sagt nej om jag inte minns fel. Kom fram senare i tråden. Då är det våldtäkt. Men som sagt, man måste ha uppsåt för att det ska kunna vara våldtäkt.

Annons:
[postmortum91]
8/30/13, 10:02 PM
#91

#90 Jaha, jag har inte läst kommentarerna :P

Ja då är han ju verkligen en idiot :)

StickyKitten
8/31/13, 11:38 AM
#92

#89 Nu lägger du helt och hållet skulden på TS. Snyggt jobbat. 

Det är alltså hennes fel att hon inte sa något och hon borde gå till en psykolog för att lära sig att inte få psykoser/bli paralyserad, och den stackars lilla killen måste vi ju tänka på att han faktiskt inte förstår att en helt passiv kvinna ska man inte ha sex med. 

Alltså. Jag får en äcklig smak i munnen av ditt inlägg.

#88 Nja. Man måste inte alls visa att man inte vill om man inte kan eller om man inte vågar. T.ex om offret känt sig hotat på något vis kan det vara en förklaring till att man inte vågat göra motstånd, och det kan ändå dömas till våldtäkt. Så det där är inte riktigt sant.

Dessutom, istället för att ifrågasätta tjejen och hur hon bettet sig, varför kan vi inte ifrågasätta killen? VEM fattar inte att man inte har sex med en HELT passiv människa, som är gift och man är bara kompisar och är hemma på en håltimme? Jag köper det inte. 

Jag säger inte att man ska döma killar hur som helst eller att det inte finns gråzoner där det för killen är svårt att tolka situationen, men killar är heller inte helt efterblivna som inte förstår signaler eller bristen på dem och folk (ni) måste sluta bete er som om det vore så. Det bidrar till inställningen att "säger hon inget är det okej" och det är inte okej. Sluta ursäkta killar som om de vore handikappade och kräv att de tar ett större ansvar istället.

Honestyisdead
8/31/13, 11:52 AM
#93

92 du missar att en del faktiskt är helt passiva i sängen. Vi är helt enkelt oense. Man har ett eget ansvar, och det krävs ett uppsåt till våldtäkt.

StickyKitten
8/31/13, 12:08 PM
#94

#93 Du har helt enkelt fel och det du säger är inte sant.

Ta fallet med killen som skulle kolla sin flickväns oskuld genom att tvinga in sina fingrar i hennes underliv. Han dömdes för våldtäkt i högsta domstolen, efter att ha friats i tingsrätten eftersom han inte "tänkte" våldta utan bara kolla.

Det spelade alltså ingen roll, tillslut, vad hans uppsåt var. Det blev våldtäkt ändå.

Du har heller inte tolkningsföreträde på vad som gäller för "eget ansvar". Som jag skrev tidigare tar man (alltså polis, domstol) hänsyn till hur situationen såg ut och offrets möjligheter (fysiska och psykologiska) att göra motstånd eller säga nej. 

Nej, jag missar inte att somliga är passiva i sängen, men det är helt enkelt inte relevant. Somliga älskar våldsamt sex också, det betyder inte att man plötsligt inte kan döma killar till våldtäkt för "jag trodde hon gillade det".

Honestyisdead
8/31/13, 12:17 PM
#95

#94 Han hade ett uppsåt, han stoppade upp fingrarna trots att han inte fick.

Tänker inte fortsätta dividera.
Jag anser att man inte ska kunna skylla allt på en kille som inte visste om att tjejen inte ville. DET är sjukt om något.

Har själv varit utsatt för våldtäkt(i tonåren). Detta var i och för sig en överfallsvåldtäkt. Trots detta står jag kvar vid min ståndpunkt.

Man ska veta att tjejen inte vill och ändå ha sex med henne för att det ska kunna bli våldtäkt.

StickyKitten
8/31/13, 12:34 PM
#96

#95 Han hade inte uppsåt att våldta, ändå blev han dömd för våldtäkt. 

Ingen har sagt att man ska skylla allt på en kille, men du dumförklarar killar och låter dem slippa undan ansvar. Som jag var tydlig med innan ska man såklart inte döma hur som helst och en passiv tjej kan vara svår att tolka, men om man ligger med någon som är passiv borde reaktionen vara att undra ifall hon vill, och höra sig för, inte att bara tuta och köra.  

En sund person med ett sunt samvete skulle i alla fall undra. I synnerhet i den situation som TS beskriver där omständigheterna är allt annat än romantiska eller upplagda för sex.

Jag beklagar att du varit med om det, men dina erfarenheter av våldtäkt gör dig inte till talesperson för ämnet och ger dig inte tolkningsföreträde. Du har inte rätt att döma andra våldtagna/utsatta för det.

Honestyisdead
8/31/13, 12:42 PM
#97

Nej, jag dumförklarar ingen.
Däremot ställer jag mig mot att allt ansvar ligger hos killen. Det fungerar inte så.

ett exempel. En kille har haft ett flerårigt förhållande med en tjej som var helt passiv i sängen. Sedan har han ett one night stand, och denne tjej är passiv för att hon inte vill. Hon säger inget utan bara är.
Ska ha då dömas för våldtäkt för att han inte frågade? Var han dum som inte frågade? Kanske. Men han hade ingen aning om att tjejen inte ville och ska således inte dömas för något sådant. Han relaterade det till det han kände till och trodde det var normalt.

I TS fall var det ju våldtäkt. Hon hade sagt nej.

Jag är ingen talesperson nej, men jag vill visa att man inte behöver vara oerfaren i ämnet för att kunna tänka som jag gör.

Jag saknar inte medkänsla eller förståelse.

Jag dömer ingen, du däremot gör det.

Annons:
[postmortum91]
8/31/13, 7:29 PM
#98

#92 Orkar inte diskutera, nu vet jag ju att TS blev våldtagen, så förstår inte riktigt vart du vill komma härnäst? Det är väl bra att tjejer som av rädsla hamnar i ett psykotiskt tillstånd men som samtidigt kan läsas av som vaket hos medparten, det är väl bra att dessa tjejer får gå till en psykolog och arbeta med det här så att de i framtiden kan bli tydliga med vad de vill och inte vill sexuellt ?

yvonnel
9/1/13, 1:27 AM
#99

Men nu smäller jag av, VADDÅ INTE VISSTE ATT HON INTE VILLE!!!!! Börja med att fråga då! Om man inte är intresserad och I någon sorts trött ½ dvala och kanske dessutom tror att man kan känna sig säker på en förmodad god vän och bästa kompis.

Ska man vara tankeläsare också ?

För att skydda de stackars små pojkarna som inte vill begripa bättre.

Argumentationen härovan börjar likna den omkring Lundsberg skolan, alla medel är tillåtna, bara vi får som vi vill.

[postmortum91]
9/1/13, 2:17 AM
#100

lol

Honestyisdead
9/1/13, 1:21 PM
#101

99 aha, så killen MÅSTE fråga en tjej som frivilligt har sex, men tjejen behöver inte visa att hon inte vill. Tillåt mig skratta åt dubbelmoralen.

StickyKitten
9/1/13, 8:01 PM
#102

#92 Nu försöker du bara försköna dina egna ord och få det att låta som att du månar om TS psykiska hälsa. Det du sa var dock att "TS får prata med en psykolog så att hon i framtiden kan hålla sig vaken i huvudet och faktiskt berätta vad hon inte vill. "

Du lägger ansvaret på TS för hennes egna psykiska problem, som om en psykos handlade om att "hålla sig vaken i huvudet". Det jag vill komma till är att det är en avskyvärd inställning till någon som, vad vi får veta här, utsatts för ett övergrepp.

#97 Det är ingen här som lägger allt ansvar på killen.

Ja, jag har sagt att jag inser att det finns gråzoner och att det inte alltid måste vara våldtäkt eller ett övergrepp. Men att hävda att en tjej måste säga nej annars kan killen inget förstå och har ryggen fri tycker jag är en märklig inställning och även ren och skär dumförklaring av killar. Så svårt är det oftast inte att förstå en annan människas vilja - om man bryr sig.

Jag tycker att du (och andra) har en mycket dömande ton gentemot TS och tidigare i tråden då det inte framgått att hon protesterat, och till det faktum att hon inte gick osv. Jag vet inte varför du känner ett behov av att tala om för någon som upplevt en våldtäkt att hon borde gjort på ett annat sätt än vad hon gjorde, genom att säga att "man måste säga nej och inte stanna" osv. Det är att döma, att skuldbelägga och att sparka på någon som redan ligger.

Honestyisdead
9/1/13, 8:11 PM
#103

102 du är fri att ha din åsikt. Men jag delar den inte. Vill man inte ha sex måste man visa det. Hur du får det till att vara dömmande förstår jag inte.

StickyKitten
9/1/13, 8:21 PM
#104

#103 Så om någon håller en kniv mot strupen på dig och säger att om du inte håller käften så dör du, då är det ändå din skyldighet att visa att du inte vill? Jag tvivlar på att du tycker det eftersom det vore ren idioti, och min poäng är: Nej. Man måste inte visa om man inte kan eller inte vågar.

Jag får din inställning till att vara dömande eftersom du talar om för TS vad hon borde ha gjort och vad hon inte borde ha gjort. Sen att du försöker få det att låta oskyldigt hjälper inte, du dömer hennes handling och bristen på handling och det lyser igenom i allting du skriver.

Annons:
Honestyisdead
9/1/13, 8:32 PM
#105

104 självklart säger man inte nej om någon förbjuder dig att göra det henom hot med kniv. Förstår inte ens att du tog upp det. Jag dömer ingen för att jag delar min åsikt om hur jag anser man bör göra. För att jag berättar vad jag ser som våldtäkt och inte. Du får tycka att jag gör det, men jag själv vet att jag inte dömt någon i tråden, det räcker för mig. Exakt vad har jag försökt få att låta oskyldigt? Slutligen; jag anser att man måste visa när man inte vill. Kvittar hur mycket du säger att man inte behöver. Jag ändrar inte åsikt för det.

StickyKitten
9/1/13, 8:55 PM
#106

#105 Sen när handlar detta om din åsikt, Hera? Du stiftar inte lagar och du sitter inte i någon domstol, och du har heller ingen vidare kunskap om ämnet eftersom vissa saker du hävdat i denna tråd är falskt och helt går emot fakta. Så på vilket sätt är din åsikt över huvud taget relevant eller intressant?

Jag bryr mig inte om din åsikt, men jag tänker inte låta den gå oemotsagt heller.

Du försöker få det att låta som att du "bara" berättar din åsikt, som om du gjorde det helt neutralt och utan att döma. Det är inte neutralt att uttrycka sig så som du, och andra, har uttryckt sig här i tråden och om ni tror det så måste ni se över hur ni uttrycker er.

Honestyisdead
9/1/13, 9:05 PM
#107

106 sedan när blev tråden en domstol och en plats där man inte säger sin åsikt? Jag "försöker" ingenting. Ännu ett påhitt från din sida. Du kan inte tala om för mig att jag dömt någon när jag inte har gjort så. Du bestämmer nämligen inte det. Nu avslutar jag då du uppenbarligen inte kan vara neutral i dina inlägg. Du känns otrevlig och aggressiv, och det lockar inte mig. Kanske ska du själv se över en del saker hos dig.

[postmortum91]
9/2/13, 12:29 AM
#108

#102 Alla ansvarar för sin egen hälsa, jag ansvarar för att jag själv ska må psykiskt och fysiskt bra.  Sedan fattar jag inte varför du inte lägger ner? Jag har ju sagt att hon blev våldtagen eftersom Hera berättade att han hade erkänt att han visste att hon inte ville, så vad finns det att diskutera om ytterligare? Det förstår inte jag riktigt?

StickyKitten
9/2/13, 9:54 AM
#109

#106 Klart man får säga sin åsikt, det var väl det TS efterfrågade. Men din åsikt har ingen verklighetsförankring och går helt emot fakta, ändå håller du fast vid den med näbbar och klor. 

Jag kan tala om för dig hur dina inlägg framstår och jag är inte ensam om att ha reagerat.

#108 Det handlar inte om TS blev våldtagen eller inte, utan om det du sa gällande hennes våldtäkt. Att hon borde lära sig att "hålla sig vaken i huvudet" gällande en psykos.

Ytterst märkligt att inte förstå problemet i hur du uttryckte dig där.

exitingsvillemo
9/19/13, 1:28 PM
#110

Nu blir jag väl lynchad,  men jag håller helt med Hera. StickyKitten (bla) förvränger ju allt hon skriver!! Läs inläggen igen så kanske du förstår bättre!

Om vi tar det punk för punkt så kanske du förstår:

  • Hon går hem till Han, med tanken att "hänga"
  • Hon lägger sig i Hans säng för att vila
  • Hon märker att Han gör försiktiga närmanden, som hon viftar bort.
  • Hon väljer att ligga kvar, trots att inget hot från Han förekommer
  • Hon somnar och vaknar sen upp med byxorna uppknäppta.
  • Hon väljer att knäppa byxorna och somna om, fortfarande har inte Han hotat Hon på ngt vis, inte tvingat Hon att stanna kvar.
  • Hon vaknar och märker att Han haft sex med Hon.

Ingenstans var det frågan om att killen hotat tjejen att stanna kvar i lägenheten. Hon hade bara behövt rest sig och gått därifrån.

Tjejen ifråga väljer sedan att fortsätta umgås med killen eftersom dom är så bra vänner… Bara det låter osannolikt i mina öron.

Muntliga hot, handgripligheter eller vapen fanns inte.

Jag har läst tråden, men inte hittat ngnstans att tjejen ens sa Nej. Vilket inlägg framgår det?

exitingsvillemo
9/19/13, 1:29 PM
#111

Det står klart och tydligt i inlägg #0 att hon inte sagt nej.

Annons:
Honestyisdead
9/19/13, 1:38 PM
#112

#111 Det framkom dock senare att erkänt att hon hade sagt nej då han våldtog henne.

exitingsvillemo
9/19/13, 1:47 PM
#113

Har läst igen nu och jag hittar ingenstans att hon sagt nej eller att killen ska ha erkänt…

Honestyisdead
9/19/13, 2:08 PM
#114

Märkligt, jag hittar det inte heller.
Har jag blandat ihop den här tråden med en annan? Var helt 100 på att TS skrev att han hade erkänt att hon faktiskt hade sagt nej.

Jaja, TS har lämnat tråden, så nu kan den få vila tycker jag :)

[Moa-]
9/19/13, 3:06 PM
#115

Jag vill bara göra ett sista tillägg, vet inte helt säkert om detta är skrivet eller ej. Våldtäkt fordrar som regel tvång, våld eller hot om våld att endast göra något mot någons vilja är i Sverige juridiskt ej att beakta som våldtäkt. (Så tillvida personen inte fysiskt är medvetslös/sovande/utan möjlighet att försvara sig (som ej beror på personens egna mående utan måste vara tydligt för en gärningsman)).

Kaniner_bäst
9/19/13, 7:23 PM
#116

Det är en våldtäkt eftersom att du inte var med på det. Och du kav inte honom tillåtelse för att ha samlag med dig. Du kan anmäla det för våldtäkt för att du inte va med på det. Som sagt man har inte sex med nån när den ligger och sover. Jag har också vart med om det så ja det är en våldtäkt. Så jag säger såhär anmäl honom.

Calcifer
9/19/13, 9:22 PM
#117

Man måste inte alls uttryckligen säga nej för att det ska räknas som våldtäkt. Det räcker med att man inte givit sitt medgivande. Annars skulle det inte räknas som våldtäkt om någon låg med mig medan jag var för full för att säga varken bu eller bä. Är man inte vid sina sinnens fulla bruk så att man är kapabel till att ge sitt medgivande så är det nej.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

exitingsvillemo
9/19/13, 9:44 PM
#118

Hur lyckas man sova sig igenom ett fullbordat samlag? Om man inte är drogad eller packad

Annons:
[postmortum91]
9/19/13, 11:46 PM
#119

Nu orkar inte inte med er längre "du måste tillåta det", så nu tänker jag gå till sovrummet till min sambo och säga: Varsågod älskling, du får stoppa din penis i min vagina, jag tillåter det. Precis som jag gör alla gånger vi älskar med varandra. Hej svejs

Calcifer
9/20/13, 10:53 AM
#120

#119 Så du har aldrig givit medgivande till din sambo menar du, genom gester, ord, smekningar, eller förspel?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

imsuchadiva
9/20/13, 2:39 PM
#121

Det hela känns väldigt konstigt. Du är gift och har barn, men endå sover du med en annan kille och bara "viftar" bort honom när han är på di sexuellt. Och hur märker man inte om någon öppnar ens byxor? Dessutom så umgås du med honom efteråt!!? Låter snarare som ni var väääldigt goda vänner och att du sedan ångrat det. Hoppas du tar och träffar en psykolog som hjälpt dig reda ut ditt problem.

Kaniner_bäst
9/21/13, 10:54 AM
#122

Asso är ni fullkomligt dumma i huvudet eller? Hon skulle bara träffa honom och umgås. Men hon blir trött och lägga sig och vila. Så jag förstår inte vad erat jävla problem är?

Calcifer
9/21/13, 11:05 AM
#123

#122 Knappast nödvändigt att kalla någon dum i huvudet.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kaniner_bäst
9/21/13, 11:15 AM
#124

jodå det är alltid nödvändigt :)

Honestyisdead
9/21/13, 11:19 AM
#125

Nödvändigt blir det om man saknar ett bra ordförråd. Dock framställer det skribenten i väldigt dålig dager och ingen kommer ta till sig det. Så det är din förlust.

Annons:
Kaniner_bäst
9/21/13, 11:21 AM
#126

Du jag är den jag är. Accepterar ni inte det- Så kan ni tagga bara okej?

[postmortum91]
9/21/13, 11:35 AM
#127

#126 Är det någon som ska tagga så är det väl ändå du?
Det är ju inte vi som sänker oss själva när det är du som beter dig illa. Du kan inte dra ner oss i den gropen du grävt och själv fallit i.

Om det är någon som har svårt att "fatta" så är det väl de personer i den här tråden så blir så onödigt arga för att det finns folk av olika uppfattningar.

Honestyisdead
9/21/13, 11:35 AM
#128

126 ingen har sagt något om vem du är. Forumregler gäller ALLA, oavsett vem man är.

Kaniner_bäst
9/21/13, 12:13 PM
#129

Okej? Ska jag vara ärlig? Den är tråden är typ 3 år. Och ja. Du kan ju tagga eftersom att du la di? Åhh människor för den här tiden asså..

Honestyisdead
9/21/13, 3:06 PM
#130

Har anmält ditt inlägg och kommer kontakta admin så det tas bort. Ska du skriva på iFokus sajter får du följe reglerna precis som alla andra.

[Moa-]
9/21/13, 4:39 PM
#131

Jag förstår inte hur svenska folket kan ha så dålig koll på svensk lagstiftning. Nej, i Sverige har vi inget samtyckeskrav, detta har utretts flera och gånger och varje gång avslagits. Nej, det räcker inte med att säga nej, det krävs även våld eller hot. Alternativt att det sker mot en person som ej är vid medvetande/sovande/utslaget/försvarslöst läge så som föreskrivs i andra stycket. Det finns rättsfall där målsägande utryckligen sagt nej upprepade gånger, den åtalade trots detta genomfört samlag, men av rätten friats då inget hot eller våld förekommit. Att tjata sig till sex är inte heller olagligt. Läs BrB 6 kap 1 §. "Den som genom misshandel eller annars med våld eller genom hot om brottslig gärning tvingar en person till samlag eller till att företa eller tåla en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens allvar är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt till fängelse i lägst två och högst sex år. Detsamma gäller den som med en person genomför ett samlag eller en sexuell handling som enligt första stycket är jämförlig med samlag genom att otillbörligt utnyttja att personen på grund av medvetslöshet, sömn, allvarlig rädsla, berusning eller annan drogpåverkan, sjukdom, kroppsskada eller psykisk störning eller annars med hänsyn till omständigheterna befinner sig i en särskilt utsatt situation. Är ett brott som avses i första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre grovt, döms för våldtäkt till fängelse i högst fyra år. Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas, om våldet eller hotet varit av särskilt allvarlig art eller om fler än en förgripit sig på offret eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2013:365)."

[postmortum91]
9/21/13, 8:01 PM
#132

#131 Äntligen någon som kommer med fakta :)

Annons:
yvonnel
10/8/13, 4:31 PM
#133

Och sedan händer det att 6 pojkar kan våldföra sig på en ensam tjej - utan att bli straffade för att domherrarna valde att bruka en gammal lagstiftning. Visst är livet härligt - särskilt för pojkar!

Honestyisdead
10/8/13, 4:40 PM
#134

133 lika härligt flr de kvinnor som våldtar.

[Moa-]
10/8/13, 6:54 PM
#135

yvonnel; läs domen, jag är långt ifrån säker på att det skulle blivit ett fällande med den nya lydelsen heller. Våldtäkt, bör enligt mig ställas vissa krav för att brottet skall  vara uppfyllt. I detta fall var flickan hela tiden vid fullt medvetande, ej redlös, gjorde aldrig något motstånd, inget våld förekom, inget hot om brott, flickan hade under övergreppen möjlighet att lämna, vilket hon själv uppger. Ställs inga krav alls på kvinnor idag? En av flickans vänner hade tidigare samma kväll nekat sex med en av de aktuella killarna, vilket respekterades, något flickan närvarade vid och därför kände till.

Honestyisdead
10/8/13, 6:57 PM
#136

#135 Folks reaktioner att döma så verkar det nästan inte så.

[Moa-]
10/8/13, 7:02 PM
#137

Hera; många läser Aftonbladet och tolkar hela saken därifrån, då hade även jag kunnat dela denna uppfattning, men ibland krävs att man ser helheten och undersöker vad som faktiskt skett. Jag säger inte att de handlade rätt, men jag skulle personligen inte beskriva det som våldtäkt…

Calcifer
10/8/13, 7:02 PM
#138

Så man får som femtonåring skylla sig själv att man blir våldtagen för att man inte slår tillbaka? Ni tror inte att man kan bli REJÄLT skrämd eller tvingad utan ord?????! Herregud, jag blir mörkrädd!


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Moa-]
10/8/13, 7:05 PM
#139

Bellatrix; har du läst domen? På vilket sätt har kvinnan blivit skrämd? Tvingad? Det många glömmer är att killarna är lika unga. Hur definierar du våldtäkt enligt ovan?

Annons:
Honestyisdead
10/8/13, 7:07 PM
#140

#137 Var har du läst om det?

#138 Nej, självklart ska man inte skylla sig själv vid en våldtäkt. Frågan är var gränsen för våldtäkt går. Det är farligt att inte lämna något som helst krav på den som sedan anmäler.

Man ska inte kunna ha sex med personer av fri vilja, och sedan efter anmäla för våldtäkt för att man tex ångrar sig. Tillåter man detta så går ju ingen säker.

Nu var det många som hade sex med tjejen, jag säger inget om vad som hänt för jag är itne alls insatt. Men jag skulle ju aldrig basera min åsikt på vad svallertidningar som aftonbladet och dylikt skriver.

Men om hon faktiskt inte blivit tvingad till något kan jag inte se det som våldtäkt.

Calcifer
10/8/13, 7:09 PM
#141

Jag blir helt chockad av att folk tror att en kille måste säga uttryckligen "ta av dig kläderna din hora annars slår jag sönder dig" för att man ska fatta att den attityden hänger i luften. Jag var tillsammans med en kille som ALDRIG sa något dylikt, men jag var vidrigt medveten om att ställde jag inte upp skulle jag få så mycket stryk att jag inte kunde stå på benen. Dessutom hade de tagit hennes kläder - så du menar att hon skulle slå ner sex killar och gå därifrån naken???? Annars får hon skylla sig själv?

Jag hoppas du aldrig befinner dig på fest med sex killar som tvingar sig till sex med dig där du sen får höra att det är ditt eget fel för du gick inte därifrån….


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[postmortum91]
10/8/13, 7:10 PM
#142

Efter händelsen med flickan och de 6 st killarna har jag faktiskt ändrat åsikt rätt radikalt :P Kul hur man kan ändra sig så snabbt.

Jag har läst på lite mer nu, och läste en väldigt bra debattartikel:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article17581671.ab

Honestyisdead
10/8/13, 7:15 PM
#143

#141 Var du där? Om ditt svar är nej borde du nog lugna ned dig litet.
Läs om och läs rätt. Jag säger inget om fallet i fråga. Däremot säger jag att det måste föreligga någon typ av tvång för att jag ska kunna se det som en våldtäkt. Tvång kan se ut på olika sätt.

Om jag är på en fest där sex killar har sex med mig, jag med dom och jag går med på det, väljer att stanna av egen fri vilja, ingen tvingar mig till något, ja då har jag inte blivit våldtagen.

Om det däremot finns hot/våld/tvång med i bilden blir den en helt annan sak.

Jag vet hur det är att bli våldtagen.  Och jag tycker det är väldigt viktigt att oskyldiga aldrig ska kunna dömas. Därför är det viktigt att det faktiskt finns gränser!

Calcifer
10/8/13, 7:20 PM
#144

jag har inte pratat med dig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Moa-]
10/8/13, 7:22 PM
#145

Hera; läst vad? Jag har läst stora delar av domen samt rapporterna i media…?

Bellatrix; att tjejens kompis nekat till sex med samma kille vilket accepterats under tiden tjejen var i samma rum då? Hur förhåller sig detta till stämningen? Nej, någon form av hot, våld eller liknande bör enligt mig föreligga för att det skall vara fråga om en våldtäkt. Flickan valde själv att stanna kvar, både när hennes kompis gick hem och ville ha med henne och senare under sexakten, så hon kan ju inte ha varit särskilt rädd?

Jag säger inget om vems fel det är, jag anser inte att det når upp till lagens definition av våldtäkt. Att flickan däremot direkt felaktigt pekat ut ytterligare en person som hon tidigare haft fullt ut konsensuellt sex med som våldtäktsman är enligt mig mycket upprörande.

Honestyisdead
10/8/13, 7:24 PM
#146

#144 Men snälla, kan du inte skriva VEM du svarar till, så slipper folk svara på något som inte är menat till dom.

Men jag har i alla fall pratat med dig.

Undrar precis som Moa; har du läst domen?

Annons:
Honestyisdead
10/8/13, 7:26 PM
#147

Moa; precis, jag undrade om du hade läst domen.

[Moa-]
10/8/13, 7:26 PM
#148

bellatrix; men andra kan väl svara och prata med dig även om du inte skrivit till dem först?

Calcifer
10/8/13, 7:27 PM
#149

Nej set kan jag inte jag sitter på en telefon som krånglar. Jag har läst ja. Håller ej med er alls.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Honestyisdead
10/8/13, 8:34 PM
#150

149 uppenbarligen kan du skriva bokstäver och våra nick innehåller just det. Du håller inte med om vad exakt?

yvonnel
10/8/13, 11:46 PM
#151

Enligt uppgift från advokat/åklagare I ärendet (deras egna ord på TV-intervju) så var alla pojkarna väldigt ångerfulla och skamsna, undra varför då, om dem nu inte är skyldiga alltså?

Eija
10/9/13, 1:25 AM
#152

Man ser hur enkelt en sådan här grej tar fart om vad man har för åsikt och vad man tycker….man måste ju utgå från just den specifika händelsen…..finns ju så mycket före o efter och kring som måste utrönas…..

När det gäller denna "våldtäkt" med flera killar, som blev frikända efteråt…har även jag fått den bilden att det är hur skevt som helst, att killarna kom lindrigt undan……

Fester kan spåra ur totalt, och det blir helt galet….Tjejen kan ju känt sig lugn tidigare, men att det sen kan ha blivit en hotbild i det hela efter att hennes vän stuckit, någon behövde kanske inte ha sagt något, räcker med attityd, och vi vet ju hur lätt det blir med gängtryck…..den frommaste kan göra saker den aldrig skulle drömt om annars…..

Så jag skulle nog känt mig rädd och inte vågat göra något alls i den situationen….inte när det är så många killar…….

Har själv blivit utsatt för våldtäktsförsök, men har slagits för mitt liv o kommit undan, och det har hänt några ggr….en av dem var de två, men jag kände ju att de var för starka, och låtsades tuppa av tills jag fick nya krafter, för dom stanna upp ett ögonblick, och släppte mig, och det räckte…..fick tag på min tappade sko, och svinga den framför mig så mycket jag orka och kunde springa iväg och fram till ett hus där jag sprang in på tomten, och då vände de…..och den rädsla jag kände, har jag aldrig någonsin senare känt eller varit i närheten av….och då är jag 60+….

När det gäller sajtskrivaren om sin våldtäkt, så är jag lite lite fundersam ändå……

Att hon har posttraumatiskt beteende stämmer nog helt o hållet….hon kan ju hamnat i den där konstiga förhållandet, just för att han var en vän…..

/Om man läst om hur barn som blir utnyttjade av pedofiler, och oftast då en far eller nära släkting, så får de en konstig hatkärlek till sin banesman, att de utåt ser ut att gilla personen, och hålla sig nära den …kan liksom inte själv avsluta förbindelsen/

Sen är det just detta med att hon umgås med sina vänner där denna kille ingår, trots att han är anmäld, och då tycker jag att det är konstigt att han accepterar allt, för om jag hade blivit anmäld för något som jag inte tycker är rätt, så skulle jag vara urförbannad på anmälaren…..

Och vidare, så tänker jag på hennes man, har inte han något alls att säga i detta, att han går med på att hon umgås med killen fortfarande i samband med sina vänner…..är han med överhuvudtaget i samma gäng….ja det finns ju så många frågetecken ändå kring detta…..

Men hur som haver så är just dessa mål inget som vi kan påverka eller så, utan hon kom ju med ett råd, och det har hon banne mig fått av både med håll och misstänksamhet….

Hoppas att hon har fått frid och rättsida på sitt liv nu…

[Moa-]
10/9/13, 9:45 AM
#153

yvonnel; läser du mitt inlägg så ser du att handlandet i sig kan vara fel eller tveksamt moraliskt utan att leva upp till brottsrekvisiten.

Annons:
[Hen]
10/9/13, 2:09 PM
#154

Normala män gör inte så!!!!

yvonnel
10/9/13, 10:27 PM
#155

#154

Nej, just det! Vad är det som gör att snopparna ska fram överallt, ser på sångare och övriga artister hur dem tar sig I skrevet under föreställningarna och kan inte fatta vad som menas med ett sådant budskap, är det månne ett sorts besked från herrsidan att gå ut där och ta för er bara. Hänsyn har ingen plats I dagens samhälle.

Och för övrigt så tror jag faktiskt inte att de  flesta övergrepp på barn sker inom familjen. Jag blev utsatt av flera olika pedofiler utan någon som helst anknytning till min familj. Däremot tror jag att hjälpen jag hade behövt uteblev för att dem I övrigt var hårt ansträngda av dålig ekonomi och en förälder som var alkoholist. Min mor orkade förmodligen inte se hur dåligt jag mådde, därför dröjde det tills hon var död innan jag kunde hantera smärtan (närapå 50 år).

Calcifer
12/8/13, 8:11 AM
#156

Drar upp denna tråden igen då diskussionen är intressant.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Moa-]
12/8/13, 8:38 AM
#157

Bellatrix; vad är det som du anser är intressant? Jag anser att den juridiska definitionen i denna tråd är relativt uttömd. Att vissa sedan tycker saker utan juridisk grund är en helt annan sak.

Att det är en tragisk situation som TS hamnat i, är det inte heller någon som inte håller med om. Jag önskar att TS för professionell hjälp att ta sig vidare i livet i stort.

Calcifer
12/8/13, 8:41 AM
#158

#157 Det är helt okej om du inte vill fortsätta någon diskussion, men det hindrar inte att andra vill göra det eller att andra finner ämnet intressant.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Moa-]
12/8/13, 9:04 AM
#159

bellatrix; men vad vill du diskutera, det är det jag inte förstår? Du vill skapa en diskussion utan att säga något…?

yvonnel
12/13/13, 1:36 PM
#160

yvonnel; läser du mitt inlägg så ser du att handlandet i sig kan vara fel eller tveksamt moraliskt utan att leva upp till brottsrekvisiten----

Men vadå brottsrekvisiten; fina ord som jag nog förstår kommer väl till användning inom ämbetet rättsväsen, men utan förankring I folkmedvetandet/uppfattningen om vad som är rätt eller fel. Går nog att prata mycket om det, men den stora punkten handlar ju egentligen inte om själva våldtäktens vara eller inte, faktiskt är det I grunden en fråga om kränkning av den personliga friheten, sfären, utrymmet. Själva handlingen är en en kränkning om man inte är alldeles säker på att ett medgivande finns med. Till och med bara den beräknande eventella tanken på att utnyttja någon annan eller att försätta någon annan I ett sådan tillstånd att den personen inte har förmåga att säga nej är en allvarlig kränkning och borde verkligen hanteras därefter.

Dessa floskler om att det oftast är nära släktingar/pappor som är , gör, pedofila handlingar, borde per omgående fasas ut ur de s.k. bästavetarnas medvetande. Det är farligt att tro att det inte lurar pedofiler nästan överallt,. för så är det faktiskt om ni följer upp alla larmrapporter så får ni det klart för er. Det är viktigt att vara medveten om den faktiska faran, att förstå att den faktiskt finns även där man minst anar det. Dessutom finns det statistiska beräkningar som talar om att en pedofil I genomsnitt hinner med 179 olika övergrepp innan någon "lyckas sätta dit" honom. Det borde rimligtvis innebära att någon pedofil hinner med 5-600 och andra kanske inte lever länge nog för att hinna alla 179, man har ju läst om pedofiler som är över 80 år  också, så nog finns det utrymme för fler än bara nära släktingar, öppna ögon är bra till vardags.

Att blunda när man ser misstänkta handlingar är att tolerera, är att tillåta, är att acceptera. Ordet "brottssrevisiten" är nog bland det absolut fulaste ord jag någonsin sett/läst.

Annons:
[Moa-]
12/13/13, 5:25 PM
#161

"Det är farligt att tro att det inte lurar pedofiler nästan överallt,." Detta är ett mycket inskränkt och farligt uttalande enligt mig. Det är människor som tror på sådana dumheter som misstänkliggör förskolelärare endast baserat på att de är män, vilket är helt oförsvarbart.

Jag håller inte med dig i ovanstående inlägg, utan jag tror på det mänskliga och personliga ansvaret i bägge riktningarna.

Det förekommer även väldigt många falska anmälningar, något man måste vara väldigt medveten om, att någon är anmäld och/eller misstänkt är långt ifrån samma sak som att någon är skyldig. Långt ifrån alla falska anmälningar går till åtal, eller ens tas upp som en anmälan. 

Att du ignorerar och förkastar de lagar och regler som styr vårt samhälle och talar om vad som anses allmänt accepterat och är straffbart är väldigt dumdristigt enligt mig, det riskerar att sätta dig i problem längre fram. "Jag visste ej" är inte en giltig ursäkt till att överträda de lagar som finns.

Honestyisdead
12/13/13, 5:39 PM
#162

160 jomen tjena! Låter verkligen som om samhället hade blivit bättre om man gick och misstänkte folk till höger och vänster. Håller verkligen inte med dig och tycker ditt tänk är skrämmande och farlig. Det om något är kränkande. Och hur kränkt tror du en man som falskt anklagas för våldtäkt eller pedofili blir?

Tjeja
12/16/13, 7:00 PM
#163

Alltså… jag har inte orkat läsa hela tråden alls. Men just det du själv skriver TS så undrar jag,

Hur kan du fortfarande anse att han är din vän direkt efter något sådan har hänt?

Oavsett om det rent lagmässigt kommer klassas som våldtäkt eller sexuellt utnyttjande så har han ju brustit i respekt mot dig! (och även mot ditt äktenskap såvida du inte är uttalat polyamorös eller ditt äktenskap är en öppen relation!?)

Det kan nog tyvärr vara svårt att få resultat av en anmälan på en sådan händelse som du beskriver, då det kommer bli så att ord står mot ord. Men hur du än väljer att göra angående en anmälan, borde du utesluta den mannen ur din bekantskapskrets och inte tittulera vederbörande som någon nära vän i alla fall!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ford -57
12/21/13, 3:56 PM
#164

Hur som helst så måste man väl betrakta slödder som ger sej på sovande, medvetslösa eller fulla m.m kvinnor som väldigt lågt stående varelser, dom har enligt mej i stort sett förbrukat existenrätten. Den som tycker annat godkänner deras handlande.

Honestyisdead
12/21/13, 10:16 PM
#165

#164 Absolut.

Fast man "ger" sig inte tvunget på en full kvinna. Det måste vi ha klart för oss. Frivilliga finns det gott om.

FunkyShrimp
12/21/13, 10:30 PM
#166

fast många ger sig på just fulla kvinnor också, det måste vi också ha klart för oss.

Ford -57
12/21/13, 10:59 PM
#167

#165 Ja det finns frivilliga så d räcker åt alla. 

Å samma åsikt har jag om dessa ynkryggar som spöar kvinnor åxå.

Det vore intressant om nån av dessa ynkedomar ville komma in och kommentera och förklara sina låga beteenden, men d e väl för mycke begärt av dessa nollor.

Annons:
Honestyisdead
12/22/13, 9:26 AM
#168

166 självklart gör dom det. Lätt byre och det tror jag de flesta vet.

yvonnel
12/22/13, 4:56 PM
#169

Intressant att jag fått så många att tänka till, även om en del tycker att jag har fel. Lyckliga ni som aldrig har blivit utsatta varken som barn eller vuxna. Himla tur också att det finns några kvar som klarar av att hålla sig upprätta utan att ta ut sina olika frustrationer på andra.

Upp till toppen
Annons: