Annons:
Etikett06-sexuella-övergrepp
Läst 2994 ggr
regskylt
2009-11-20 20:25

Rättsystemet och våldtäkter

Jag förstår mig inte på det svenska rättsystemet. Jag har en vän som blev drogad, våldtagenoch dessutom smittat med könsherpes.

Direkt efter våldtäkten så blev hon undersökt på kvinnokliniken, det gjordes anmälan och prover togs som bevisade att hon blivit drogad och faktiskt våldtagen. Mannen ifråga visste de vem det var då de var på "dejt". Min vän hade även lyckatd skicka ett sms till en vän som larmade polisen under jsälva våltäkten med orden "han våldtar mig".

Nu har åtalet lagts ner! Så nu händer ingenting.. Inte ens med tanke på att han har medvetet gett henne en obotlig sjukdom.

Hur funkar det där j**** systemet egentligen?!

Var bara tvungen att skriva av mig…

Annons:
LuckyLady
2009-11-22 11:13
#1

Du det kan man fråga sig!

LuckyLady Värdinna Misshandel iFokus

LinnB
2009-11-23 00:53
#2

Helt j*vla sjukt. (får ursäkta språket) Jag har tappat tron på det där. Huvva.

Va hjälp ä å fly om du ha töjje fel väg?

David
2009-11-23 03:01
#3

Rättsystemet fungerar inte, det spårade ur för sådär 10 år sedan gällande allt. Sorgligt men sant, numer måste man ta sakerna i egna händer, och de här "privatpoliserna" blommar upp med sina verksamheter överallt. De få som vågar vittna om något blir inte skyddade av polis hur mycket de än utsätts för, varav det inte blir några vittnen, och utan vittnen är det oftast bara ord mot ord.

När TV-läkaren våldtog en NEDSÖVD patient, i den rättegången ställde advokaten frågan om vad hon brukar ha på sig när hon går ut på krogen. Relevant? Det är att gå över gränsen tycker jag.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
2009-11-23 03:04
#4

Rättsystemet fungerar inte, det spårade ur för sådär 10 år sedan gällande allt. Sorgligt men sant, numer måste man ta sakerna i egna händer, och de här "privatpoliserna" blommar upp med sina verksamheter överallt. De få som vågar vittna om något blir inte skyddade av polis hur mycket de än utsätts för, varav det inte blir några vittnen, och utan vittnen är det oftast bara ord mot ord.

När TV-läkaren våldtog en NEDSÖVD patient, i den rättegången ställde advokaten frågan om vad hon brukar ha på sig när hon går ut på krogen. Relevant? Det är att gå över gränsen tycker jag.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
2009-11-24 00:59
#5

en sak… är hon hundra att hon blev smittad av herpes genitalis? det är ju ett virus, som kan ligga latent och blossa upp av i princip ingenting. Jag själv har herpes simplex, fick första skovet när jag var 21 utan någon smittokälla alls. Min före detta svärmor åkte på sin första när hon var 63 år och då hade hon levt i totalt celibat ca 20 år….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hawknestgrove
2009-11-24 01:02
#6

SMS under en våldtäkt?…………

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
regskylt
2009-11-24 02:48
#7

#5 ja det är säkert. allt stämde in och han hade det också. och fråga mig inte hur hon lyckades smsa. men de gjorde hon.

jag får hela tiden upfattningen om att du inte tror på någonting som jag skriver.

fotokrafs
2009-11-24 17:03
#8

Om det är bevisat att hon blev drogad och våldtagen så fattar jag inte alls att de bara kan släppa honom!! Skrikandes

David
2009-11-24 17:06
#9

För att få en fällande dom krävs det tyvärr väldigt starka bevis.

Och jag förstår, tyvärr, att en åklagare inte valde att gå vidare med det, för åklagaren skulle aldrig få till en fällande dom, mest på grund av att hon var så pass medveten, trots att hon var drogad och under pågående våldtäkt skickade ett sms. Det skulle vilken advokat som helst tagit upp direkt och domstolen skulle fria gärningsmannen.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
2009-11-25 00:08
#10

Det är bara det, att hon kan lika gärna ha fått det av någon annan för många år sen! Läs på….. OCh herpes Simplex kan smitta till genitalierna. Däremot är det faktiskt så, att har du ett skov, så gör det så ont,så du om du är man knappast kan genomföra ett samlag. Med infernalisk smärta i penis, så är det inte speciellt sannolikt att få stånd.  Oj drogad dessutom? OCh skickade SMS? Under pågående samlag? JA, jag är mycket skeptisk. OCh förstår väldigt väl, att åklagaren la ner åtalet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

movingon
2010-01-05 22:27
#11

allting handlar om vilken åklagare som har hand om fallet. Sedan vilken tingsrätt som dömer. Finns många våldtäkter som kunde lett till fällande dom där åklagaren inte valt att väcka åtal t ex.

Sen finns det åklagare som väcker åtal för alla sexuall mål och förlorar dom i rättegång.

Så det är väldigt olika

Sen dömer tingsrätten ofta fel och hovrätten ändrar. Som t ex Stureplans våldtäkten. Tingsrätten friade, hovrätten dömde.

Så det var ju en signal att tingsrätten gjort fel i sin bedömmning.

Men långt i från alla fall kommer dit och får en korrekt bedömmning.

regskylt
2010-01-06 00:46
#12

#10 hon blev drogad och då kan jag själv intyga att man inte är pigg i kroppen, har dne styrka att ge en smäll på käften elelr en pungspark. tänk dig en rejäl fylla att du inte ens kan stå på dina egna ben. då räknade gärningsmannen antagligen inte med att hon skulle kunna få iväg ett sms, men det fick hon på ett eller annat vänster.

David
2010-01-06 01:00
#13

Det har faktiskt nyss varit uppe ett rättsfall om en våldtäkt där den våldtagne skickade iväg sms under pågående våldtäkt.

Både tingsrätt och hovrätt friade just p.g.a. sms-skickandet.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Annons:
regskylt
2010-01-06 01:16
#14

#13 intressant..

movingon
2010-01-06 13:15
#15

Det kan ju finnas olika förklaringar till hur hon fick i väg ett sms under våldtäkten.

På samsung telefoner finns det något som gör att man kan skicka sms när man är i nöd. Ett för programmerat sms som skickas om du skickar på en knapp ett visst antal gånger.

det brukar stå " hjälp mig jag är i nöd" men man kan även skriva om det till något annat. Kanske hade tjejen ett sådan förprogrammerat sms.

Finns ju tjejer som hunnit ringa 112 under våldtäkter. Är man dessutom duktig på sms så går det ju att skicka i väg ett sms på sekunder.

Men en försvarsadvokat kommer ju dra sms skickande till sin fördel. Det kan ju bevisa att våldtäkten inte var så grov som målsägande beskriver.

Dom är väldigt duktiga på att vända och vrida saker, finns det något som kan ifrågasättas så gör dom det.

Kanske hade inte tjejen stödbevisningen som krävs. Ord mot ord är alltid svårt.

regskylt
2010-01-06 20:26
#16

#15 ord mot ord är svårt, men de tär ändå konstigt i min kompis fall då hon kom till akuten med poliseskort direkt efter överfallet. de gjorde gynundersökning som visade att hon hade penetreringsskador i underlivet, och prover som visade att hon hade fått i sig något. Hon ville inte ens anmäla men polisen sa att det var så grovt att det itne var hennes sak att avgöra. Så då är det jävligt sjukt hur det kunde läggas ner när alla bevisen fanns där.

movingon
2010-01-06 20:54
#17

det är konstigt att dom inte gick vidare med det. Men åklagaren måste tro att dom kan vinna målet för att väcka åtal. H*n kanske ansåg att rättegången kanske skulle bli för svår för tjejen, och h*n visste kanske att utgången skulle bli en friaende dom. Det är hemskt. Men samtiigt tror jag att hon klarar sig bättre utan en rättegång och allting vad det innebär. Det är en andra våldtäkt.

en rättegång är inte alltid det bästa. Killen borde dömas, men hon skulle bli utpekad som en lögnare om han friades.

Många våldtäktsoffer tror att en rättgång tar bort allt det onda som har hänt och att det ska kännas bättre. Tyvärr så är det ofta så att en rättgång gör saken så mycket värre.

Att han hamnar i fängelse ger ingen lindring, inte med dom straffen som är idag. Det är snarare ett hån mot offret.

Självklart ska rättegångar hållas, så ta mig inte fel. Men det tar inte bort det som har hänt.

regskylt
2010-01-06 21:13
#18

#17 det är sant det du säger. Men det känns förjävigt ialla fall. Min kompis har algt det på "hyllan" nu och vågar ha sex igen, men hon har sagt att hon däremot int ekommer att våga skaffa några fler barn (hon är 21 och har en dotter på 1 år) pga herpesen hon blivit smittad med. det jävliga med msittan är att de tär ett ständigt påminnande om vad han gjorde mot henne. det försvinner ju aldrig.

David
2010-01-06 21:15
#19

H*n kanske ansåg att rättegången kanske skulle bli för svår för tjejen

Detta är ingenting som en åklagare får ta hänsyn till. Våldtäkt faller under allmänt åtal och åklagaren har en skyldighet att väcka åtal = lämna till tingsrätt om förundersökningsmaterialet visar att ett brott sannorligt begåtts och att det finns en chans för en fällande dom.

Endast teknisk bevisning är inte alltid hållbart för att påvisa en våldtäkt. Ett samlag - absolut - men det gäller att bevisa att det skedde mot hennes vilja. Och där är absolut ett sms till nackdel för henne, så vida det inte var ett kort "hjälp" eller liknande.

Jag förstår åklagaren i detta fall, här är det en tjej som påstår sig vara nerdrogad och blivit våldtagen, men samtidigt skickat ett sms. Utan att ha läst förundersökningsmaterial eller liknande, utan bara utifrån uppgifterna i denna tråd skulle jag valt att inte fortsätta med förundersökningen.

Nerdrogad + våldtäkt + sms blir en kombination som inte ser trovärdig ut för den som anmält. Och att kunna bevisa att just denna handling smittat henne med könsherpes är nästan helt uteslutet, så det är något en åklagare inte kan lägga till bevisningen. Till och med så illa att en skicklig försvarare skulle kunna få till att hon smittat honom.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

movingon
2010-01-07 01:39
#20

# 19

Men någonstans så är åklagaren mänsklig och måste ta hänsyn till målsägande. Skulle hon klara av en rättegång? hon är ju ett bevis i sig och henne historia måste hålla i en rättegång. Börjar hon vackla så faller ju mycket av bevisen där också.

Tekniskbevisning måste ju självklart stämma med målsägandes berättelse. Det måste finnas stöd för bevisningen.

Om tjejen i fråga hade skador i underlivet som inte stämmer överens med ett vanligt samlag så är det ett bevis på att samlaget skedde mot hennes vilja.

Angående könsherpesen så är det svårt att bevisa att hon inte hade det sedan innan.

Var det inte en debatt om det när Tito Beltran ska ha utnyttjat ett barn sexuellt. Den flickan fick väl herpes av honom som jag förstod det.

Men hon var nog runt 6 år så att herpes uppkommer på könsorganet i den åldern är nog ovanligt om hon inte smittats med det.

jag tycker synd om tjejen, det gör jag verkligen. Men bara för att inte åtal väcks så innebär inte det att det aldrig var någon våldtäkt.

om mannen i fråga begår ett liknande brott så kommer ju polisen kunna se att han varit anmäld för våldtäkt tidigare.

Vilket försvårar för honom att gå fri nästa gång.

Skönt att hon kan ha ett sex liv igen. Sånt kan ta tid.

Men hon får inte hänga upp sig på att det aldrig ledde till åtal.

Han får nog sitt straff han också en dag.

Annons:
Hawknestgrove
2010-01-12 18:14
#21

ja just herpes är inget som man kan bevisa så, att man fått det av den och den. den kan ligga och lura länge, så hon kan faktiskt ha haft det latent själv, elelr blivit smittad av någon annan innan.Sen  bryter all herpes ut i skov när något inte är som det ska, tex, förkylning, stress, eller tom mens. OCh inte skaffa sig fler barn? hon har rätt till  kejsarsnitt om hno har genital herpes. Tyvärr, jag är enig med David här. HAde det inte varit för SMS, så hade hon varit mer trovärdig objektivt sett.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Rafflan
2010-01-12 21:30
#22

Systemet funkar sjukt dåligt, men sms:et gör mig dock tveksam till våldtäkt.

Om hon kommit över det nu är det ju bra, men när man står där och får ett nekande ska man spinna vidare och inte ge sig, den skiten ska inför domstol oavsett vad, även om han inte döms så har han vart i domstol för våldtäkt, det blir som en varning för andra tjejer vilket svin han är!

Hawknestgrove
2010-01-13 13:46
#23

OCh man bör faktiskt som tjej tänka på, att är man på fest, ha koll på varandra! Det är en sak som vänner gör! OCh gå aldrig hem ensam! Stenkoll vänner emellan, då händer inte sånt här! Det ska inte behöva hända, jag vet, men det är samma sak att säga, att jag tänker aldrig krocka med min bil. Ändå smäller folk! OCh dör i trafikolyckor. Konstigt va?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

movingon
2010-01-13 16:58
#24

# 23 men 90% av alla våldtäkter sker ju av en bekant till offret.

Tjejen har ofta släppt in mannen i lägenheten och eftersom dom är bekanta så känns det inte så främmande för en kvinna att gå iväg själv med en man som hon känner.

Det är i våra hem den största faran för våldtäkt är. Inte i parken eller skogsdungen

Hawknestgrove
2010-01-13 17:06
#25

JA, jag kanske är gammaldags, men jag är väldigt reserverad att släppa in en man om jag är ensam hemma, även om det är en god vän. Elelr om jag besöker en manlig vän.OCh drogad, det är ju sånt man  oftast blir på fester, eller hur? Det är det jag menar med, att man ska ha koll på varandra. Är du ensam tjej på en fest, inte 17  tar du risken att dricka då? Om du ens stannar kvar…..MAn får inte tro alla om gott, för det finns alltid rötägg och det kan vara just DU som råkar ut för det rötägget.

Samtidigt, som vi vänder på steken. Du och en tjekompis är på fest, du tänder till på en kille, säg då till din tjejkompis, att Ok, jag är tänd på den här killen, nu drar vi oss undan. För hans skull! HAn ska också veta, att du har gått med  honom för en intim stund helt frivilligt. KLara besked, då är man juste mot alla.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

movingon
2010-01-13 17:53
#26

# 25 jag förstår vad du menar. Drogad blir man ofta på fester eller krogen. Men ofta så går ju tjejen hem när hon känner sig dålig och det är då våldtäktsmannen följer efter.

Det är bra att du är förstiktig med män i din närhet. Men du kan aldrig skydda dig mot dom till 110% samma gäller överfalls våldtäkter. Fel plats vid fel tidpunkt.

Sen kan man inte som kvinna gå och vara rädd för alling heller. Du måste kunna festa och leva livet. Det är din rätt och du ska inte bli våldtagen för det.

Vi ska inte behöva förändra kvinnans beteende. Det är mannens beteende som är sjukt. Fånga upp dessa personer när man kan se en förändring hos dom.

Jag ska kunna gå naken på fest, bli skit packad, följa med en kille hem för att ha sex. Men sekunden jag säger NEJ då är det NEJ oavsett om han har halva inne. För det handlar om rätten till min egen kropp.

Sen så förstår jag inte det här tänkandet om att det är kvinnan som måste ändra på sättet hon klär sig, sättet hon beteer sig, sättet hon sminkar sig. Det är ju inte hos henne problemet ligger utan hos förövaren.

Hawknestgrove
2010-01-13 18:10
#27

Det är  inte det jag menar. Men nu är folk som folk är och då kan man ju åtminstone försöka att motverka det i den mån det går? Återigen, jag syftar tillbaka på bilar. vi köper inte bilar för att krocka med dem. Ändå händer det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
Rafflan
2010-01-13 18:15
#28

Nu vill jag bara påpeka att även män kan utsatta får våldtäkt och misshandel, nu e ju majoriteten av det som kommer ut kvinnor som blir utsatta, men utsatta män finns också…

Men som #26 säger, man kan inte skydda sig till 110%, även om man e kvinna måste man ju kunna leva och festa om man ni vill det ;)

Hawknestgrove
2010-01-13 18:52
#29

Givetvis är det så, men i det här fallet rör det sig om en kvinna.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

regskylt
2010-01-13 22:03
#30

Jag är kvinna, jobbar nattetid mellan 2-6 med att dela ut tidningar 6 dagar i veckan. Om jag blir våldtagen på väg till jobbet. får jag skylla mig själv då?

Det är så det låter på dig #25

movingon
2010-01-14 01:09
#31

#30 Blir det rättegång så kommer dom nog tycka att du får skylla dig själv. Men om du är oskuld, går i en stor svart säck, aldrig har haft smink och aldrig talat med en man förut, då kommer det klassas som våldtäkt. Men gud nåde dig om du har svarta trosor på dig under alla dina ytterkläder, det är ju en sexig färg.

Det är ju tyvärr så samhället ser ut i dag.

Nu vet jag vad vissa tänker: "du kanske borde byta jobb till något mera kvinnligt, som att passa barn på dagis, väljer du att fortsätta ditt arbete på natten så har du dig själv och skylla"

Jag vill att vi kvinnor ska kunna klä oss hur vi vill, vara hur vi vill, säga hur vi vill, få ligga med hur många vi vill. Vi kanske inte kan stoppa dom våldtäkter som kommer ske i framtiden, men när det händer så ska vi få respekt av våra domstolar. Om vi blir respekterade där så kommer kvinnor våga anmäla män som gjort detta.

regskylt
2010-01-14 07:25
#32

#31 vill du veta en extremt ironisk grej med ditt inlägg? jag jobbar faktiskt på "dagis" också Flört

movingon
2010-01-14 19:28
#33

# 32 haha vilken  full träff av mig.

Hawknestgrove
2010-01-14 19:34
#34

Sluta nu. i så fall så skulle inga kvinnor få köra bil själva, de skulle inte få jobba nattetid alls, elelr hur? Så det där är att ta i och överdriva-. Jag menar,  hade jag en kopis, som jag var ute tillsammans med, så nog fasen vill jag, att hon ska hålla koll på mig och vice verca! Nu är inte världen god, den är genomond. Se det så och ahndla därefter. och en väninna, som INTE ställer upp på de kraven, henne skulle i allafall jag sluta umgås med. MAn ställer u pp för varandra1 That´s what friends are for!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Annons:
movingon
2010-01-14 22:50
#35

Självklart ska man inte låta någon tjej kompis gå hem full själv osv. Man ska passa varandras drinkar och sånt, det tror jag att tjejer gör i det stora hela.

Men det är fortfarande inte där problemet ligger.

Hawknestgrove
2010-01-14 22:58
#36

jo på fester, är det det! OCh det är väl knappast någon, som blir drogad  en vanlig dag ? Förlåt, kvinna som jag är och allting, jag tror inte mycket på det här. Ok, att man kan fibbla till sin mobil, så att man kan ringa 112,  men att få till texten han våldtar mig under pågående samlag och dessutom vara drogad. nä, det köper inte jag. Vad var hon drogad med? Om det bevisades, att hon var drogad, då måste det ju också bevisas, vad hon drogades med? Jag hade trott på hela saken, om det inte var för SMSet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Hausswolff
2010-02-12 12:41
#37

Dagens rättssystem tycks mest vara till för förövarna…

Upp till toppen
Annons: